Francja. Rekordowy eksport win i alkoholi. Pomogła inflacja

Wartość eksportu francuskich win i mocnych alkoholi w 2022 r. zwiększyła się o 10,8 proc. do rekordowych 17,2 mld euro. Przyczynił się do tego wzrost cen - przyznała Federacja Eksporterów Win i Spirytualiów FEVS

Publikacja: 15.02.2023 17:23

Francja. Rekordowy eksport win i alkoholi. Pomogła inflacja

Foto: Adobe Stock

Ta tendencja powinna utrzymać się w bieżącym roku, bo chińscy konsumenci wracają do restauracji i będą znów podróżować po świecie.

Ilościowo francuski eksport zmalał o 3,8 proc. do 193,874 mln kartonów (po 6 butelek) z powodu gorszego 2021 roku dla win. Ich eksport zmalał o 6,6 proc. do 135,4 mln kartonów o wartości 11,6 mld euro (+10,2 proc.). Eksport szampana wyniósł 15,418 mln kartonów (+8,5 proc.) za 4,214 mld euro (+20 proc.). Był to jedyny trunek, który zwiększył popularność, pozostałe rodzaje wina straciły od 6 do 18 procent. Mocne alkohole opuściły Francję w 55,7 milionach kartonów, które osiągnęły wartość 5,5 mld euro (+11,6 proc.); na koniaki przypadło 17,607 mln kartonów (-3,7) za 3,934 mld (+9,3). Świat kupował więcej likierów, wódek i calvadosu, a mniej armaniaków i okowit.

- Był to skomplikowany rok: warunki polityczne i ekonomiczne przyczyniły się do wzrostu cen i do odrodzenia inflacji, Ponadto firmy miały do czynienia ze skutkami małych zbiorów w 2021 r. Musieliśmy ponownie nauczyć się funkcjonowania w warunkach inflacji, nawet jeśli kursy walutowe pomogły nam w pewnym stopniu - stwierdził przewodniczący FEVS, César Giron.

Roczne wyniki winiarzy i eksporterów zmniejszyły francuski deficyt bilansu handlowego o 15,7 mld euro (10,3 proc.). . Wino i alkohole były drugim sektorem gospodarki, po przemyśle lotniczym, jeśli chodzi o wypracowanie nadwyżki w bilansie handlowym. - Te pozytywne wyniki świadczą o odporności branży w szczególnie złożonych warunkach. Producenci win i mocnych alkoholi potrafili dostosować się do trudnych warunków i do inflacji - podkreślił César Giron.

Największym klientem Francji były Stany Zjednoczone, eksport do tego kraju wzrósł o 14 proc. do 4,7 mld euro, mimo spadku ilości butelek o 5 proc. Eksport win musujących zwiększył się o 20 proc., zwykłych win o 8 proc. (z powodu gorszego 2021 r.), a mocnych alkoholi o 13 proc.

Drugie miejsce zachowała Wielka Brytania, ze wzrostem o 7 proc. do 1,7 mld euro, w tym szampana o 12 proc., innych win o 7 proc., ale ich ilość zmalała o 8 proc. (z powodu przymrozków rok wcześniej). Ilość mocnych alkoholi też zmalała o 5 proc.

Na Azję przypadł wzrost wartości o 5 proc. do 3,9 mld euro, eksport do Japonii zwiększył się o 23 proc., do Korei o 31 proc., w przypadku Chin można mówić o zastoju (+0,5 proc.), a Hongkongu o krachu (-29 proc.). W tych dwóch przypadkach zawiniły lockdowny. - Od chińskiego nowego roku (w lutym) restauracje i hotele są pełne, ludzie chcą spotykać się, więc spodziewam się odbicia sprzedaży win i alkoholi w najbliższych miesiącach. A podróże Chińczyków po świecie zwiększą sprzedaż sklepów wolnocłowych - uważa Cěsar Giron.

Dla FEVS liczą się jeszcze Niemcy i Singapur. Organizacja dostrzega też nowy potencjał w Afryce, do której eksport zwiększył się o 21 proc. do 440 mln euro.

Wojna w Ukrainie zmniejszyła o połowę eksport do Rosji, która jest teraz małym rynkiem dla Francji. Konflikt wpłynął pośrednio na wzrost cen energii i zbóż potrzebnych do produkcji wódek - dodał.

Do FEVS należy 550 przedsiębiorstw, które reprezentują 85 proc. francuskiej sprzedaży win i spirytualiów na świecie.

Ta tendencja powinna utrzymać się w bieżącym roku, bo chińscy konsumenci wracają do restauracji i będą znów podróżować po świecie.

Ilościowo francuski eksport zmalał o 3,8 proc. do 193,874 mln kartonów (po 6 butelek) z powodu gorszego 2021 roku dla win. Ich eksport zmalał o 6,6 proc. do 135,4 mln kartonów o wartości 11,6 mld euro (+10,2 proc.). Eksport szampana wyniósł 15,418 mln kartonów (+8,5 proc.) za 4,214 mld euro (+20 proc.). Był to jedyny trunek, który zwiększył popularność, pozostałe rodzaje wina straciły od 6 do 18 procent. Mocne alkohole opuściły Francję w 55,7 milionach kartonów, które osiągnęły wartość 5,5 mld euro (+11,6 proc.); na koniaki przypadło 17,607 mln kartonów (-3,7) za 3,934 mld (+9,3). Świat kupował więcej likierów, wódek i calvadosu, a mniej armaniaków i okowit.

Dane gospodarcze
Produkcja znowu rozczarowała. „Polski przemysł tkwi w stagnacji”
Dane gospodarcze
Najnowsze dane o zarobkach. Tyle trzeba zarabiać by być powyżej średniej
Dane gospodarcze
Fed obniżył główną stopę procentową. Wielkie zaskoczenie
Dane gospodarcze
Rosną obawy przed bezrobociem. Polacy budują finansowe poduszki
Materiał Promocyjny
Wpływ amerykańskich firm na rozwój polskiej gospodarki
Dane gospodarcze
Eurostat: Inflacja w Polsce znów jest niemal najwyższa z całej UE