Biały najpopularniejszy w 2012 roku

Biały i perłowy biały to kolory, które drugi rok z rzędu dominują w rankingu popularności kolorów samochodów na świecie – wynika z raportu amerykańskiego producenta lakierów DuPont na podstawie danych z 11 rynków na świecie.

Publikacja: 09.12.2012 13:25

Biały najpopularniejszy w 2012 roku

Foto: Bloomberg

Kolor biały/perłowy biały awansował na szczyt rankingu w Europie, znalazł się w czołówce zestawienia najbardziej popularnych kolorów w Ameryce Płn., Japonii, Korei, Rosji, RPA i Meksyku. Osiągnął 23 proc. popularności globalnego rynku w 2012 r.

Kolor czarny i pochodne awansowały na drugą pozycję, głównie ze względu na wzrost ich popularności w  Azji-Pacyfiku oraz powszechne skojarzenie z wysoką jakością oraz luksusem. Trzecie miejsce zajął srebrny, który w roku ubiegłym był na miejscu drugim, bo uznano go za mniej interesujący  w Europie i Azji.

W ostatniej dekadzie biały awansował w rankingach popularności kolorów  i stał się powszechnie wykorzystywany przy produkcji innych produktów konsumenckich na całym świecie. Stał się popularny we wszystkich segmentach pojazdów, nie tylko w segmencie samochodów ciężarówek.

Czarny jest najchętniej wybieranym odcieniem w Chinach. W światowym rankingu kolor ten zajął drugie miejsce mając 21 proc. udziału. Srebrny znalazł się na trzecim miejscu, prowadząc na rynkach Ameryki Płd, Brazylii i Indiach. Jego popularność osiągnęła 18 proc. globalnie, co oznacza spadek o 4 proc. wobec 2011 r.

Czerwony, szary i brązowy/beżowy to kolory, które zyskały kilka punktów procentowych na popularności w ciągu roku. Niebieski natomiast utrzymuje taki sam poziom popularności jak w 2011 r.

Najbardziej popularne kolory samochodów:

1. Biały/ perłowy biały – 23 proc.

2. Czarny i  pochodne  - 21 proc.

3. Srebrny – 18 proc.

4. Szary – 14 proc.

5. Czerwony – 8 proc.

6. Niebieski – 6 proc.

7. Brązowy/beżowy – 6 proc.

8. Zielony – 1 proc.

9. Żółty/złoty – 1 proc.

10. Pozostałe – 2 proc.

Ameryka Płn. –   niezmiennie biały/perłowy biały, czarny i srebrny

Najbardziej popularnym kolorem pojazdów w  Ameryce Płn. został szósty rok z rzędu kolor biały/perłowy biały, zyskując w 2012 r. 24-procentowy udział w rynku. Kolor ten wysunął się na prowadzenie w kilku różnych segmentach pojazdów: samochody małe, kompaktowe, sportowe, ciężarówki oraz SUV-y.

Czarny i pochodne były najbardziej popularne w segmencie pojazdów średniej wielkości, typu crossover (CUV), w segmencie luksusowym i  SUV. Przypada na nie  19 proc. rynku.

Po raz pierwszy od 1998 r. kolor srebrny nie znalazł się na pierwszym miejscu kolorów w żadnym z segmentów w tym regionie, bo  czarny i i biały stały się symbolami statusu, luksusu i wysokiej jakości. Zajął jednak  trzecie miejsce, z 16 proc. udziałem w rynku.

Europa - biały i perłowy biały deklasują czarny

W 2012 r. kolor biały/perłowy biały wyprzedził czarny jako najbardziej popularny   w Europie z 24 proc. udziału w rynku. Jest najchętniej wybierany w segmencie aut małych, kompaktowych, sportowych,  samochodów ciężarowych i  SUV.

Okresem największej popularności czarnego  w regionie był 2009 r. Od trzech lat stale traci popularność i w rankingu spadł na drugie miejsce, z 23 proc.  udziału w rynku. Zachowuje jednak pozycję lidera w segmencie średnich pojazdów,   luksusowych i luksusowych  SUV.

Szary (15 proc)i srebrny (14 proc.), to kolory, których popularność spadła. Z kolei zyskuje na atrakcyjności, posiadając 8 proc. rynku.

Trzy kolory w  Azji

Biały, czarny i szary to najchętniej wybierane kolory w całej Azji-Pacyfiku. W 2012 r. króluje biały (22 proc.), spychając lidera, srebrny. Czarny i szary mają odpowiednio: 21 i 20 proc. rynku. Srebrny spadł na czwartą pozycję  , z 14 proc.   Czerwony (7 proc.) zamyka pierwszą piątkę  w  regionie.

