Do 2030 r. grupa PKN Orlen chce wydać ok. 11 mld zł na inwestycje w biznes detaliczny, jeden z pięciu kluczowych obszarów działalności koncernu. Firma liczy, że dzięki nim zysk EBITDA wzrośnie w detalu do ok. 5 mld zł rocznie. W ubiegłym roku sięgał 3,3 mld zł i był najwyższy w historii Orlenu.
Część z zaplanowanych wydatków zostanie przeznaczona na uruchomienie i rozwój punktów sprzedaży pozapaliwowej, które będą funkcjonować na rynku pod nową marką Orlen w Ruchu. To inicjatywa pod wspólnym patronatem płockiej firmy i niedawno przejętego przez nią Ruchu. W nowych obiektach sprzedawane będą m.in. produkty gastronomiczne i spożywcze, dotychczas dostępne na stacjach paliw Orlenu. Istotna część oferty zostanie oparta na produktach już sprzedawanych pod własnymi markami spółki.
– Nowoczesne formaty sklepowo-gastronomiczne, które budujemy pod marką Orlen w Ruchu, to nowa jakość na rynku. Powstanie sieć ok. 900 takich obiektów – mówi Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen. To cel, który ma być zrealizowany w pięć lat. Pierwszy obiekt powinien powstać jeszcze w pierwszym półroczu 2021 r., a do końca roku zaplanowano ich 40. Nowe obiekty będą widoczne na rynku w trzech wariantach: o powierzchni ok. 20 mkw. (zastąpią obecne kioski Ruchu), 60–70 mkw. (z częścią gastronomiczną i sklepową) oraz jako całkowicie zautomatyzowane kąciki kawowe.
– Mocno zainwestujemy również w segment usług kurierskich, oferując klientom dostęp do ponad 10 tys. punktów nadań i odbiorów przesyłek, w tym 2 tys. automatów paczkowych. Stawiane one będą w atrakcyjnych lokalizacjach – twierdzi Obajtek. Również ten cel obliczony jest na najbliższe pięć lat.
Płocki koncern zapewnia, że już w tym roku chce dysponować 5,5 tys. punktów odbioru paczek i 0,5 tys. automatów do paczek. O ile jednak Orlen i Ruch już posiadają dość dużą liczbę punktów odbioru paczek, o tyle sieć automatów do paczek ma dopiero powstać. Będą one zlokalizowane na stacjach Orlenu, przy wybranych lokalizacjach Ruchu oraz w innych atrakcyjnych miejscach. – W ten sposób pozyskamy nowych klientów i staniemy się aktywnym uczestnikiem szybko rosnącego rynku e-commerce, jednego z kluczowych dla polskiej gospodarki – mówi Patrycja Klarecka, członek zarządu PKN Orlen ds. sprzedaży detalicznej.