Sieć jubilerska W.Kruk postawiła na Węgry

Polskie firmy z tego sektora w poszukiwaniu zamożnych klientów zaczynają coraz śmielej wychodzić na inne rynki w naszym regionie.

Publikacja: 08.12.2023 03:00

Sieć jubilerska W.Kruk postawiła na Węgry

Foto: Fotorzepa, Dariusz Majgier

Dwa salony najstarszej polskiej marki jubilerskiej W.Kruk działają już w Budapeszcie i Segedynie – dowiedziała się „Rzeczpospolita”. To pierwsze zagraniczne placówki polskiej marki, choć nie pierwsza próba pojawienia się poza rodzimym rynkiem.

– Analizowaliśmy rożne rynki, wybraliśmy Węgry, ponieważ choćby w Czechach aktywnych jest już wiele podmiotów, w tym nasza polska konkurencja. Wcześniej rozważaliśmy także wejście na ten rynek, ale plany pokrzyżowała pandemia i projekt został wstrzymany. Po Węgrzech oczywiście analizujemy inne rynki w regionie, czas pokaże, gdzie możemy się pojawić – mówi Łukasz Bernacki, prezes W.Kruk.

Póki co wejście na nowy rynek oznacza dotarcie do 2 mln potencjalnych nowych klientów. – Działalność na Węgrzech rozpoczęliśmy jednocześnie z salonami stacjonarnymi oraz sklepem internetowym, taka opcja wejścia na nowy rynek ma największy sens. Jesteśmy zadowoleni z początkowych dni ich funkcjonowania – mówi prezes Bernacki. – Miejsce na polskim rynku nadal jest, ale mamy tu już ponad 160 salonów. Widzimy natomiast, że potencjał jest większy dla salonów z ofertą regularną, tu daleko do poziomu nasycenia – dodaje.

Czytaj więcej

G7 nie wpuści diamentów z Rosji i wzmacnia kontrole tankowców

Według ostatniego raportu o rynku towarów z najwyższej półki w Polsce sprzedaż luksusowej biżuterii i zegarków wzrosła w 2022 r. w porównaniu z rokiem poprzednim o 10,3 proc., do 540 mln zł. Według prognoz segment jubilerski rynku dóbr luksusowych przekroczy wartość sprzed pandemii już w tym roku.

Rynek jubilerski wart jest już niemal 4 mld zł, opiera się jednak na produktach z niższych segmentów cenowych, w których panuje dużo wyższa konkurencja, a nasycenie rynku jest nieporównywalnie wyższe. W większości centrów handlowych obecne są wszystkie sieci jubilerskie, mowa nawet o małych galeriach przy hipermarketach.

W efekcie firmy coraz śmielej zerkają na inne rynki, a wejście W.Kruk na Węgry nie jest pierwszą tego typu inicjatywą polskich sieci jubilerskich. Nie ma im się co dziwić, ponieważ rodzimy rynek już zbliża się do nasycenia. Z danych wywiadowni gospodarczej Dun & Bradstreet Polska wynika, że obecnie liczba salonów tego typu wynosi nad Wisłą ok. 3,8 tys. i nie zmieniła się od kilku lat – w 2019 r. wynosiła 3,7 tys. Za to w 2023 r. podwoiła się liczba firm z tego sektora, które zawiesiły działalność – zrobiło to 119 podmiotów.

Dlatego firmy szukają nowych możliwości rozwoju. Robi to m.in. lider rodzimego rynku, czyli Apart. Firma w Czechach ma już ponad 20 swoich salonów, choć kilka lat temu rozpoczęła podbój rynków zagranicznych od otwarcia salonu w Madrycie. – Pandemia pokrzyżowała nam jednak plany rozwoju w Hiszpanii. Skupiamy się obecnie na rynku czeskim i oczywiście rozważamy także inne kierunki, niemniej decyzje w tej sprawie nie zapadły – mówi Maciej Stawecki, dyrektor marketingu Apart.

Na rynku czeskim rozwija się także kolejna polska sieć jubilerska, czyli YES, która w kraju ma ponad 100 salonów. W Czechach działa ich już kilka, ale firma nie odpowiedziała nam na pytania o swoje dalsze plany związane z rynkami zagranicznymi. Podobnie jak Lilou, które również działa już w kilku krajach europejskich.

Dwa salony najstarszej polskiej marki jubilerskiej W.Kruk działają już w Budapeszcie i Segedynie – dowiedziała się „Rzeczpospolita”. To pierwsze zagraniczne placówki polskiej marki, choć nie pierwsza próba pojawienia się poza rodzimym rynkiem.

– Analizowaliśmy rożne rynki, wybraliśmy Węgry, ponieważ choćby w Czechach aktywnych jest już wiele podmiotów, w tym nasza polska konkurencja. Wcześniej rozważaliśmy także wejście na ten rynek, ale plany pokrzyżowała pandemia i projekt został wstrzymany. Po Węgrzech oczywiście analizujemy inne rynki w regionie, czas pokaże, gdzie możemy się pojawić – mówi Łukasz Bernacki, prezes W.Kruk.

Pozostało 82% artykułu
Biznes
Polska Moc Biznesu: w centrum uwagi tematy społeczne i bezpieczeństwo
Biznes
Zyski z nielegalnego hazardu w Polsce zasilają francuski budżet? Branża alarmuje
Materiał Promocyjny
Kongres Polska Moc Biznesu 2024: kreowanie przyszłości społeczno-gospodarczej
Biznes
Domy po 1 euro na Sardynii. Wioska celuje w zawiedzionych wynikami wyborów w USA
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biznes
Litwa inwestuje w zbrojeniówkę. Będzie więcej pocisków dla artylerii