Jest to tradycyjny instrument ochrony konsumenta przez informacje. Nie mniej obowiązków ustawodawca przewidział na etapie zawierania umowy oraz po jej zawarciu. Różnią się w zależności od sposobu, w jaki dochodzi do umowy. Szczególnie potraktowano umowy przez telefon oraz w handlu elektronicznym. Celem tych regulacji jest stworzenie warunków podjęcia świadomej decyzji przez konsumenta.
W tradycyjnym handlu elektronicznym przedsiębiorca będzie musiał uzyskać od konsumenta w momencie składania zamówienia wyraźne (np. poprzez checkbox) potwierdzenie, że wie, iż zamówienie pociąga za sobą obowiązek zapłaty. Ponadto przycisk zamawiania musi być oznaczony słowami „zamówienie z obowiązkiem zapłaty" lub sformułowaniem równoważnym (np. „zamawiam i płacę"). Jeżeli przedsiębiorca nie spełni tych obowiązków na etapie zawierania umowy, nie zostanie ona zawarta.
W odniesieniu do telesprzedaży nie wystarczy samo wyrażenie przez konsumenta woli zawarcia umowy przez telefon. Zgodnie z nową ustawą jego oświadczenie o zawarciu umowy jest skuteczne, jeżeli zostało utrwalone na papierze lub innym trwałym nośniku po otrzymaniu potwierdzenia od przedsiębiorcy.
Ponadto w wypadku umów zawieranych na odległość (np. w handlu elektronicznym) przedsiębiorca będzie miał obowiązek przekazać konsumentowi potwierdzenie zawarcia umowy na trwałym nośniku w rozsądnym czasie po jej zawarciu, najpóźniej w chwili dostarczenia rzeczy lub przed rozpoczęciem świadczenia usługi. Potwierdzenie powinno obejmować informacje przedkontraktowe, chyba że przed zawarciem umowy zostały przekazane na trwałym nośniku. Taki nośnik to m.in. papier, skrzynka e-mail czy odpowiednio skonfigurowane konto w chmurze obliczeniowej, do którego wyłączny dostęp ma konsument. Zgodnie z nową ustawą w ten sam sposób powinna zostać utrwalona i przekazana informacja o udzielonej przez konsumenta zgodzie na dostarczenie treści cyfrowych w okolicznościach powodujących utratę prawa odstąpienia od umowy, a także potwierdzenie otrzymania oświadczenia o odstąpieniu od umowy złożonego drogą elektroniczną. Wielu przedsiębiorców będzie miało kłopot z przekazaniem tego potwierdzenia przed rozpoczęciem usługi. Konsekwencją naruszenia wskazanego obowiązku może być np. utrzymanie prawa do odstąpienia przez konsumenta, brak konieczności poniesienia przez niego kosztów dostarczenia treści cyfrowych, które nie są zapisane na nośniku materialnym, czy nawet ukaranie przedsiębiorcy grzywną.
W obecnym stanie prawnym w wypadku umów zawieranych na odległość przedsiębiorca musi potwierdzić na piśmie zawarcie umowy najpóźniej w momencie rozpoczęcia spełniania świadczenia. Tak rygorystyczny wymóg powoduje, że obecnie często pomija się problem obowiązków związanych z potwierdzeniem umowy. Pozytywnie zatem należy ocenić przyjętą w nowej ustawie możliwość potwierdzenia zawarcia umowy i jej treści na trwałym nośniku.