Na sporządzenie deklaracji VAT-7 za dany okres rozliczeniowy gmina ma w rzeczywistości nie tak dużo czasu. Przy istotnej ilości jednostek budżetowych jedynym wyjściem z sytuacji wydaje się sporządzanie cząstkowych rejestrów VAT w tym samym czasie w jednym wspólnym systemie informatycznym. Niemniej jednak wówczas osoby wprowadzające poszczególne dane cząstkowe muszą odpowiadać za ich poprawność.
Tym samym rozporządzenie w sprawie prewspółczynnika zdaje się wymuszać (przynajmniej w odniesieniu do większych gmin) model centralizacji, który zakładał będzie, że każda jednostka organizacyjna jest odpowiedzialna za swoją część rozliczenia z tytułu podatku VAT.
Jak stosować prewspółczynnik
Szkoła, która będzie musiała się zmierzyć ze stosowaniem określonego tylko dla jej celów prewspółczynnika, w pierwszej kolejności pamiętać musi, że będzie on stosowany wyłącznie do czynności o charakterze mieszanym. Jeśli zakup wiązać się będzie bezpośrednio z czynnością opodatkowaną, zastosowanie prewspółczynnika będzie działaniem nieprawidłowym. Jeśli zakup wiązać się będzie wyłącznie z działalnością spoza systemu VAT, zastosowanie prewspółczynnika również będzie niezasadne.
Samo ustalenie wartości prewspółczynnika nie jest w mojej opinii zadaniem ponad siły. Zwłaszcza w przyszłości, gdy osoby odpowiedzialne za prowadzenie rozliczeń z tytułu podatku VAT zyskają odrobinę doświadczenia. Wówczas warto pamiętać, że samorządowa jednostka budżetowa może wyjątkowo posługiwać się danymi za rok podatkowy poprzedzający poprzedni rok podatkowy i tym samym zyskać więcej czasu na ustalenie prewspółczynnika. Co więcej, rozporządzenie w sprawie prewspółczynnika nie obliguje do zmiany prewspółczynnika każdego roku, więc posługiwanie się tym samym prewspółczynnikiem dwa lata z rzędu także może być pewnym ułatwieniem.
Zgodnie z ustawą o VAT po zakończonym roku podatkowym dana jednostka obowiązana będzie do ustalenia właściwej wartości tego współczynnika i do dokonania korekty na podstawie art. 90c ustawy o VAT, niemniej jednak również w tym przypadku można uwzględnić dane za rok podatkowy poprzedzający poprzedni rok podatkowy. Dokonywanie korekt rocznych nie jest jednak obce podmiotom wykonującym czynności o charakterze mieszanym. Do końca 2015 r. zobligowane były do analogicznych działań w związku z proporcją w VAT.
Ciekawostką jest, że ustawodawca nie wyklucza, że dokonując korekty rocznej, można przyjąć inny sposób określenia proporcji niż wybrany dla ustalenia wysokości prewspółczynnika pod warunkiem, że nowo wybrana metoda – np. wskutek zmiany dokonanej w trakcie roku podatkowego – okazuje się być bardziej odpowiadająca specyfice działalności. Niniejsze może być bardzo istotne dla placówek edukacyjnych, biorąc pod uwagę fakt, że rok podatkowy w rozumieniu ustawy o VAT i rok szkolny, nie pokrywają się.
W pierwszym roku, w którym szkoła będzie wyznaczać prewspółczynnik, celowe wydaje się skorzystanie ze wzoru narzucanego przez ustawodawcę. Wykorzystanie innego sposobu określenia tego współczynnika może się wiązać ze sporem z organami podatkowymi. W rozporządzeniu w sprawie prewspółczynnika podkreślono bowiem, że najbardziej odpowiadającą specyfice prowadzonej działalności przez tego typu jednostki jest metoda w nim wskazana. Szkoły i inne jednostki organizacyjne jednostek samorządu terytorialnego mogą stosować inny sposób określenia proporcji pod warunkiem, że zapewni to bardziej dokładne niż metoda wskazana w rozporządzeniu przyporządkowanie podatku naliczonego do czynności dających prawo do odliczenia oraz obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadających na działalność gospodarczą.
Zaproponowany w rozporządzeniu w sprawie prewspółczynnika sposób ustalania współczynnika zakłada m.in. ustalenie rocznego obrotu z działalności gospodarczej jednostki. Szkoła obowiązana jest uwzględnić w nim wszystkie czynności opodatkowane (np. najem, sprzedaż posiłków pracownikom administracji, udział w zielonej szkole dla dzieci niebędących jej uczniami) oraz zwolnione z opodatkowania (np. odpłatne zajęcia edukacyjne, usługi stołówki dla uczniów, udział uczniów w obozach). Suma tych działań zestawiona musi zostać z dochodami wykonanymi szkoły. Prewspółczynnik określa się procentowo w stosunku rocznym i zaokrągla w górę do najbliższej liczby całkowitej. Ustaloną w ten sposób proporcję stosuje się do odliczeń dokonywanych w trakcie całego roku.
Proporcja w VAT
Wydaje się, że w przypadku modelu centralizacji agregującego rejestry cząstkowe każda z jednostek edukacyjnych bądź osoby rozliczające podatek VAT w danym obszarze działań gminy oprócz prewspółczynnika zmierzyć się będą musiały ze stosowaniem także proporcji w VAT.
