Materiał przygotowany przez Kompanię Piwowarską
Współcześnie firmy coraz częściej zdają sobie sprawę, że ich rola wykracza poza generowanie zysków, i dążą do tworzenia wartości w dłuższej perspektywie, uwzględniając swoją odpowiedzialność wobec wszystkich interesariuszy i środowiska naturalnego. Stają się bardziej wrażliwe na potrzeby społeczeństwa, dbają o dobro pracowników, szanują środowisko i angażują się w działania społeczne. Te praktyki są zgodne z ideą zrównoważonego rozwoju, która zakłada zaspokajanie obecnych potrzeb ludzkości bez szkody dla przyszłych pokoleń.
Kompania Piwowarska w ramach swojej strategii „Lepsza Przyszłość 2030” zdefiniowała cztery równorzędne obszary, z których dwa dotyczą kwestii społecznych i środowiskowych. Filar Planeta obejmuje ochronę środowiska poprzez redukcję zużycia wody, zmniejszenie emisji CO2 i odpowiedzialność za opakowania. Natomiast filar Ludzie skupia się na zapewnieniu bezpiecznych warunków pracy, odpowiedzialności za produkt, promowaniu różnorodności oraz inkluzywności i wspieraniu lokalnych społeczności. Te kwestie są integralną częścią celów członków zarządu, wpływając w znacznej mierze na wysokość ich rocznej premii.
Od 2024 r. część długoterminowych celów firmy będzie stanowić S-EBITA, czyli miara zysku operacyjnego uwzględniająca koszt emisji CO2. Takie podejście gwarantuje, że organizacja na każdym szczeblu uwzględnia kwestie środowiskowe i tworzenie wartości społecznych w swoich działaniach, nie tylko w sposób deklaratywny, ale poprzez realnie połączenie celów biznesowych z celami zrównoważonego rozwoju.
Producent piwa realizuje szereg działań na rzecz ochrony środowiska, w tym poszukuje źródeł zielonej energii dla swoich browarów, optymalizuje transport i wykorzystanie sprzętu chłodzącego, redukuje oraz wykorzystuje opakowania wielokrotnego użytku na dużą skalę. Firma zobowiązała się do osiągnięcia całkowitej neutralności węglowej do 2030 r. w swoich browarach. Od 2021 r. całe zapotrzebowanie na energię elektryczną w browarach i magazynach realizowane jest energią pochodzącą z wiatru. Dzięki instalacji pomp ciepła w dwóch swoich browarach firma jest w stanie odzyskiwać ciepło z procesu chłodzenia piwa, co przekłada się na 15-proc. redukcję zużycia gazu ziemnego i emisji CO2. Kompania Piwowarska dąży także do zredukowania zużycia plastiku o 25 proc. Dodatkowo ponad 40 proc. swoich produktów sprzedaje w opakowaniach wielokrotnego użytku, promując jednocześnie zwrot szklanych opakowań np. poprzez kampanię #Efekt1butelki, uświadamiając konsumentom, że każda oddana szklana butelka zwrotna ma realny wpływ na ochronę środowiska. Firma dąży do tego, aby jak najwięcej opakowań przez nią używanych produkowane było z recyklatu zamiast surowców pochodzących ze środowiska naturalnego.