Coraz rozważniej robimy zakupy online

Już 40 proc. Polaków kupujących online to tzw. smart shopperzy. Porównują ceny, czekają na dogodny moment na zakup, szukają promocji. Ten trend przybiera na sile.

Publikacja: 01.06.2023 03:00

Coraz rozważniej robimy zakupy online

Foto: Adobe Stock

Polacy kupujący online coraz rozważniej podchodzą do zakupów – wynika z najnowszego raportu „Customer Journey 2023. Poszukiwanie i zakup produktów online”, przygotowanego przez agencję badawczą Minds & Roses przy współpracy z Allegro.

Czytaj więcej

Wysokie ceny biją młodych po kieszeni

Już co trzecia osoba podczas zakupów w internecie poszukuje równowagi między odpowiednią jakością a atrakcyjną ceną, porównuje oferty w różnych miejscach i jest w stanie świadomie wybrać moment zakupu produktu. Między innymi takie działania wpisują się w koncepcję smart shoppingu. Są też odpowiedzią na wysoką inflację.

Jak pokazują dane z raportu „Customer Journey 2023”, 96 proc. kupujących smart zazwyczaj szuka dobrego produktu w atrakcyjnej cenie. 79 proc. dokonałaby zakupu w miejscu, z którym nie ma wcześniejszych doświadczeń zakupowych, gdyby tylko zaoferowano im atrakcyjny rabat.

Co jednak ważne: ci badani nadal deklarowali lojalność wobec sklepów, z których korzystają na co dzień. 71 proc. smart konsumentów jest w stanie poczekać z zakupem na czas atrakcyjnych promocji. A ponad połowa (53 proc.) chcąc znaleźć atrakcyjne rabaty, porównuje ceny tego samego produktu na różnych urządzeniach, w tym na laptopie i na aplikacji w smartfonie.

Czytaj więcej

Ceny polis idą w górę, ale to nie z ich powodu rosną długi klientów

– Od około roku średnie podwyżki wynagrodzeń na polskim rynku pracy są niższe od średniego wzrostu cen towarów i usług. Tym samym spada nasz realny dochód. Większość polskich rodzin odczuwa skutki inflacji, jednak nie widzimy oznak typowego kryzysu gospodarczego. Bezrobocie jest znikome, odsetek Polaków aktywnych zawodowo rekordowo wysoki, a wiele firm zgłasza wakaty. Głównym problemem staje się zatem nie brak środków do życia, a opłacenie z posiadanego budżetu miesięcznych wydatków i zobowiązań, w tym rosnących rat kredytów – tak sytuację związaną z trendem smart shoppingu wyjaśnia Jacek Grzeszak, analityk danych, ekonomista oraz ekspert Minds & Roses. – Większość badanych deklaruje, że stara się obecnie więcej oszczędzać i odkładać większe wydatki na inny czas. Ale istnieje też grupa konsumentów, ok. jednej trzeciej, która teraz kupuje różne produkty i usługi, obawiając się wzrostu ich cen w kolejnych miesiącach – dodaje.

Decydując się na zakupy online, pierwsze kroki najczęściej kierujemy na platformy handlowe – robi tak 38 proc. badanych. W pierwszej kolejności stawiają na Allegro (lider wśród platform sprzedażowych), odwiedzają też Google’a, porównywarki cenowe, sklepy internetowe marek, a także multibrandowe sklepy online.

Czytaj więcej

Część źródeł inflacji wciąż bije

Traktują je nie tylko jako miejsca zakupowe, ale też dostarczające informacji niezbędnych do wyboru ostatecznego produktu. Na decyzję o jego nabyciu w sieci wpływają atrakcyjne ceny, szybka dostawa i łatwość zakupów.

Pierwsza trójka platform sprzedażowych wskazywanych przez kupujących jako stałe miejsce zakupów (wśród kupujących na platformach sprzedażowych) to Allegro, Empik oraz Vinted.

Polacy kupujący online coraz rozważniej podchodzą do zakupów – wynika z najnowszego raportu „Customer Journey 2023. Poszukiwanie i zakup produktów online”, przygotowanego przez agencję badawczą Minds & Roses przy współpracy z Allegro.

Już co trzecia osoba podczas zakupów w internecie poszukuje równowagi między odpowiednią jakością a atrakcyjną ceną, porównuje oferty w różnych miejscach i jest w stanie świadomie wybrać moment zakupu produktu. Między innymi takie działania wpisują się w koncepcję smart shoppingu. Są też odpowiedzią na wysoką inflację.

Pozostało 86% artykułu
Handel
Amazon rusza do ostrej walki z Aliexpress i Temu. Uruchamia nową platformę
Handel
Worldbox, czyli założyciel CCC ma nowy plan. „Podpiszę glejt na 5 lat”
Handel
Cła Donalda Trumpa. Jeszcze ich nie ma, ale firmy reagują
Handel
Światu grożą wyższe stawki celne w handlu z USA. Zwłaszcza Chinom
Materiał Promocyjny
Fotowoltaika naturalnym partnerem auta elektrycznego
Handel
Czy 11 listopada sklepy są otwarte? Gdzie zrobić zakupy w Święto Niepodległości?
Materiał Promocyjny
Seat to historia i doświadczenie, Cupra to nowoczesność i emocje