Mimo silnej konkurencji zarówno ze strony innych segmentów rynku, jak i sieci dyskontowych, to pozycja Biedronki jest coraz mocniejsza. Z analizy zachowań ponad 280 tys. klientów wynika, że w I półroczu ta sieć odpowiadała za 63,6 proc. wszystkich koszyków w sklepach dyskontowych. Siłą firmy jest też lojalność konsumentów, aż 24 proc. jej klientów nie zaopatruje się u konkurencji, a przeciętny kupujący był w jej placówkach o 20,9 proc. częściej niż rok wcześniej.
Magia dyskontów
– W pierwszym półroczu sklepy tej sieci odwiedziło aż 93,5 proc. klientów wszystkich dyskontów. To o 2,5 pkt proc. wyższy wynik niż rok wcześniej. W Lidlu penetracja rynku wyniosła ostatnio 64,4 proc., o 4,8 pkt proc. więcej niż poprzednio – mówi Michał Rosiak z Proxi.cloud. Ta firma wspólnie z UCE Research przygotowała analizę sektora. – Natomiast w Netto w I półroczu wskaźnik był na poziomie 41 proc. i zwiększył się o 12,1 pkt proc. I to oznacza największy wzrost. Oczywiście w przypadku Biedronki tak duży skok nie był już możliwy do osiągnięcia – dodaje.
– W każdej z sieci zaobserwowaliśmy niewielki spadek lojalności klientów w relacji rocznej. Tym samym widać, że Polacy zaczęli chodzić na zakupy częściej, jednocześnie zmniejszając swoje przywiązanie do szyldu – dodaje Iwona Kołodziejek z Proxi.cloud.
Czytaj więcej
Niezależnie od formatu sklepu wszystkie podnoszą ceny. W sierpniu jednym z liderów wzrostu z ponad 17 proc. są sklepy internetowe.