Popularność koloru białego/perłowego białego wśród Japończyków wzrosła w ostatnich 6 latach. W 2012 r.  jego udział w rynku jest najwyższy,   27 proc., o 1 pkt więcej ni z w 2011 r.  Czarny  także zyskał, do 22 proc.  i drugie miejsce. Pozostałe kolory z pierwszej piątki  to srebrny (17 proc.), niebieski (8 proc.) i szary (7 proc.),zyskuje  czerwony  (6 proc.).

Kolor biały/perłowy biały jest najbardziej popularny w Korei (28 proc.). Zyskał 3 pkt proc. i wyprzedził dotychczasowego lidera, kolor srebrny (23 proc).  Czarny zdobył 16 proc., szary 15 proc., niebieski i czerwony mają po 5 proc.

Czarny znalazł się na szczycie rankingu w Chinach (24 proc.), co potwierdza ogólnoświatowy trend w utożsamianiu tego koloru z luksusem i wysoką jakością. Srebrny zajął drugie miejsce (20 proc.), szary i biały/perłowy biały posiadają po 17 proc. Piąty w rankingu jest czerwony ( 9 proce.).

W  Indiach  najbardziej popularne są jasne kolory. Prowadzi srebrny (28 proc.), przed białym/perłowym białym (27 proc.), jasnym odcieniem brązowego/beżowego (12 proc.) i szarym (11 proc.). Czarny zajął   najbardziej odległą pozycję w porównaniu z resztą świata, z zaledwie 7 proc. rynku.

Kolor wraca do Rosji

Chociaż biały/perłowy biały (18 proc.), srebrny (15 proc.) i czarny (14 proc.) prowadzą jako najpopularniejsze wśród konsumentów rosyjskich, to zyskują coraz bardziej żywsze kolory. Czerwony znajduje się zaraz za czarnym (13 proc.), z kolei na niebieski przypada 12 proc. rynku. Zielony w Rosji ma najwyższą pozycję   na świecie - 8 proc. rynku.

Ameryka Płd – srebrny

Pierwsze miejsce w Ameryce Płd. zajął kolor srebrny (29 proc.), mimo, straty 1      pkt  proc. Biały/perłowy biały (21 proc.) zyskał  4 proc. i zajął drugie miejsce. Inne kolory uplasowały się następująco: czarny (19 proc.), szary (13 proc.), czerwony (9 proc.), brązowy/beż (5 proc.), niebieski (2 proc.) i zielony (1 proc.). Spadek procentowy srebrnego, szarego i czerwonego były podobne do wzrostu   białego i niebieskiego.

Biały i biały perłowy wciąż królują w RPA

W RPA biały/perłowy biały uzyskał największą popularność na świecie zdobywając 38 proc. rynku. Srebrny z 20 proc.   uplasował się na drugim miejscu, a na trzecim miejscu ex-aequo znalazły się czarny  i szary  po 13 proc.   Czerwony i niebieski miały  po 5 proc.

>e>ntowy srebrnego, szarego i czerwonego były podobne do wzrostu   białego i niebieskiego.

 

Biały i biały perłowy wciąż królują w RPA

W RPA biały/perłowy biały uzyskał największą popularność na świecie zdobywając 38 proc. rynku. Srebrny z 20 proc.   uplasował się na drugim miejscu, a na trzecim miejscu ex-aequo znalazły się czarny  i szary  po 13 proc.    Czerwony i niebieski miały  po 5 proc.

Kolor biały/perłowy biały awansował na szczyt rankingu w Europie, znalazł się w czołówce zestawienia najbardziej popularnych kolorów w Ameryce Płn., Japonii, Korei, Rosji, RPA i Meksyku. Osiągnął 23 proc. popularności globalnego rynku w 2012 r.

Kolor czarny i pochodne awansowały na drugą pozycję, głównie ze względu na wzrost ich popularności w  Azji-Pacyfiku oraz powszechne skojarzenie z wysoką jakością oraz luksusem. Trzecie miejsce zajął srebrny, który w roku ubiegłym był na miejscu drugim, bo uznano go za mniej interesujący  w Europie i Azji.

Pozostało 91% artykułu
Biznes
Gigant doradztwa coraz bliżej ugody wartej 600 mln dol. Miał przyczynić się do epidemii opioidów
KONFLIKTY ZBROJNE
Amerykańskie rakiety dalekiego zasięgu nie przyniosą przełomu
Biznes
Foxconn chce inwestować w Polsce. Tajwańska firma szuka okazji
Biznes
Amerykanie reagują na uszkodzenia podmorskich kabli internetowych
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biznes
Polska AI podbiła Dolinę Krzemową