Myśliwiec Adir to jednomiejscowy, wielozadaniowy samolot wyposażony w technologię stealth, który może być używany do zbierania danych wywiadowczych i misji szturmowych. Jest to również jedyny myśliwiec z przedziałem do przechowywania niewykrywalnej broni.
Każdy myśliwiec F-35 Adir kosztuje od 85 do 100 milionów dolarów.
Może latać z prędkością 1,6 Macha i mieć zasięg 2200 kilometrów. Izrael zakupił już 50 takich samolotów od USA, z możliwością zakupu kolejnych 25 w przyszłości. W sumie IAF będzie miał trzy operacyjne eskadry IAF w ciągu dekady.
Chociaż nie ustalono żadnych wzajemnych powiązań, decyzja Stanów Zjednoczonych o ograniczeniu pilotom obcego pochodzenia latania F-35 została podjęta po tym, jak Chiny zostały oskarżone o rekrutację zachodnich pilotów-weteranów do szkolenia pilotów myśliwców Sił Powietrznych Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńcze, szczególnie w zakresie lądowania i startu z lotniskowców.
Zgodnie z aktem oskarżenia opublikowanym przez amerykański sąd w zeszłym miesiącu, australijski pilot Daniel Duggan, były lotnik amerykańskiej piechoty morskiej, jest oskarżony o naruszenie amerykańskich przepisów dotyczących kontroli zbrojeń poprzez uczenie chińskich pilotów myśliwców, jak lądować na lotniskowcach. Pilot został aresztowany i czeka na ekstradycję do USA.
Stany Zjednoczone wyraziły zaniepokojenie także innym sprzętem Sił Zbrojnych Izraela. Przedstawiciele rządu USA skontaktowali się ostatnio z IDF i wyrazili zaniepokojenie faktem, że izraelskie wojsko ma samochody wyprodukowane w Chinach, które są używane przez oficerów.
USA są zaniepokojone tym, że chińskie samochody z zaawansowanymi systemami multimedialnymi mogą oznaczać poufne informacje z telefonów komórkowych oficerów IDF i przechowywać je w sieci w chmurze dla chińskiego wywiadu.