Amerykanie unikają luksusu. Brytyjczycy boją się o święta

W ostatnich 2 miesiącach Amerykanie ograniczyli zakupy luksusowych rzeczy, modnej odzieży i akcesoriów — stwierdzili emitenci kart kredytowych. Z kolei połowa Brytyjczyków wyda mniej na święta z powodu większych kosztów utrzymania — podała firma badania rynku Kantar.

Publikacja: 24.10.2022 19:17

Amerykanie unikają luksusu. Brytyjczycy boją się o święta

Foto: Adobe Stock

Citigroup Mastercard i Bank of America opublikowały dane, które wykazują mniejsze wydatki w Stanach na kilka tygodni przed okresem robienia większych zakupów. Może to zaniepokoić inwestorów, że boom tego sektora po pandemii może znów oklapnąć.

Sprzedaż artykułów luksusowych ma się nadal dobrze w porównaniu z tańszymi markami. Takie zakupy w zeszłym roku poprawiły bardzo sytuację firm jak Chanel czy LVMH, ale szefowie największych z nich muszą liczyć się z pytaniami, czy ta tendencja się utrzyma, gdy będą przedstawiać najnowsze prognozy. Dyrektor finansowy LVMH Jean-Jacques Guiony stwierdził już, że jego firma nie zauważyła oznak spadku sprzedaży, nawet najtańszych wyrobów.

Amerykanie nastawiają się na zakupy artykułów z najwyższej półki — wynika z ogłoszonych danych. Odrębne oceny trzech emitentów kart wskazują na spadek zakupów luksusu w sierpniu o 2-4 proc. i we wrześniu o 5-6 proc. Największy przypadł na osoby o średnim dochodzie 50-125 tys. dolarów rocznie i na zarabiających poniżej 50 tys. dolarów — stwierdził BoA, który przeanalizował zakupy kartami ok. 16 proc. gospodarstw domowych. W 2021 r. pierwsza grupa stanowiła 34 proc., druga 39 proc.

Czytaj więcej

Dostawa prezentu pod choinkę będzie wyjątkowo droga

Najszybciej odczuwają pogorszenie własnej sytuacji i zmniejszają wydatki na luksus osoby, które starają się aspirować do wyższej klasy, być młodsze niż są naprawdę i mają mniejsze możliwości finansowe od tradycyjnej klienteli tego sektora — wyjaśnił Mario Ortelli z firmy doradczej Ortelli & Co. W Stanach droższe marki – Hermes, Dior – mniej odczują spowolnienie od marek o większej dostępności, jak Michael Kors. Yves Saint-Laurent, Dior i Gucci też wypadły lepiej od Rodeo Drive czy Madison Avenue.

Według Citi, zarówno liczba kupujących artykuły luksusowe, jak i wydane sumy zmalały we wrześniu. Bank przeanalizował wydatki z 18 mln kont. Raport Mastercard badający sprzedaż detaliczną zależnie od rodzajów płacenia wykazał, że zakupy luksusu, poza biżuterią, zmalały we wrześniu o 5,2 proc. r/r., a rachunki w restauracjach i za podróże lotnicze wzrosły.

Kilka firm, m.in. Louis Vuitton i Chanel, podniosło niedawno ceny. Klasyczna torebka Chanel zdrożała z 7800 dolarów w lipcu 2021 do 8800 dolarów — podał internetowy pośrednik Bagaholic.

Skromniejsze święta na Wyspach

Połowa Brytyjczyków zamierza wydać mniej w tym roku na święta, bo kryzys energetyczny i inflacja zmniejszyły ich siłę nabywczą — uznała firma badania rynku Kantar. Co trzeci przedstawiciel tej grupy zamierza zmniejszyć wydatki na prezenty dla członków rodziny i przyjaciół o 25 funtów (28,5 euro) na osobę.

Czytaj więcej

Jeden posiłek mniej u połowy brytyjskich rodzin. Przyczyną inflacja

Ankieta sprzed kilku dni pokazała ponadto, że zaufanie konsumentów do gospodarki jest bliskie rekordowo najniższemu, bo rodziny tak przyjęły wysoką inflację i chaos polityczny — pisze Reuter. Według Kantara, 37 proc. konsumentów ma duże problemy finansowe, a 46 proc. martwi się, jak przygotować święta. „W warunkach inflacji marki muszą zadbać, by ich kampanie reklamowe przed Bożym Narodzeniem były dostosowane do nastrojów społeczeństwa” — stwierdziła firma i dodała, że zaledwie 18 proc. konsumentów przyznaje, iż bardzo czeka na świąteczne reklamy w tym roku. Niektóre sieci, największa Tesco i odzieżowa ASOS, już uprzedziły, że ich zyski będą mniejsze z powodu droższej energii, kosztów pracowniczych i słabego funta.

Citigroup Mastercard i Bank of America opublikowały dane, które wykazują mniejsze wydatki w Stanach na kilka tygodni przed okresem robienia większych zakupów. Może to zaniepokoić inwestorów, że boom tego sektora po pandemii może znów oklapnąć.

Sprzedaż artykułów luksusowych ma się nadal dobrze w porównaniu z tańszymi markami. Takie zakupy w zeszłym roku poprawiły bardzo sytuację firm jak Chanel czy LVMH, ale szefowie największych z nich muszą liczyć się z pytaniami, czy ta tendencja się utrzyma, gdy będą przedstawiać najnowsze prognozy. Dyrektor finansowy LVMH Jean-Jacques Guiony stwierdził już, że jego firma nie zauważyła oznak spadku sprzedaży, nawet najtańszych wyrobów.

Pozostało 82% artykułu
Handel
Allegro podało wyniki i prognozy. Akcje tanieją
Handel
Założyciel CCC pokieruje Modivo
Handel
Słynny producent plastikowych pojemników złoży wniosek o upadłość
Handel
Brytyjskie kontrole warzyw i owoców z Unii nie tak prędko
Materiał Promocyjny
Wpływ amerykańskich firm na rozwój polskiej gospodarki
Handel
USA uderzają w Temu i Shein. Paczki z Chin będą droższe