W niektórych sieciach handlowych przy stoiskach, na których dostępne są tzw. zrywki, czyli jednorazowe bardzo cienkie torebki foliowe, pojawiają się informacje o opłatach za nie. W sieci Auchan to 25 groszy za torebkę. Zrywki są bardzo popularne, bo są ostatnimi darmowymi torebkami dostępnymi w sklepach po wprowadzeniu opłaty recyklingowej, która sprawiła, że reklamówki zaczęły być odpłatne. W efekcie wielu klientów zaczęło stosować zrywki niezgodnie z przeznaczeniem – darmowe torebki foliowe o grubości poniżej 15 mikronów są bowiem przeznaczone do pakowania pieczywa i żywności sprzedawanej luzem (najczęściej warzyw i owoców) ze względów higienicznych.
Czytaj więcej
Nowa Zelandia stała się pierwszym państwem na świecie, który rozszerzył zakaz plastikowych toreb w supermarketach na cienkie torebki zwane w Polsce zrywkami, służące zwykle do przechowywania warzyw czy pieczywa.
- Auchan Retail Polska zgodnie z wytycznymi UOKiK, od 5 lipca 2023 r. wprowadziło opłatę recyklingową za reklamówkę z tworzywa sztucznego poniżej 15 mikronów, Opłata w wysokości 0,25 zł dotyczy również torebki „zrywki”, jeśli nie została użyta zgodnie z jej przeznaczeniem do pakowania żywności sprzedawanej luzem, tj. warzywa, owoce, pieczywo, mrożonki luz - poinformowało "Rzeczpospolitą" Biuro Prasowe Auchan Polska.
Opłaty za zrywki wprowadzane przez sieci handlowe dotyczą właśnie sytuacji, w których są one stosowane przez klientów niezgodnie z przeznaczeniem. W przypadku pakowania w nie pieczywa, warzyw czy owoców (albo np. sprzedawanych luzem orzechów), zrywki nadal są bezpłatne, zgodnie z przepisami. Jednak gdy klient zapakuje w zrywkę np. podkoszulek, skarpetki czy kostkę masła, to przy kasie zostanie naliczona opłata. Sieci handlowe opłaty wprowadzają też, być może, wskutek przypomnienia przez UOKiK o obowiązkach związanych z opłatą recyklingową i wprowadzaniem do obrotu toreb plastikowych.
Nie tylko Auchan wprowadza opłaty za zrywki. Zgodnie z informacjami serwisu Wiadomości Handlowe, opłaty pojawiają się też w sklepach działających pod szyldem E.Leclerc i w niektórych sklepach sieci Carrefour. W innych sieciach handlowych nie stwierdzono na razie wprowadzania takich opłat.