Ukraińska Narodowa Agencja ds. Zapobiegania Korupcji (NAPC) wpisała zarejestrowaną na Bermudach Bacardi Ltd. na czarną listę zagranicznych koncernów współfinansujących rosyjską wojnę.
„Po inwazji Rosji na Ukrainę Bacardi ogłosił wstrzymanie eksportu do Federacji Rosyjskiej i zaprzestanie inwestycji w reklamę, ale później ta część wpisu zniknęła z oficjalnego komunikatu. Firma nadal dostarczała warte miliony dolarów swoje produkty na rosyjski rynek i szukała nowych pracowników, publikując ogłoszenia o wolnych miejscach pracy” – informuje komunikat NAPC cytowany przez agencję Unian.
Czytaj więcej
Microsoft przestanie odnawiać licencje na oprogramowanie wydane dla rosyjskich firm. Decyzja zacznie obowiązywać od 30 września.
Ukraińcy podkreślają, że wycofanie się z rosyjskiego rynku wielu wiodących międzynarodowych właścicieli marek alkoholi ograniczyło konkurencję i stworzyło możliwości dla tych, którzy pozostali. Wykorzystując sytuację, rosyjski oddział Bacardi Rus sprowadził w roku, w którym Rosja rozpoczęła niesprowokowaną wojnę z Ukrainą, towary o wartości 169 mln dolarów.
Według danych na stronie Federalnej Służby Podatkowej Rosji przychody Bacardi Rus w 2022 roku wzrosły o 8,5 proc. do 32,6 mld rubli, a zysk netto do 4,7 mld rubli. To o 206,5 proc. więcej niż w 2021 roku (1,5 mld rubli). Bacardi zasilił budżet, z którego Kreml finansuje wojnę, równowartością ponad 12 mln dolarów.