Biały najpopularniejszy w 2012 roku

Biały i perłowy biały to kolory, które drugi rok z rzędu dominują w rankingu popularności kolorów samochodów na świecie – wynika z raportu amerykańskiego producenta lakierów DuPont na podstawie danych z 11 rynków na świecie.

Publikacja: 09.12.2012 13:25

Biały najpopularniejszy w 2012 roku

Foto: Bloomberg

Kolor biały/perłowy biały awansował na szczyt rankingu w Europie, znalazł się w czołówce zestawienia najbardziej popularnych kolorów w Ameryce Płn., Japonii, Korei, Rosji, RPA i Meksyku. Osiągnął 23 proc. popularności globalnego rynku w 2012 r.

Kolor czarny i pochodne awansowały na drugą pozycję, głównie ze względu na wzrost ich popularności w  Azji-Pacyfiku oraz powszechne skojarzenie z wysoką jakością oraz luksusem. Trzecie miejsce zajął srebrny, który w roku ubiegłym był na miejscu drugim, bo uznano go za mniej interesujący  w Europie i Azji.

W ostatniej dekadzie biały awansował w rankingach popularności kolorów  i stał się powszechnie wykorzystywany przy produkcji innych produktów konsumenckich na całym świecie. Stał się popularny we wszystkich segmentach pojazdów, nie tylko w segmencie samochodów ciężarówek.

Czarny jest najchętniej wybieranym odcieniem w Chinach. W światowym rankingu kolor ten zajął drugie miejsce mając 21 proc. udziału. Srebrny znalazł się na trzecim miejscu, prowadząc na rynkach Ameryki Płd, Brazylii i Indiach. Jego popularność osiągnęła 18 proc. globalnie, co oznacza spadek o 4 proc. wobec 2011 r.

Czerwony, szary i brązowy/beżowy to kolory, które zyskały kilka punktów procentowych na popularności w ciągu roku. Niebieski natomiast utrzymuje taki sam poziom popularności jak w 2011 r.

Najbardziej popularne kolory samochodów:

1. Biały/ perłowy biały – 23 proc.

2. Czarny i  pochodne  - 21 proc.

3. Srebrny – 18 proc.

4. Szary – 14 proc.

5. Czerwony – 8 proc.

6. Niebieski – 6 proc.

7. Brązowy/beżowy – 6 proc.

8. Zielony – 1 proc.

9. Żółty/złoty – 1 proc.

10. Pozostałe – 2 proc.

Ameryka Płn. –   niezmiennie biały/perłowy biały, czarny i srebrny

Najbardziej popularnym kolorem pojazdów w  Ameryce Płn. został szósty rok z rzędu kolor biały/perłowy biały, zyskując w 2012 r. 24-procentowy udział w rynku. Kolor ten wysunął się na prowadzenie w kilku różnych segmentach pojazdów: samochody małe, kompaktowe, sportowe, ciężarówki oraz SUV-y.

Czarny i pochodne były najbardziej popularne w segmencie pojazdów średniej wielkości, typu crossover (CUV), w segmencie luksusowym i  SUV. Przypada na nie  19 proc. rynku.

Po raz pierwszy od 1998 r. kolor srebrny nie znalazł się na pierwszym miejscu kolorów w żadnym z segmentów w tym regionie, bo  czarny i i biały stały się symbolami statusu, luksusu i wysokiej jakości. Zajął jednak  trzecie miejsce, z 16 proc. udziałem w rynku.

Europa - biały i perłowy biały deklasują czarny

W 2012 r. kolor biały/perłowy biały wyprzedził czarny jako najbardziej popularny   w Europie z 24 proc. udziału w rynku. Jest najchętniej wybierany w segmencie aut małych, kompaktowych, sportowych,  samochodów ciężarowych i  SUV.

Okresem największej popularności czarnego  w regionie był 2009 r. Od trzech lat stale traci popularność i w rankingu spadł na drugie miejsce, z 23 proc.  udziału w rynku. Zachowuje jednak pozycję lidera w segmencie średnich pojazdów,   luksusowych i luksusowych  SUV.

Szary (15 proc)i srebrny (14 proc.), to kolory, których popularność spadła. Z kolei zyskuje na atrakcyjności, posiadając 8 proc. rynku.

Trzy kolory w  Azji

Biały, czarny i szary to najchętniej wybierane kolory w całej Azji-Pacyfiku. W 2012 r. króluje biały (22 proc.), spychając lidera, srebrny. Czarny i szary mają odpowiednio: 21 i 20 proc. rynku. Srebrny spadł na czwartą pozycję  , z 14 proc.   Czerwony (7 proc.) zamyka pierwszą piątkę  w  regionie.

