Chiny są kluczowym rynkiem napędzającym wzrost sprzedaży sieci Starbucks. Ale działalność firmy w Chinach – drugiej co do wielkości gospodarce świata – była utrudniona przez surowe ograniczenia związane z pandemią Covid-19. Zeszłej wiosny sprzedaż Starbucksa w Chinach mocno wzrosła. „Jestem zachwycony naszymi wynikami w tym kwartale” – powiedział dyrektor generalny Starbucks, Laxman Narasimhan, podczas rozmowy z analitykami omawiając wyniki finansowe. W tym kwartale przychody w Chinach wzrosły o 51 procent rok do roku.
Czytaj więcej
Starbucks zapowiedział, że wyda nowe regulacje dotyczące wystroju wnętrz kawiarni po oskarżeniach o to, że część menedżerów sieci zakazała dekoracji nawiązujących do Miesiąca Dumy. To może nie wystarczyć – pracownicy sieci w całych Stanach Zjednoczonych protestują.
W lipcu w Chinach było prawie 6500 lokalizacji Starbucks. Jednak wciąż jest miejsce na wzrost – uważa Narasimhan. „Jest o wiele więcej możliwości w obszarach niedostatecznie spenetrowanych na tym rynku” – powiedział. „Wciąż jesteśmy na początku działalności w Chinach, jednym z największych rynków konsumenckich” - dodał.
Chinach przeciętny człowiek wypija około 12 filiżanek kawy rocznie. To znacznie mniej niż konsumpcja na innych rynkach. W Japonii każda osoba wypija średnio około 200 filiżanek kawy rocznie, a w Stanach Zjednoczonych liczba ta wynosi 380 filiżanek. Chiny, które mają 1,4 miliarda mieszkańców, oferują ogromne możliwości, jeśli Starbucks będzie w stanie zwiększyć spożycie kawy do poziomów Japonii lub nawet USA.
Czytaj więcej
Laxman Narasimhan postanowił poznać nową firmę od podszewki. Nie tylko przeszedł szkolenie baristy, ale także podawał kawę klientom.