Na gruncie ustawy o VAT nie jest jednak możliwe w ramach działalności jednego podatnika VAT ustalenie kilku proporcji. Ustawa nie umożliwia w obecnym jej kształcie wykorzystania danych za wcześniejszy rok. W związku z tym gmina będzie musiała na początku każdego roku szybko ustalić proporcję wstępną, którą zobligowane będą stosować osoby odpowiedzialne za rozliczenia podatku VAT.
Osoby te, przystępując do odliczenia podatku VAT naliczonego, będą w pierwszej kolejności ustalały, czy danego zakupu nie można jednoznacznie przyporządkować do jednego rodzaju działań. Jeśli tak, to sprawa będzie prosta – brak lub całkowite odliczenie.
Jeśli jednak będą mieć do czynienia zakupem na cele mieszane, wpierw konieczne będzie podjęcie decyzji, czy należy zastosować prewspółczynnik. Jeśli tak, wówczas wyliczona pozostała część podatku naliczonego dodatkowo będzie musiała być objęta proporcją w VAT. Możliwe jest oczywiście wyłącznie zastosowanie proporcji ustalonej przez gminę lub wyłącznie zastosowanie prewspółczynnika właściwego dla danej placówki edukacyjnej (gdy zakup wiązać się będzie z czynnościami opodatkowanymi i czynnościami nieodpłatnymi należącymi do zadań własnych gminy).
Przykład
Gmina określiła na rok 2017 proporcję w wysokości 10 proc. Szkoła zakupiła solniczki do stołówki szkolnej. Solniczki wiążą się wyłącznie z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT i zwolnioną. Pomimo że w poprzednim roku podatkowym procent czynności opodatkowanych w stosunku do czynności związanych z działalnością gospodarczą dla tej szkoły wnosił 50 proc., konieczne jest zastosowanie proporcji określonej przez gminę.
Przykład
Szkoła zakupiła kredę do tablic szkolnych. Przy założeniu, że będzie ona wykorzystywana wyłącznie do nauczania w ramach programu edukacyjnego szkoły oraz przez szkołę nauki jazdy, która wynajmuje pomieszczenia szkoły i m.in. uprawniona jest do korzystania z kredy do tablic, konieczne jest zastosowanie wyłącznie prewspółczynnika właściwego dla szkoły.
>Kolejny odcinek z cyklu 22 marca
podstawa prawna: ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. DzU z 2015 r., poz. 2156)
podstawa prawna: ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. DzU z 2011 r., nr 177 poz. 1054 ze zm.)
Komentarze
Katarzyna Judkowiak, doradca podatkowy i associate partner w Rödl & Partner w Warszawie
Początek 2016 r. przyniósł istotne zmiany dotyczące rozliczeń podatku VAT w jednostkach samorządu terytorialnego. Zgodnie z aktualną linią orzeczniczą i stanowiskiem Ministerstwa Finansów jednostka samorządu terytorialnego wraz z podległymi jej jednostkami organizacyjnymi (jednostkami i zakładami budżetowymi) jest jednym podatnikiem VAT. W konsekwencji ww. jednostki obowiązane są do wspólnego, scentralizowanego, zbiorczego rozliczania podatku VAT (tym samym składana jest jedna deklaracja VAT). W praktyce oznacza to, że jednostki samorządu terytorialnego muszą wziąć na siebie ciężar rozliczania wszystkich transakcji, jakie realizowane są we wszystkich podległych jednostkach organizacyjnych. Zgodnie z informacją ministra finansów ostateczny termin wdrożenia zmian przypada na 1 stycznia 2017 r. Brak przygotowania się do nowych wymogów może prowadzić do popełnienia daleko idących błędów.
Wychodząc naprzeciw tym trudnościom, rozpoczynamy cykl artykułów, w którego ramach przeanalizujemy na przykładach skutki podatkowe centralizacji, ryzyka oraz możliwości optymalizacyjne. Warto bowiem dodać, że przedmiotowe zmiany niosą z sobą również możliwość odzyskania zapłaconego kontrahentom podatku VAT m.in. od inwestycji związanych ze sprzedażą opodatkowaną zarówno jednostki samorządu terytorialnego, jak i jej jednostek podległych. Mamy nadzieję, że wiedza, którą Państwu niniejszym proponujemy, pozwoli dobrze się przygotować do scentralizowania i usystematyzowania rozliczeń podatku VAT w jednostkach organizacyjnych i uniknąć nieprawidłowości, które rzutować będą na sytuację w Państwa jednostce.
Monika Bartosiewicz, doradca podatkowy w Rödl & Partner w Warszawie
Decydując się na jeden z modeli centralizacji rozliczeń z tytułu VAT, gmina powinna rozważyć, czy dany model gwarantuje, biorąc pod uwagę mnogość występujących sytuacji w odniesieniu do tej samej usługi, np. stołówkowej, poprawne rozliczenie podatku VAT. W wielu przypadkach prawdopodobnie sensowniejsze będzie agregowanie danych w pierwszej kolejności według poszczególnych rodzajów działalności gminy. W tym przypadku dane cząstkowe spływające ze szkół i innych placówek edukacyjnych mogą być łączone w rejestr cząstkowy podmiotów zajmujących się oświatą. W mojej opinii wprowadzenie tego typu pośredniego rejestru cząstkowego zapewni pewien stopień standaryzacji danych i pozwoli na skupienie się osoby prowadzącej rejestr na specyfice tych danych.