Kraft Foods wprowadza na rynek nową kawę

Polska jest jednym z 16 krajów, w którym koncern Kraft Foods wprowadzi nowy rodzaj kawy. Będzie on pierwszą innowacją na rynku kawy rozpuszczalnej od ponad 40 lat

Publikacja: 29.08.2012 14:00

Kraft Foods wprowadza na rynek nową kawę

Foto: Bloomberg

Po raz pierwszy kawa Millicano – składająca się w 85 proc. z kawy rozpuszczalnej, a w 15 proc. z kawy bardzo drobno zmielonej - pojawiła się w Wielkiej Brytanii w 2011 roku. W tym roku wejdzie do kolejnych krajów, w tym do Polski będącej jednym z największych rynków kawy w Europie. Od sierpnia 2011 roku do lipca 2012 roku wydaliśmy na nią niemal 3,4 mld zł – podaje firma badawcza Nielsen.

- Kawa jest czwartą kategorią spożywczą w Polsce pod względem wydatków – mówi Paulina Papierska z działu marketingu firmy Kraft Foods Polska, lidera polskiego rynku kawy. Pod względem wartości sprzedaży jej udziały w lipcu tego roku wynosiły 23,5 proc. Polska spółka jest częścią koncernu Kraft Foods, jednej z największych firm spożywczych świata. W 2011 r. jej przychody sięgnęły 54,4 mld dol. Należą do niej m.in. marki Jacobs, Cadbury, Milka i Oreo.

Co druga złotówkę przeznaczoną na kawę, Polacy wydają na kawę mieloną. Nielsen policzył, że w ciągu ostatniego roku wydatki na nią urosły 18, 5 proc.  Niemal jedna trzecia sprzedaży przypada na kawy rozpuszczalne. Od sierpnia 2011 r. do sierpnia 2012 r. wydaliśmy na nią o niemal 8 proc. więcej niż przed rokiem.

Paulina Papierska wyjaśnia, że Polacy kupujący kawę rozpuszczalną dzielą się na takich, którzy robią to, ponieważ są jej miłośnikami oraz na tych, którzy widzą w niej wygodny w użyciu produkt.

To właśnie o tę drugą grupę zamierza nową kawą Millicano powalczyć Kraft Foods. – Zakładamy, że docelową wielkość sprzedaży naszej nowej kawy w 70 proc. będziemy zawdzięczać konsumentom, którzy do tej pory kupowali kawę rozpuszczalną, a w 30 proc. będą to osoby, które do tej pory nie kupowały kawy regularnie – wyjaśnia Paulina Papierska.

Kraft Foods liczy na to, że Millicano odniesie sukces rynkowy. Z badań przeprowadzonych przez firmę wynika, ze gotowych było kupić ją 95 proc. ankietowanych. Atutem nowego produktu jest to, że łączy aromat i smak kawy mielonej z szybkością i łatwością przyrządzania kawy rozpuszczalnej.

Wprowadzenie nowej kawy Kraft Foods wiązało się ze stworzeniem nowej technologii produkcji.

– Najpierw wyselekcjonowane ziarna kawy są palone, a następnie poddawana procesowi mikromielenia aż do momentu, w którym rozmiar jednej cząsteczki wynosi 50 mikronów, czyli jest 10 razy mniejszy od łebka szpilki – mówi Krzysztof Skierkowski, dyrektor do spraw nauki i certyfikacji Kraft Foods Polska. Drobinki kawy łączone są z kawą rozpuszczalną. Każda granulka Millicano łączy w sobie oba rodzaje kawy.

- Liczmy na to, że powstanie nowy segment kaw w Polsce o nazwie pełnoziarnistych kaw rozpuszczalnych – wyjaśnia Papierska. Kraft Foods podkreśla, że jego produkt to pierwsza innowacja na rynku kawy rozpuszczalnej – wynalezionej 110 lat temu - od ponad 40 lat.

Kraft Foods wprowadza na rynek Millicano w oparciu o marki, które są najbardziej popularne na danym rynku. W Polsce jest to Jacobs Kronung.  Firma planuje kampanię promocyjną m.in. w telewizji, prasie branżowej oraz Internecie. Będzie też prowadzić degustacje. Obejmą one 3 mln próbek. W tym roku będzie zabiegać o zdobycie pozycji w sieciach handlowych.

Innowacje są szansą na ożywienie nasyconego już rynku detalicznego kawy (chodzi o kawy przyrządzane w domu). Wprawdzie jego wartość nadal pnie się w górę, ale w ujęciu ilościowym od pewnego czasu nie rośnie. Nielsen podaje, że od sierpnia 2011 roku do lipca 2012 roku wielkość rynku spadła o 1 proc.

Zdaniem Pauliny Papierskiej różnica w tempie rozwoju rynku w ujęciu wartościowym i ilościowym jest spowodowana tzw. premiumizacją. Konsumenci coraz chętnie wybierają droższe produkty. Rośnie także popularność droższej od mielonej kawy rozpuszczalnej. Nie bez znaczenia są także podwyżki cen kawy.

Stagnacja na detalicznym runku kawy może być też związana z tym, że Polacy coraz chętniej kupują kawę poza domem. W naszym kraju powstaje coraz więcej kawiarni, w tym sieciowych.

- Polski rynek kawy ma szansę nadal się rozwijać. Choć nie będzie to raczej wzrost w tempie dwucyfrowym – uważa Papierska.

W związku z rosnącą popularnością kawy z ekspresu przyszłościowe segmenty to kawa ziarnista oraz kawa w kapsułkach.

Beata Drewnowska

Po raz pierwszy kawa Millicano – składająca się w 85 proc. z kawy rozpuszczalnej, a w 15 proc. z kawy bardzo drobno zmielonej - pojawiła się w Wielkiej Brytanii w 2011 roku. W tym roku wejdzie do kolejnych krajów, w tym do Polski będącej jednym z największych rynków kawy w Europie. Od sierpnia 2011 roku do lipca 2012 roku wydaliśmy na nią niemal 3,4 mld zł – podaje firma badawcza Nielsen.

- Kawa jest czwartą kategorią spożywczą w Polsce pod względem wydatków – mówi Paulina Papierska z działu marketingu firmy Kraft Foods Polska, lidera polskiego rynku kawy. Pod względem wartości sprzedaży jej udziały w lipcu tego roku wynosiły 23,5 proc. Polska spółka jest częścią koncernu Kraft Foods, jednej z największych firm spożywczych świata. W 2011 r. jej przychody sięgnęły 54,4 mld dol. Należą do niej m.in. marki Jacobs, Cadbury, Milka i Oreo.

Biznes
Amerykanie reagują na uszkodzenia podmorskich kabli internetowych
Biznes
Polska AI podbiła Dolinę Krzemową
Biznes
Polska Moc Biznesu: w centrum uwagi tematy społeczne i bezpieczeństwo
Biznes
Zyski z nielegalnego hazardu w Polsce zasilają francuski budżet? Branża alarmuje
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Materiał Promocyjny
Kongres Polska Moc Biznesu 2024: kreowanie przyszłości społeczno-gospodarczej