Nie ma mocnych na Biedronkę. Zostawia rywali w tyle

Dyskonty to największy i najszybciej rosnący sektor rynku, już kontrolujący 40 proc. zakupów. Ich lider jest jeden i nadal powiększa przewagę nad pozostałymi graczami. Może też liczyć na największą grupę bardzo lojalnych klientów.

Publikacja: 19.09.2022 03:00

Nie ma mocnych na Biedronkę. Zostawia rywali w tyle

Foto: Adobe Stock

Mimo silnej konkurencji zarówno ze strony innych segmentów rynku, jak i sieci dyskontowych, to pozycja Biedronki jest coraz mocniejsza. Z analizy zachowań ponad 280 tys. klientów wynika, że w I półroczu ta sieć odpowiadała za 63,6 proc. wszystkich koszyków w sklepach dyskontowych. Siłą firmy jest też lojalność konsumentów, aż 24 proc. jej klientów nie zaopatruje się u konkurencji, a przeciętny kupujący był w jej placówkach o 20,9 proc. częściej niż rok wcześniej.

Magia dyskontów

– W pierwszym półroczu sklepy tej sieci odwiedziło aż 93,5 proc. klientów wszystkich dyskontów. To o 2,5 pkt proc. wyższy wynik niż rok wcześniej. W Lidlu penetracja rynku wyniosła ostatnio 64,4 proc., o 4,8 pkt proc. więcej niż poprzednio – mówi Michał Rosiak z Proxi.cloud. Ta firma wspólnie z UCE Research przygotowała analizę sektora. – Natomiast w Netto w I półroczu wskaźnik był na poziomie 41 proc. i zwiększył się o 12,1 pkt proc. I to oznacza największy wzrost. Oczywiście w przypadku Biedronki tak duży skok nie był już możliwy do osiągnięcia – dodaje.

– W każdej z sieci zaobserwowaliśmy niewielki spadek lojalności klientów w relacji rocznej. Tym samym widać, że Polacy zaczęli chodzić na zakupy częściej, jednocześnie zmniejszając swoje przywiązanie do szyldu – dodaje Iwona Kołodziejek z Proxi.cloud.

Czytaj więcej

Nie ma ucieczki przed podwyżkami cen w sklepach. Jest jeden lider wzrostów

Dyskonty to coraz silniejszy gracz, który – mimo spowolnienia w sektorze – coraz mocniej zwiększa udziały rynkowe. Właśnie cenową walkę z dyskontami umieściła jako jeden z głównych punktów swojej nowej strategii Grupa Eurocash. – Chcemy z tym zjawiskiem walczyć i zbliżenie warunków cenowych, jakie sklepy lokalne mają na produktach markowych do poziomów dyskontowych, jest najważniejszym elementem naszej strategii – mówił w wywiadzie Paweł Surówka, prezes Eurocash.

Potężny lider

Według Euromonitor International Biedronka jest niekwestionowanym liderem polskiego rynku spożywczego z 24 proc. udziału w rynku w 2021 r., podczas gdy Lidl ma 10 proc. – Firma konsekwentnie realizuje swój plan rozwoju oraz skutecznie odpowiada na trendy konsumenckie. Inwestuje w działania związane z rozwojem zrównoważonym w całej swojej sieci – mówi Marija Milasevic, starszy konsultant w Euromonitor International. – Dla przykładu 89 proc. produktów spożywczych dostępnych w sieci pochodzi od lokalnych dostawców, co jest ważne zarówno dla lokalnego biznesu, jak i społeczeństwa – dodaje.

Dla innych sektorów rynku to coraz większe wyzwanie. Tym bardziej że dyskontów przybywa – tylko Biedronka w ostatnim czasie uruchomiła sześć oraz trzy po remoncie. – Modernizujemy je m.in. poprzez wprowadzanie ekologicznych rozwiązań, tworzenie lad tradycyjnych oraz stałe zwiększanie liczby kas samoobsługowych, których mamy już niemalże 10 tys. w 2,5 tys. sklepów – mówi Marek Ryński, dyrektor operacyjny makroregionu w sieci Biedronka.

Netto urosło skokowo dzięki przejęciu kilkuset placówek Tesco w Polsce. – Konwersja była ogromnym wyzwaniem i nie zakończyła się wraz z otwarciem ostatniego sklepu. Cały czas pracujemy nad tym, aby umacniać pozycję zwłaszcza tam, gdzie nasza sieć miała przed konwersją mniejsze zagęszczenie – mówi Patrycja Kamińska, rzecznik Netto Polska. – Nadal rozwijamy się – bieżący rok zakończymy otwarciem około 15 nowych sklepów, w przyszłym roku bilans będzie nieco wyższy – ok. 20 sklepów, później planujemy jeszcze zwiększyć tempo ekspansji – dodaje.

– Od początku 2022 r. sieć otworzyła 16 sklepów, w tym nowe centrum dystrybucji. W planach do końca roku jest otwarcie kolejnych 38 – mówi Agata Biernacka, rzecznik Aldi w Polsce. – W styczniu sieć zatrudniała 3,6 tys. pracowników, ale już we wrześniu niemal 4,1 tys. Do końca roku zatrudnienie znajdzie jeszcze ponad 500 osób. Odnotowujemy wzrosty sprzedaży rok do roku – dodaje.

Coraz więcej wizyt

Kryzys też sprzyja kanałowi, który przez lata nauczył konsumentów, iż właśnie dyskonty oferują najniższe ceny. Bywa z tym różnie, ale pod względem natężenia oferty promocjami na rynku zdecydowanie się wyróżniają. Rosnąca inflacja powoduje, że w obliczu wzrostu aktywności reklamowej oraz nowych akcji lojalnościowych przyciągają one jeszcze więcej chętnych.

W efekcie w pierwszym półroczu przeciętny konsument odwiedził sklepy Biedronki prawie 14 razy, czyli o 20,9 proc. częściej niż rok wcześniej. W Lidlu średnia liczba wizyt na osobę wyniosła niewiele mniej niż rok temu – 6,5, wynik Netto to zaś 6,1. Sieć Aldi miała najniższy wynik, czyli 4, ale w ujęciu rocznym oznacza to wzrost na poziomie 20,5 proc. I można oczekiwać utrzymania tego trendu.

– Sieć Netto zaliczyła za to największy wzrost ruchu ze wszystkich graczy rynkowych – o 52,8 proc. r./r. Na drugim miejscu w tym zestawieniu jest Aldi z wynikiem 37,7 proc. – mówi Michał Rosiak.

Mimo silnej konkurencji zarówno ze strony innych segmentów rynku, jak i sieci dyskontowych, to pozycja Biedronki jest coraz mocniejsza. Z analizy zachowań ponad 280 tys. klientów wynika, że w I półroczu ta sieć odpowiadała za 63,6 proc. wszystkich koszyków w sklepach dyskontowych. Siłą firmy jest też lojalność konsumentów, aż 24 proc. jej klientów nie zaopatruje się u konkurencji, a przeciętny kupujący był w jej placówkach o 20,9 proc. częściej niż rok wcześniej.

Pozostało 90% artykułu
Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Handel
Przez rosnące ceny zyskują programy lojalnościowe. Czym przyciągają sklepy?
Handel
Będą tysiące nowych sklepów. Żabka przedstawiła ambitne plany rozwojowe
Handel
Ekspresowy koniec sprzedaży mentolowych wkładów tytoniowych?
Handel
Koniec z alkotubkami. Producent wstrzymuje natychmiast ich produkcję