Ankietowani przez "Rzeczpospolitą" i „Parkiet" ekonomiści przeciętnie szacowali, że sprzedaż detaliczna liczona w cenach stałych wzrosła w styczniu o 4,4 proc. rok do roku, po 5,7 proc. w grudniu. Za niższą dynamiką sprzedaży przemawiało m.in. to, że styczeń liczył o jeden dzień roboczy mniej niż w ub.r. (niedziel handlowych było tyle samo).
Czytaj także: Święta rozpędziły konsumpcję
Dlaczego faktycznie wyniki sprzedaży detalicznej, mierzonej w sklepach zatrudniających co najmniej 10 osób, okazały się gorsze od oczekiwań? Jedną z przyczyn może być przyspieszająca inflacja. Deflator sprzedaży detalicznej – miara wzrostu cen sklepach, których dotyczą te dane – wzrósł w styczniu o 2,3 proc., w porównaniu do 1,9 proc. w grudniu. To jego największa zwyżka od sierpnia 2018 r.
Indeks cen konsumpcyjnych (CPI), główna miara inflacji w Polsce, pnie się w górę nawet szybciej. W styczniu skoczył o 4,4 proc. rok do roku, najbardziej od ośmiu lat. To, wraz ze słabnącą koniunkturą na rynku pracy, wpływa negatywnie na nastroje konsumentów.
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), który wyraża oceny gospodarstw domowych dotyczące sytuacji w gospodarce oraz ich własnej sytuacji finansowej, a także ich skłonność do dokonywania dużych zakupów, spadł w lutym do 1,3 pkt. To najsłabszy odczyt od grudnia 2018 r.