Średni mocni w cyfryzacji

Podczas tworzenia Indeksu Cyfryzacji Przedsiębiorstw zauważyliśmy, że najszybciej w wykorzystanie sztucznej inteligencji wchodzą firmy średnie - mówi profesor Bogumił Kamiński, twórca AI Lab na SGH.

Publikacja: 21.05.2024 12:00

Materiał powstał we współpracy ze Szkołą Główną Handlową

Czym jest AI Lab?

To nowa jednostka, która powstała na uczelni. Jest ona stosunkowo nietypowa, ponieważ zwykle uczelnie są zorganizowane w struktury, które dzielą naukowców na różne grupy zainteresowań. Natomiast zagadnienia dotyczące sztucznej inteligencji wchodzą we wszystkie obszary biznesu. W związku z tym pan rektor zdecydował się powołać centrum, które jest międzykolegialne i ma zapewnić trzy rzeczy.

Pierwsza - żebyśmy mieli w jednym miejscu zgromadzonych wszystkich naukowców zainteresowanych AI. Czyli zgrupowaliśmy kompetencje o bardzo różnych korzeniach w jednym miejscu. To bardzo przydatne przy prowadzeniu badań, na przykład tworzeniu Indeksu Cyfryzacji Polskich Przedsiębiorstw.

Drugi element zajmujemy się tym, żeby w sposób skoordynowany realizować kwestie związane z dydaktyką i szkoleniem w zakresie AI. Mamy bardzo duży popyt w tym zakresie i warto było go uporządkować. I trzecia rzecz – organizacja współpracy z podmiotami zewnętrznymi, z partnerami gospodarczymi czy z instytucjami publicznymi. Chodzi o to, żeby metody zaawansowanej analizy danych rzeczywiście wykorzystywać w biznesie i w prowadzeniu polityki gospodarczej.

Właśnie - jaką rolę sztuczna inteligencja odgrywa w tej chwili w biznesie?

AI ma w tej chwili dwa wymiary. Wcześniejszy, związany z tym, że przedsiębiorstwa, aby być bardziej efektywne, powinny dobrze wykorzystywać swoje dane. Algorytmy i metody sztucznej inteligencji miały za zadanie wspomagać podejmowanie decyzji. Natomiast teraz mamy drugi wymiar sztucznej inteligencji, czyli generatywną AI. Ona mniej się skupia na wspomaganiu podejmowania decyzji, bardziej na podnoszeniu produktywności i efektywności przedsiębiorstwa. Być może w pewnych obszarach niedługo się okaże, że nie będzie potrzeby angażowania ludzi w realizację pewnych procesów. Czas pokaże, jak to się będzie rozwijać, chociaż wszystkie prognozy są optymistyczne.

Ciśnienie dotyczące AI w biznesie jest w tej chwili ogromne. Ale czy się nie rozczarujemy, że na przykład ten proces będzie dużo dłuższy niż się spodziewamy?

Tutaj są dwie kwestie. Po pierwsze, pewne rewolucje już się w zasadzie dzieją, tylko ich nie widzimy. Nie widzimy i nie jesteśmy w stanie zidentyfikować – chociaż to nie jest pozytywny przykład – kont w mediach społecznościowych prowadzonych przez dobrze działające boty. Druga kwestia to tempo wdrażania rozwiązań opartych na AI. Tworząc nasz Indeks Cyfryzacji Przedsiębiorstw zidentyfikowaliśmy, że polskie firmy podchodzą do kwestii AI dosyć ostrożnie. Czyli nie inwestują w zaawansowane technologie w ciemno. Jeżeli mają wejść w taką inwestycję, to ona jest poprzedzona w większości wypadków głęboką analizą ekonomiczną. Czyli racjonalnie można założyć, że ta technologia rzeczywiście przyniesie wartość. Taką ostrożność wykazują nawet przedstawiciele banków, którzy często stawiają na rozwiązania już wdrożone przez innych.

Tylko jak w tej sytuacji być cyfrowym pionierem?

Tutaj mamy kolejną ciekawą rzecz. Podczas tworzenia Indeksu Cyfryzacji Przedsiębiorstw zauważyliśmy, że najszybciej w wykorzystanie sztucznej inteligencji wchodzą firmy średnie. Oczywiście poza startupami, które zawsze starają się być zaawansowane technologicznie. Firmy duże mają dużo procedur i działają wolniej, bardziej ostrożnie. Z kolei małe niespecjalnie mają na to pieniądze. Natomiast firmy średnie są dostatecznie duże, żeby im się już opłacały inwestycje w AI i dostatecznie małe, zwinne, żeby szybko wdrożyć nowoczesne rozwiązania. Na przykład w bankach jest właśnie tak, że te mniejsze inwestują w pewne technologie, a giganci branżowi je obserwują i w razie potrzeby – naśladują.

Materiał powstał we współpracy ze Szkołą Główną Handlową

Materiał powstał we współpracy ze Szkołą Główną Handlową

Czym jest AI Lab?

Pozostało 98% artykułu
Materiał partnera
Władzę nad światem ma pokolenie Z
Materiał partnera
Chcemy, by nasze produkty były szeroko dostępne
Impact
W sprawach klimatu potrzebne polityczne przywództwo
Impact
Technologiczne wyzwania dla biznesu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Materiał partnera
Czekamy na nowe inwestycje produkcyjne