Lista najbardziej innowacyjnych firm świata. W części z nich pracują Polacy

Trzeci rok z rzędu koncern Apple jest liderem zestawienia najbardziej innowacyjnych firm świata, ale Tesla jest już wiceliderem. Amazon wciąż na trzeciej pozycji - wynika z badania Boston Consulting Group

Publikacja: 24.05.2023 10:33

Lista najbardziej innowacyjnych firm świata. W części z nich pracują Polacy

Foto: Bloomberg

Według raportu 79 proc. firm na całym świecie postrzega innowacje jako jeden z trzech głównych priorytetów tego roku, a 66 proc. planuje zwiększyć wydatki na ten cel. W tym 42 proc. - o ponad 10 proc.

To już 17. edycja raportu, opartego na corocznej ankiecie przeprowadzanej przez firmę wśród ponad 1 tys. globalnych menedżerów na temat trendów w zakresie innowacji, jak i globalnej bazie danych w zakresie innowacji, obejmującej ponad 1 tys. firm.

Czytaj więcej

Apple boi się wycieków. Walczy z ChatGPT i szykuje własnego chatbota

- Związek między innowacjami, wzrostem i przewagą jest silniejszy niż kiedykolwiek" – mówi Justin Manly, dyrektor zarządzający i partner w BCG oraz współautor raportu. - Firmy, które zarówno stawiają na innowacje, jak i upewniają się, że są gotowe do działania, zwiększą swoją przewagę i wygenerują większe zyski - dodaje.

Pomimo przeciwności rynkowych, których doświadczyły w 2022 r., firmy technologiczne nadal dominują w pierwszej pięćdziesiątce - na pięciu z dziesięciu pierwszych miejsc. Trzeci rok z rzędu Apple zajmuje pierwsze miejsce na liście. Tesla wspięła się o trzy pozycje, plasując się na drugim miejscu, a Amazon pozostaje na trzeciej pozycji. Dziewięć nowych firm dołączyło do pierwszej pięćdziesiątki. Ponadto, międzynarodowe firmy energetyczne zajmują pięć miejsc, co może odzwierciedlać obawy respondentów związane ze zmianami klimatycznymi oraz oczekiwania, że branża energetyczna będzie kreatywną częścią rozwiązania.

50 najbardziej innowacyjnych firm w 2023 roku to zróżnicowana geograficznie grupa, dość równo podzielona między Amerykę Północną i resztę świata. Europa i Azja mają silną reprezentację, a Bliski Wschód po raz pierwszy dołączył do listy.

Czytaj więcej

Elon Musk antysemitą? Ludzie-jaszczury i ataki na Sorosa

Dodatkowo raport podaje, że 61 proc. firm zainwestuje w tym roku w sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe, to 15 pkt. proc. więcej niż w przypadku robotyki i automatyzacji procesów, które respondenci ankiety wybrali jako drugą najbardziej atrakcyjną technologię.

W zestawieniu oczywiście nie ma polskich firm, ale i tak robią dużo na polu innowacji. - W największych, przełomowych innowacjach uczestniczą obecnie Polacy, którzy pracują w większości dla firm zagranicznych. Niestety polskie firmy nie stwarzają dla nich środowiska, w których te talenty mogłyby się rozwijać. Polskie firmy muszą tworzyć atrakcyjne miejsca pracy, tak aby największe innowacje miały szansę powstawać w polskich firmach - mówi Rafał Krzyżaniak, dyrektor zarządzający i partner w BCG w Polsce. - Mając na uwadze dostępne zasoby ludzkie oraz kapitał, polskie firmy nie powinny skupić się na walce z gigantami innowacyjnymi, takimi jak Apple czy Microsoft. To, gdzie możemy szukać przewag konkurencyjnych, to sektory bardziej niszowe, gdzie Polska już w tym momencie jest doceniania na rynku, dla przykładu sektor logistyczny, e-commerce (np. Inpost), czy gry (np. CD Projekt) - dodaje.

Według raportu 79 proc. firm na całym świecie postrzega innowacje jako jeden z trzech głównych priorytetów tego roku, a 66 proc. planuje zwiększyć wydatki na ten cel. W tym 42 proc. - o ponad 10 proc.

To już 17. edycja raportu, opartego na corocznej ankiecie przeprowadzanej przez firmę wśród ponad 1 tys. globalnych menedżerów na temat trendów w zakresie innowacji, jak i globalnej bazie danych w zakresie innowacji, obejmującej ponad 1 tys. firm.

Pozostało 86% artykułu
Biznes
Polskie pioruny ruszają na podbój Europy
Biznes
Nowe prawo nie da szybko wiatraków
Biznes
Wojciech Mach, GFT Poland: Zmierzamy do hiperpersonalizacji
Biznes
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Materiał Promocyjny
Big data pomaga budować skuteczne strategie
Biznes
Spółki Azotów zacieśniają współpracę
Materiał Promocyjny
Seat to historia i doświadczenie, Cupra to nowoczesność i emocje