Nie ma ucieczki przed podwyżkami cen w sklepach. Jest jeden lider wzrostów

Niezależnie od formatu sklepu wszystkie podnoszą ceny. W sierpniu jednym z liderów wzrostu z ponad 17 proc. są sklepy internetowe.

Publikacja: 14.09.2022 10:13

Nie ma ucieczki przed podwyżkami cen w sklepach. Jest jeden lider wzrostów

Foto: Adobe Stock

Z danych ASM Sales Force Agency wynika, że we wszystkich 13 analizowanych sieciach objętych badaniem ceny w sierpniu br. były wyższe niż w lipcu. Średnia cena koszyka wzrosła o ponad 5,4 zł, czyli 2,2 proc. wzrostu w porównaniu do lipca. Największe podwyżki odnotowano w sieci Makro Cash & Carry - 3,9 proc. W ujęciu rocznym wzrost cen zaobserwowano we wszystkich 10 analizowanych sieciach. W sklepach internetowych aż 17,3 proc., w Makro Cash & Carry 16,9 proc., a w Carrefourze 14,1 proc. Autorzy badania zwracają uwagę, że największy wzrost cen koszyka odnotowano w sieci E.Leclerc, w którym średnia cena koszyka w sierpniu 2022 r. była wyższa aż o 42,97 zł niż przed rokiem, tj. o 20,23 proc.

Analizując koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych moglibyśmy zapłacić 198,65 zł (więcej o 6 zł niż w lipcu). Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w sierpniu 2022 r. była wyższa o 12,7 proc. niż przed rokiem.

Czytaj więcej

Już nie tylko Biedronka. Kolejne sieci handlowe rezygnują z limitów na cukier

- Najnowszy odczyt danych inflacyjnych za sierpień niestety potwierdza, że jeśli chodzi o wskaźnik poziomu cen, jesteśmy w trendzie rosnącym. Inflacja na poziomie 16,1 procent jest wyższa, niż zakładali eksperci i ekonomiści. Z naszych analiz wynika, że ceny towarów rosły we wszystkich badanych przez nas sieciach handlowych. Niestety ten trend może się utrzymać w kolejnych miesiącach, aż do końca roku - mówi Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency.

- Rosnące ceny energii, a także przewidywane niedobory dostępu do surowców energetycznych, będą mieć bardzo negatywny wpływ na produkcję. Koszty przedsiębiorców rosną, produkcja będzie coraz droższa, co w naturalny sposób przełoży się na ceny towarów. Choć sieci handlowe w ramach ostrej konkurencji będą prowadzić dynamiczną politykę cenową, to pole do obniżania cen wybranych produktów oraz wprowadzania nowych promocji dla klientów będzie coraz mniejsze – dodaje.

Czytaj więcej

Polacy postawieni pod ścianą szukają promocji. Na czym oszczędzamy

Na pierwszym miejscu rankingu najtańszych sieci plasuje się ponownie Auchan. W sklepach tej sieci średni koszt koszyka zakupowego wyniósł 220 zł. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 15,92 zł (Lidl) i 22,77 zł (Kaufland).

W sierpniu 2022 roku najdroższy okazał się ponownie kanał e-grocery, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 297,62 zł, czyli o 35 proc. więcej niż w najtańszych sklepach Auchan. Badanie koszyka zakupowego wykazało również, że w sierpniu 2022 r. najtańsze zakupy można było podobnie jak przed miesiącem zrobić w hipermarketach - 245,87 zł.

Z danych ASM Sales Force Agency wynika, że we wszystkich 13 analizowanych sieciach objętych badaniem ceny w sierpniu br. były wyższe niż w lipcu. Średnia cena koszyka wzrosła o ponad 5,4 zł, czyli 2,2 proc. wzrostu w porównaniu do lipca. Największe podwyżki odnotowano w sieci Makro Cash & Carry - 3,9 proc. W ujęciu rocznym wzrost cen zaobserwowano we wszystkich 10 analizowanych sieciach. W sklepach internetowych aż 17,3 proc., w Makro Cash & Carry 16,9 proc., a w Carrefourze 14,1 proc. Autorzy badania zwracają uwagę, że największy wzrost cen koszyka odnotowano w sieci E.Leclerc, w którym średnia cena koszyka w sierpniu 2022 r. była wyższa aż o 42,97 zł niż przed rokiem, tj. o 20,23 proc.

Handel
Czy 11 listopada sklepy są otwarte? Gdzie zrobić zakupy w Święto Niepodległości?
Materiał Promocyjny
Z kartą Simplicity można zyskać nawet 1100 zł, w tym do 500 zł już przed świętami
Handel
Amazon: Partnerstwo polityczne między USA a Polską pozostaje bardzo silne
Handel
Black Friday 2024: Kiedy wypada? Lepiej uważać na pułapki zakupowe
Handel
Zielone światło dla Wigilii wolnej od pracy. Jest pierwsza decyzja Sejmu
Materiał Promocyjny
Najszybszy internet domowy, ale także mobilny
Handel
Kolejna sieć drogerii w Polsce będzie niemiecka
Materiał Promocyjny
Polscy przedsiębiorcy coraz częściej ubezpieczeni