Wydatki wielkanocne mocno uderzą Polaków po kieszeni

Majonez i jajka są droższe o 40 proc., a cebula i marchew – o ponad 60 proc. Nawet z promocjami nie da się uniknąć większych wydatków.

Publikacja: 06.04.2023 03:00

Wydatki wielkanocne mocno uderzą Polaków po kieszeni

Foto: Bloomberg

Ceny rosną rekordowo już od wielu miesięcy, ale przed świętami w związku ze zwiększonymi wydatkami, są analizowane szczególnie mocno. W tym roku wielkanocny budżet mocno pójdzie w górę, skoro najpopularniejsze z kupowanych w tym okresie produktów zdrożały nawet 60 proc. – wynika z danych przygotowanych specjalnie dla „Rzeczpospolitej” przez UCE Research i Uczelnie WSB Merito (dawniej Wyższe Szkoły Bankowe). Dane z cyklicznego raportu „Indeks cen w sklepach detalicznych” powstały na podstawie analizy niemal 90 tys. cen detalicznych z ponad 37 tys. sklepów.

Idą oszczędności

Z wcześniejszych badan wynikało, że 81,5 proc. polskich konsumentów deklarowało, że zamierza zrobić świąteczne zakupy w promocjach. Dodatkowo aż 68 proc. zapowiadało, że chce na wielkanocnych wydatkach oszczędzać. – Promocje bezsprzecznie są najważniejszym motywem zakupowym dla Polaków, szczególnie w obecnych czasach – mówi Krzysztof Łuczak, główny ekonomista Grupy Blix.

Siłą rzeczy właśnie na promocjach większość opiera swoje strategie zakupowe, skoro ceny tak mocno rosną. – Z danych dostępnych w gazetkach promocyjnych wynika, że średnia cena litra majonezu w ciągu roku wzrosła o 4,77 zł, czyli niemal 37 proc. – twierdzi Iwona Karczmarczyk z firmy Moja Gazetka, agregatora ofert promocyjnych.

Czytaj więcej

Kielecki? Winiary? Czy po prostu „najtańszy”? Rekordowe ceny majonezu

W marcu 2023 r. w Biedronce i Lidlu najdroższą ofertę w przeliczeniu na litr miał majonez Winiary, który jest także w Polsce liderem tej kategorii. W Kauflandzie najdroższy był majonez Wielkopolski. – Najwyższą cenę za litr produktu znaleźliśmy w gazetce Lidla, to majonez Winiary 400 ml w cenie 8,79, czyli 21,98 zł za litr – dodaje Iwona Karczmarczyk.

Nawet w kategoriach z mocnymi markami, jak właśnie majonez, pojawiają się marki własne, co pokazuje silny zwrot klientów w tym kierunku. To efekt cen niższych 20–30 proc. od markowych odpowiedników. Jakością marki własne zwykle im nie ustępują.

– Zdajemy sobie sprawę, jak ważna jest to kwestia w dzisiejszych niełatwych czasach inflacji, a to jeszcze bardziej motywuje nas do wzmożonych wysiłków w realizacji naszej polityki niskich cen, z myślą o ochronie siły nabywczej polskiego konsumenta – uważa Hanna Bernatowicz, dyrektor komunikacji firmy Auchan Retail Polska.

Wyścig na promocje będzie trwał do ostatniej chwili, firmy na dni tuż przed świętami, kiedy obroty są szczególnie wysokie, przygotowują dodatkowe oferty.

Czytaj więcej

Na zakupy lepiej iść później, by zrobić je taniej

Promocje to priorytet

– Wprowadzamy obniżki produktów, które są najczęściej wykorzystywane w tym okresie. W tygodniu przedświątecznym proponujemy oszczędności, obniżając ceny na mąki i oleje – mówi Grzegorz Pytko, dyrektor działu zakupów w sieci Biedronka.

Firma podaje, że w ciągu dwóch tygodni poprzedzających święta w ub.r., sieć ta najwyższe zwyżki sprzedaży odnotowała w przypadku mąki ekstra Plony Natury 1 kg (prawie 3 tys. proc.) oraz twarogu sernikowego 1 kg (ponad 1,8 tys. proc. wzrostu). Na liście przedświątecznych zakupów nie brakuje też jaj czy masła – w tym okresie klienci kupowali średnio prawie trzy opakowania jajek na osobę oraz ponad 200 proc. więcej masła niż poza okresem przedświątecznym.

Wiele sieci w tym okresie wydłuża czas pracy sklepów, ponieważ zakupy są znacznie większe niż zwykle, co przekłada się także na kolejki.

Czytaj więcej

Polacy pod ścianą. Oszczędzają nawet na Wielkanocy

– Co roku obserwujemy trendy zakupowe w poszczególnych kategoriach. Są one widoczne szczególnie w tygodniach bezpośrednio poprzedzających Wielkanoc. Z naszych wyliczeń wynika, że w 2022 r. klienci kupujący jaja mogli średnio zaoszczędzić aż 22 proc. na promocjach dla tej grupy – zauważa Agata Biernacka, kierownik działu komunikacji i PR z sieci ALDI. – Wiemy, że wysoka jakość i atrakcyjna cena to najważniejsze kryteria zakupów, zwłaszcza dziś, gdy zmagamy się z inflacją. Dlatego przygotowaliśmy promocje na najbardziej popularne produkty, po które Polacy sięgają przed świętami – dodaje. Firma podaje, że w przypadku wybranych produktów zaoferowała klientom nawet do 40 proc. rabatu.

Strategią na te czasy są też marki lokalne, które pozwalają się sieciom wyróżnić na tle konkurencji i są łatwiejszym partnerem do rozmów niż globalne koncerny. – W okresie przedświątecznym wzbogacają ofertę lokalnych produktów, które są gwarancją smaku wielkanocnych potraw – mówi Andrzej Izraelski, dyrektor handlowy, członek zarządu Lewiatan Holding.

Ceny rosną rekordowo już od wielu miesięcy, ale przed świętami w związku ze zwiększonymi wydatkami, są analizowane szczególnie mocno. W tym roku wielkanocny budżet mocno pójdzie w górę, skoro najpopularniejsze z kupowanych w tym okresie produktów zdrożały nawet 60 proc. – wynika z danych przygotowanych specjalnie dla „Rzeczpospolitej” przez UCE Research i Uczelnie WSB Merito (dawniej Wyższe Szkoły Bankowe). Dane z cyklicznego raportu „Indeks cen w sklepach detalicznych” powstały na podstawie analizy niemal 90 tys. cen detalicznych z ponad 37 tys. sklepów.

Pozostało 89% artykułu
Handel
Dyskonty zdobyły rynek, ale klienci mogą mieć mniejszy wybór
Handel
Dyskonty tną ofertę, ale wojna cenowa szybko się nie skończy
Handel
Sieć dyskontów z Malezji otwiera pierwszy polski sklep w Zabrzu
Handel
Polacy mogą zaskoczyć rynek wydatkami w listopadzie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Handel
Znana sieć sklepów z artykułami wyposażenia wnętrz w tarapatach. Wkroczył sąd