Mocny skok sprzedaży AGD

Do końca kwietnia sprzedaż AGD wzrosła o 11 proc. Na początku roku nikt nie spodziewał się tak dobrego wyniku.

Publikacja: 31.05.2015 22:00

W okresie I-IV 2015 r. sprzedaż sprzętu AGD wzrosła w Polsce 11 proc.

W okresie I-IV 2015 r. sprzedaż sprzętu AGD wzrosła w Polsce 11 proc.

Foto: Bloomberg

Kilkunastoprocentowe zwyżki utrzymują się od początku roku, choć w tych miesiącach nigdy zakupy AGD nie rosły tak dynamicznie. Dopiero lato uważane jest za szczyt sezonu, zwłaszcza na lodówki. Inne kategorie sprzętu kupowane są najczęściej jesienią.

Ruch w sklepach

Świetny początek roku jest wielkim zaskoczeniem. – Tempo wzrostu polskiego rynku jest zaskakujące, ale nic nie wskazuje na to, aby była to sytuacja jednorazowa czy duże zamówienia ze strony sieci handlowych. Popyt konsumencki się ożywił i widać wzrost we wszystkich kategoriach. Z naszej perspektywy szczególnie jesteśmy zadowoleni z wyników sprzedaży pralek oraz lodówek – mówi Wojciech Kocikowski, wiceprezes Amiki Wronki.

Jednak wśród producentów dominuje raczej ostrożne nastawienie. – Indesit wchodzący w skład Grupy Whirlpool w całym 2015 r. spodziewa się, że wartość rynku wzrośnie o około 5 proc. – mówi Zygmunt Łopalewski, rzecznik Indesit Company Polska.

Electrolux studzi optymizm: szwedzka firma prognozuje, że rynek zyska w tym roku 3–4 proc. Dane byłyby zgodne z wynikami z lat wcześniejszych, ponieważ wydatki na AGD, które już przekraczają poziom 4 mld zł, powoli, ale systematycznie rosną.

W Polsce rzadko zdarzały się spadki, a już na pewno nie na skalę np. rosyjską czy hiszpańską, gdzie sięgały nawet 50 proc. Na rynkach wschodnich taki scenariusz powtarza się zresztą nawet obecnie.

Rynek rośnie stabilnie

Konsumentów do zakupów zachęcają także stabilne ceny. Jeśli już producenci decydują się na ich podnoszenie, to jedynie najwyżej o kilka procent.

– Dobry wpływ na ten rynek mają także przyzwyczajenia konsumenckie – wyjaśnia w raporcie Jarosław Frontczak z firmy PMR. – Polacy lubią nowinki technologiczne, a jedną z podstawowych form wypoczynku jest oglądanie telewizji. Statystyki wskazują, że przeciętny konsument jako potencjalny zakup częściej wymienia produkty AGD, RTV i sprzęt elektroniczny niż na przykład meble – dodaje Frontczak z firmy PMR. Według jej danych w 2015 r. rynek sprzętu elektronicznego wzrośnie 1,8 proc., do 23,2 mld zł. Sprzęt może się też pochwalić najwyższym udziałem sprzedaży internetowej, który przekracza już 20 proc.

Adam Cich, dyrektor generalny Electrolux Europa Śr.-Wsch.

Rynek w ujęciu rocznym miał wysoki wzrost, ale w kwietniu był słabszy, więc trzymamy się prognoz na poziomie 3–4 proc. wzrostu w całym roku. W innych regionach widzimy odbicie, choćby w krajach południowo-wschodniej Europy, jak Węgry, Rumunia, kraje adriatyckie, gdzie nadrabiane są straty z poprzednich lat. Kilkuprocentowe zwyżki widać w Czechach i na Słowacji. Gorzej wyglądają Rosja i Ukraina za spadkami 40–50 proc. Inna sprawa to „wyprzedzony" popyt, który miał miejsce w końcówce 2014 r. Spowodowała go silna dewaluacja rubla i hrywny, ma on też wpływ na sprzedaż w pierwszych miesiącach 2015 r.

Kilkunastoprocentowe zwyżki utrzymują się od początku roku, choć w tych miesiącach nigdy zakupy AGD nie rosły tak dynamicznie. Dopiero lato uważane jest za szczyt sezonu, zwłaszcza na lodówki. Inne kategorie sprzętu kupowane są najczęściej jesienią.

Ruch w sklepach

Pozostało 90% artykułu
Biznes
Gigant doradztwa coraz bliżej ugody wartej 600 mln dol. Miał przyczynić się do epidemii opioidów
KONFLIKTY ZBROJNE
Amerykańskie rakiety nie przyniosą przełomu
Biznes
Foxconn chce inwestować w Polsce. Tajwańska firma szuka okazji
Biznes
Amerykanie reagują na uszkodzenia podmorskich kabli internetowych
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biznes
Polska AI podbiła Dolinę Krzemową