Black Friday. Promocje i wiele oszukanych ofert

Z roku na rok Black Friday staje się coraz mocniejszym punktem w sezonie świątecznych zakupów. Jednak trzeba ostrożnie podchodzić do okazji, często są to bowiem oszustwa.

Publikacja: 24.11.2023 14:21

Black Friday. Promocje i wiele oszukanych ofert

Foto: Chris Ratcliffe/Bloomberg

Od wielu dni sklepy - tak stacjonarne jak i internetowe - zachęcają do kupowania wielkimi szyldami z informacjami o Black Friday. Od dawna nie jest to tylko jeden dzień, ale już tygodnie okazji, wciąż rozbudowywanych o nowe produkty. W tym roku zakupy z okazji Black Friday, według badania UCE Research i grupy Offerista, chce zrobić ponad 60 proc. Polaków.

Z badania Strategy&Polska wynika z kolei, że pomimo spowolnienia gospodarczego Polacy planują wydać o 5 proc. więcej niż w 2022 roku podczas Black Friday i Cyber Monday. Przeciętnie wydamy 1004 zł (214 euro), podczas gdy w Europie ta kwota wyniesie średnio 1178 zł (244 euro). Firma podkreśla, że polscy konsumenci są bardziej odporni na szał zakupowy niż mieszkańcy Europy Zachodniej, głównie z uwagi na świadomość zakupową oraz przyzwyczajenie do regularnych akcji promocyjnych odbywających się przez cały rok. Chociaż większość Polaków jest gotowa wydać więcej niż zakładała, to jednak planują co i gdzie kupić.

Black Friday coraz bardziej popularny

Trwa istny wyścig na to, kto zaoferuje lepsze warunki. Na przykład Rossmann informuje, że obniżył ceny prawie 1,3 tys. produktów z działu perfumerii. - Akcja 5 dni supercen trwa od czwartku do poniedziałku (23-27 listopada). Obowiązuje w drogeriach stacjonarnych, na stronie i w aplikacji. Obniżki cen sięgają nawet 70 proc. - podaje firma.

Do końca listopada można świętować Black Weeks z Hebe i korzystać ze specjalnie przygotowanej oferty promocyjnej. To już trzeci, ostatni tydzień niezwykłych promocji. Od 23 listopada Hebe rusza z kolejnym zestawem ofert specjalnych.

Jednocześnie eksperci ostrzegają, że na żniwa liczą nie tylko uczciwi sprzedawcy, ale także… oszuści, coraz bardziej wyspecjalizowani w przekrętach w internecie.

Czytaj więcej

Sezon świąteczny w sklepach się rozkręca. Ale najlepszy prezent to... pieniądze

Polują nie tylko na starsze osoby, ale również na młodszych użytkowników. W przypadku OLX jedynie od stycznia tego roku sam serwis zgłosił do zablokowania prawie 7 tys. fałszywych stron, z czego blisko 5 tys. zgłaszali sami użytkownicy. – Każdy z uczestników platformy widzi nasze ostrzeżenia za każdym razem, gdy wchodzi do aplikacji i chce podać swoje dane na czacie. Jest uczulany na to, by w sposób ostrożny udostępniać swoje dane. Bannery z ostrzeżeniami phishingowymi były od stycznia 2023 r. wyświetlone prawie 550 mln razy – zauważa Piotr Chochłow, service content manager w OLX.

Oszustwa w Black Friday

Oszuści posługują się różnymi sztuczkami. Spoofing, czyli podszywanie się pod numer telefonu znanej firmy czy instytucji i prowadzenie rozmowy w taki sposób, by rozmówca dał się nabrać, oraz fałszywe telefony z banków pod pretekstem próby włamania na konto, to w ostatnich latach bardzo często stosowane metody. Wszystkie tricki dążą z reguły do wyłudzenia pieniędzy lub poufnych danych. Są też fałszywe smsy czy e-maile z prośbą o uregulowanie zaległej faktury. Straszą, że w przypadku braku wpłaty odcięty będzie prąd, internet czy gaz. Czasem to tylko kwestia rzekomej dopłaty kilku złotych, a jednak taki błąd może kosztować znacznie więcej. Wystarczy sprawdzić historię przelewów i przyjrzeć się dokładnie treści wiadomości czy nazwie nadawcy. Jedna mała literówka powinna wzbudzić naszą czujność.

Czytaj więcej

Black Friday 2023. Zbadano, jak "trzecia cena" wpływa na decyzje zakupowe

Na platformach zakupowych szczególnie trzeba uważać na zbyt mało prawdopodobne okazje, czyli naprawdę niewiarygodnie niskie ceny, a także próby przeniesienia konwersacji poza serwis. Przykład: pan Maciej chciałby w okazyjnej cenie kupić dobry, ale używany rower dla syna. Znajduje interesujący go egzemplarz i nawiązuje kontakt ze sprzedawcą. Osoba sprzedająca prosi go o numer telefonu, pod pretekstem przyspieszenia transakcji, a także o kontakt za pośrednictwem aplikacji WhatsApp. Co się może wydarzyć? Sprzedający może wysłać fałszywe linki. Nigdy, pod żadnych pozorem, nie należy w nie klikać.

Od wielu dni sklepy - tak stacjonarne jak i internetowe - zachęcają do kupowania wielkimi szyldami z informacjami o Black Friday. Od dawna nie jest to tylko jeden dzień, ale już tygodnie okazji, wciąż rozbudowywanych o nowe produkty. W tym roku zakupy z okazji Black Friday, według badania UCE Research i grupy Offerista, chce zrobić ponad 60 proc. Polaków.

Z badania Strategy&Polska wynika z kolei, że pomimo spowolnienia gospodarczego Polacy planują wydać o 5 proc. więcej niż w 2022 roku podczas Black Friday i Cyber Monday. Przeciętnie wydamy 1004 zł (214 euro), podczas gdy w Europie ta kwota wyniesie średnio 1178 zł (244 euro). Firma podkreśla, że polscy konsumenci są bardziej odporni na szał zakupowy niż mieszkańcy Europy Zachodniej, głównie z uwagi na świadomość zakupową oraz przyzwyczajenie do regularnych akcji promocyjnych odbywających się przez cały rok. Chociaż większość Polaków jest gotowa wydać więcej niż zakładała, to jednak planują co i gdzie kupić.

Handel
Dyskonty zdobyły rynek, ale klienci mogą mieć mniejszy wybór
Handel
Dyskonty tną ofertę, ale wojna cenowa szybko się nie skończy
Handel
Sieć dyskontów z Malezji otwiera pierwszy polski sklep w Zabrzu
Handel
Polacy mogą zaskoczyć rynek wydatkami w listopadzie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Handel
Znana sieć sklepów z artykułami wyposażenia wnętrz w tarapatach. Wkroczył sąd