Sklepy otwarte, a kupujemy i tak online

We wrześniu udział handlu internetowego wzrósł do 8,4 proc. sprzedaży detalicznej. Realnie jest jeszcze wyższy.

Publikacja: 21.10.2021 12:06

Sklepy otwarte, a kupujemy i tak online

Foto: Adobe Stock

GUS podał właśnie, że we wrześniu w porównaniu z sierpniem br. odnotowano wzrost wartości sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących o 5 proc. Oznacza to, że udział sprzedaży przez internet w sprzedaży detalicznej zwiększył się z 7,9 proc. w sierpniu do 8,4 proc. we wrześniu br.

Jak podał GUS wzrost udziału sprzedaży przez internet zaobserwowano w większości grup, przy czym największy wykazały przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grup 'prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach' (z 19,4 proc. przed miesiącem do 22,5 proc.) oraz 'tekstylia, odzież, obuwie' (odpowiednio z 19 proc. do 21,9 proc.). Niewielki spadek udziału sprzedaży przez internet zaobserwowano w jednostkach z grupy '„meble, rtv, agd' (z 16,3 proc. przed miesiącem do 16,2 proc.) - czytamy w komunikacie.

Realnie udziały są nawet większe, ponieważ GUS liczy sprzedaż detaliczną w firmach zatrudniających co najmniej dziewięciu pracowników, co oznacza, iż wypada ze statystyki cały sektor małych firm, których zwłaszcza w handlu internetowym jest wiele. Niemniej sektor rozwija się w błyskawicznym tempie, w półroczu uruchomiono kilka tysięcy nowych sklepów internetowych.

Czytaj więcej

Niedziele handlowe 2021. W te niedziele można zrobić zakupy w 2021 roku

- Segment rynku w wyniku pandemii zdobył olbrzymią grupę nowych zwolenników, a ci wciąż intensywnie z niego korzystają. To może oznaczać, że nawet w warunkach szybkiego odbicia handlu stacjonarnego, podtrzymanie wysokiej dynamiki wzrostu sprzedaży internetowej może scementować obecny podział rynku - mówi Grzegorz Rudno-Rudziński, partner zarządzający w Unity Group.

- Udział e-commerce w całkowitym handlu jest zdecydowanie wyższy niż przed pandemią, ale, jeśli chodzi o rozwój rynku względem jego potencjału, wciąż jesteśmy na początku tej drogi. Warto popatrzeć na doświadczenia Zachodu – gdy zestawimy strukturę sprzedaży w Polsce z krajami o wyższym udziale e-handlu w detalu zauważymy, że u nas jest wciąż mniej e-kupujących - mówi Kacper Rozenbaum, dyrektor generalny Opontia w Polsce. - Ta różnica jest dość wyraźna i obrazuje różne etapy dojrzałości rynków – w Polsce do e-zakupów przyznaje się 77 proc. populacji, podczas gdy w Niemczech czy Wielkiej Brytanii ten odsetek wynosi ok. 90 proc. - dodaje.

GUS podał właśnie, że we wrześniu w porównaniu z sierpniem br. odnotowano wzrost wartości sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących o 5 proc. Oznacza to, że udział sprzedaży przez internet w sprzedaży detalicznej zwiększył się z 7,9 proc. w sierpniu do 8,4 proc. we wrześniu br.

Jak podał GUS wzrost udziału sprzedaży przez internet zaobserwowano w większości grup, przy czym największy wykazały przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grup 'prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach' (z 19,4 proc. przed miesiącem do 22,5 proc.) oraz 'tekstylia, odzież, obuwie' (odpowiednio z 19 proc. do 21,9 proc.). Niewielki spadek udziału sprzedaży przez internet zaobserwowano w jednostkach z grupy '„meble, rtv, agd' (z 16,3 proc. przed miesiącem do 16,2 proc.) - czytamy w komunikacie.

Handel
Dyskonty zdobyły rynek, ale klienci mogą mieć mniejszy wybór
Handel
Dyskonty tną ofertę, ale wojna cenowa szybko się nie skończy
Handel
Sieć dyskontów z Malezji otwiera pierwszy polski sklep w Zabrzu
Handel
Polacy mogą zaskoczyć rynek wydatkami w listopadzie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Handel
Znana sieć sklepów z artykułami wyposażenia wnętrz w tarapatach. Wkroczył sąd