Popularność koloru białego/perłowego białego wśród Japończyków wzrosła w ostatnich 6 latach. W 2012 r.  jego udział w rynku jest najwyższy,   27 proc., o 1 pkt więcej ni z w 2011 r.  Czarny  także zyskał, do 22 proc.  i drugie miejsce. Pozostałe kolory z pierwszej piątki  to srebrny (17 proc.), niebieski (8 proc.) i szary (7 proc.),zyskuje  czerwony  (6 proc.).

Kolor biały/perłowy biały jest najbardziej popularny w Korei (28 proc.). Zyskał 3 pkt proc. i wyprzedził dotychczasowego lidera, kolor srebrny (23 proc).  Czarny zdobył 16 proc., szary 15 proc., niebieski i czerwony mają po 5 proc.

Czarny znalazł się na szczycie rankingu w Chinach (24 proc.), co potwierdza ogólnoświatowy trend w utożsamianiu tego koloru z luksusem i wysoką jakością. Srebrny zajął drugie miejsce (20 proc.), szary i biały/perłowy biały posiadają po 17 proc. Piąty w rankingu jest czerwony ( 9 proce.).

W  Indiach  najbardziej popularne są jasne kolory. Prowadzi srebrny (28 proc.), przed białym/perłowym białym (27 proc.), jasnym odcieniem brązowego/beżowego (12 proc.) i szarym (11 proc.). Czarny zajął   najbardziej odległą pozycję w porównaniu z resztą świata, z zaledwie 7 proc. rynku.

Kolor wraca do Rosji

Chociaż biały/perłowy biały (18 proc.), srebrny (15 proc.) i czarny (14 proc.) prowadzą jako najpopularniejsze wśród konsumentów rosyjskich, to zyskują coraz bardziej żywsze kolory. Czerwony znajduje się zaraz za czarnym (13 proc.), z kolei na niebieski przypada 12 proc. rynku. Zielony w Rosji ma najwyższą pozycję   na świecie - 8 proc. rynku.

Ameryka Płd – srebrny

Pierwsze miejsce w Ameryce Płd. zajął kolor srebrny (29 proc.), mimo, straty 1      pkt  proc. Biały/perłowy biały (21 proc.) zyskał  4 proc. i zajął drugie miejsce. Inne kolory uplasowały się następująco: czarny (19 proc.), szary (13 proc.), czerwony (9 proc.), brązowy/beż (5 proc.), niebieski (2 proc.) i zielony (1 proc.). Spadek procentowy srebrnego, szarego i czerwonego były podobne do wzrostu   białego i niebieskiego.

Biały i biały perłowy wciąż królują w RPA

W RPA biały/perłowy biały uzyskał największą popularność na świecie zdobywając 38 proc. rynku. Srebrny z 20 proc.   uplasował się na drugim miejscu, a na trzecim miejscu ex-aequo znalazły się czarny  i szary  po 13 proc.   Czerwony i niebieski miały  po 5 proc.

>e>ntowy srebrnego, szarego i czerwonego były podobne do wzrostu   białego i niebieskiego.

 

Biały i biały perłowy wciąż królują w RPA

W RPA biały/perłowy biały uzyskał największą popularność na świecie zdobywając 38 proc. rynku. Srebrny z 20 proc.   uplasował się na drugim miejscu, a na trzecim miejscu ex-aequo znalazły się czarny  i szary  po 13 proc.    Czerwony i niebieski miały  po 5 proc.

Kolor biały/perłowy biały awansował na szczyt rankingu w Europie, znalazł się w czołówce zestawienia najbardziej popularnych kolorów w Ameryce Płn., Japonii, Korei, Rosji, RPA i Meksyku. Osiągnął 23 proc. popularności globalnego rynku w 2012 r.

Kolor czarny i pochodne awansowały na drugą pozycję, głównie ze względu na wzrost ich popularności w  Azji-Pacyfiku oraz powszechne skojarzenie z wysoką jakością oraz luksusem. Trzecie miejsce zajął srebrny, który w roku ubiegłym był na miejscu drugim, bo uznano go za mniej interesujący  w Europie i Azji.

Pozostało 91% artykułu
Biznes
Qualcomm chce przejąć Intela. To może być największa technologiczna fuzja od lat
Biznes
Poczta Polska pomaga powodzianom. Przyspieszyła dostarczanie emerytur
Biznes
Polska firma zbrojeniowa sprzeda Korei Południowej tysiące dronów kamikadze
Biznes
Najnowszy iPhone już dostępny w Rosji. Klienci sięgną głęboko do kieszeni
Materiał Promocyjny
Zarządzenie samochodami w firmie to złożony proces
Biznes
Dyplomacja półprzewodnikowa. Tajwan broni się przed komunistycznym sąsiadem