Z danych ASM Sales Force Agency wynika, że we wszystkich 13 analizowanych sieciach objętych badaniem ceny w sierpniu br. były wyższe niż w lipcu. Średnia cena koszyka wzrosła o ponad 5,4 zł, czyli 2,2 proc. wzrostu w porównaniu do lipca. Największe podwyżki odnotowano w sieci Makro Cash & Carry - 3,9 proc. W ujęciu rocznym wzrost cen zaobserwowano we wszystkich 10 analizowanych sieciach. W sklepach internetowych aż 17,3 proc., w Makro Cash & Carry 16,9 proc., a w Carrefourze 14,1 proc. Autorzy badania zwracają uwagę, że największy wzrost cen koszyka odnotowano w sieci E.Leclerc, w którym średnia cena koszyka w sierpniu 2022 r. była wyższa aż o 42,97 zł niż przed rokiem, tj. o 20,23 proc.
Analizując koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych moglibyśmy zapłacić 198,65 zł (więcej o 6 zł niż w lipcu). Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w sierpniu 2022 r. była wyższa o 12,7 proc. niż przed rokiem.
Czytaj więcej
W lipcu największe sieci handlowe zaczęły reglamentować sprzedaż cukru. Teraz coraz więcej firm się wycofuje z ograniczeń. Jednak nie wszystkie.
- Najnowszy odczyt danych inflacyjnych za sierpień niestety potwierdza, że jeśli chodzi o wskaźnik poziomu cen, jesteśmy w trendzie rosnącym. Inflacja na poziomie 16,1 procent jest wyższa, niż zakładali eksperci i ekonomiści. Z naszych analiz wynika, że ceny towarów rosły we wszystkich badanych przez nas sieciach handlowych. Niestety ten trend może się utrzymać w kolejnych miesiącach, aż do końca roku - mówi Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency.
- Rosnące ceny energii, a także przewidywane niedobory dostępu do surowców energetycznych, będą mieć bardzo negatywny wpływ na produkcję. Koszty przedsiębiorców rosną, produkcja będzie coraz droższa, co w naturalny sposób przełoży się na ceny towarów. Choć sieci handlowe w ramach ostrej konkurencji będą prowadzić dynamiczną politykę cenową, to pole do obniżania cen wybranych produktów oraz wprowadzania nowych promocji dla klientów będzie coraz mniejsze – dodaje.