Polacy nie wiedzą o zmianach jakie niesie ustawa śmieciowa

Aż 1/3 Polaków deklaruje, że nie została w żaden sposób poinformowana o zmianach jakie w gospodarce odpadami wprowadza od 1 lipca tzw. ustawa śmieciowa, czyli ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. 41 proc. badanych, którzy wiedzą o zmianach, ocenia je negatywnie - wynika z badania On Board PR Ecco Network przeprowadzonego przez SW Research.

Publikacja: 26.06.2013 15:37

Jak pokazują wyniki badania olbrzymia część społeczeństwa nie otrzymała ani od władz samorządowych ani od administracji osiedli informacji jakie obowiązki czekają obywateli wraz z wejściem w życie nowych przepisów. Z badań wynika również, że materiały w formie informatorów i ulotek to najczęstsza forma dotarcia do obywateli - 55 proc. respondentów właśnie tą drogą dowiedziało się o rewolucji w sposobie i formie odbioru odpadów. Tylko 34 proc. ankietowanych otrzymało tę informację za pośrednictwem mediów, a 11 proc. poprzez media społecznościowe. Jednocześnie 55 proc. deklaruje, że materiały, które otrzymali były dla nich przydatne, a połowa twierdzi, że dostarczone we właściwym czasie.

Zmiany, które wprowadza "ustawa śmieciowa" najbardziej pozytywnie ocenili mieszkańcy regionu północnego (z województw: kujawsko-pomorskiego, pomorskiego oraz warmińsko-mazurskie) - aż 44 proc. pozytywnych opinii. Najmniej podobają się one w województwach łodzkim i mazowieckim - 37 proc. pozytywnych wskazań.

- Aż jedna trzecia Polaków nie orientuje się, co stanie się z ich śmieciami. W tej sytuacji nie powinien dziwić fakt, że 37 proc. osób ma wątpliwości czy po 1 lipca na ulicach nie zapanuje bałagan. Na tym tle pozytywnie wyróżniają się gminy, które ze swoich obowiązków wywiązały się na czas, spełniając oczekiwania mieszkańców i dostarczając im rzetelnych i kompletnych informacji, za pośrednictwem mediów, serwisów społecznościowych i podczas bezpośrednich spotkań - komentuje wyniki badań Michał Kudła, dyrektor działu Gas & Industry w On Board PR Ecco Network.

Piotr Zimolzak z SW Research jest zdania, że negatywna ocena mieszkańców regionu centralnego może wynikać z tego, że władze Warszawy przesunęły w czerwcu plany wprowadzenia w życie zaleceń ustawy śmieciowej na termin późniejszy, jednocześnie unieważniając przetargi oraz żądając ponownego złożenia deklaracji określającej liczbę osób zamieszkujących gospodarstwo domowe.

Blisko połowa ankietowanych (47 proc.) zapytana o oczekiwania względem firmy odpowiedzialnej za wywóz odpadów deklaruje, że usługa, co oczywiste, ma być tania. W dalszej kolejności oczekujemy wysokiej częstotliwości wywozu śmieci (27 proc.) oraz zachowania czystości (10 proc.). Jedynie 6 proc. ankietowanych zwróciło uwagę na konieczność stosowania nowoczesnych metod i maszyn w procesie wywozu i segregacji śmieci.

Badanie zostało przeprowadzone w dniach 19-23.06.2013 wśród osób w wieku od 18 do 65 lat. Zebrano łącznie 815 w wypełnionych kwestionariuszy.

Jak pokazują wyniki badania olbrzymia część społeczeństwa nie otrzymała ani od władz samorządowych ani od administracji osiedli informacji jakie obowiązki czekają obywateli wraz z wejściem w życie nowych przepisów. Z badań wynika również, że materiały w formie informatorów i ulotek to najczęstsza forma dotarcia do obywateli - 55 proc. respondentów właśnie tą drogą dowiedziało się o rewolucji w sposobie i formie odbioru odpadów. Tylko 34 proc. ankietowanych otrzymało tę informację za pośrednictwem mediów, a 11 proc. poprzez media społecznościowe. Jednocześnie 55 proc. deklaruje, że materiały, które otrzymali były dla nich przydatne, a połowa twierdzi, że dostarczone we właściwym czasie.

Biznes
Gigant doradztwa coraz bliżej ugody wartej 600 mln dol. Miał przyczynić się do epidemii opioidów
KONFLIKTY ZBROJNE
Amerykańskie rakiety dalekiego zasięgu nie przyniosą przełomu
Biznes
Foxconn chce inwestować w Polsce. Tajwańska firma szuka okazji
Biznes
Amerykanie reagują na uszkodzenia podmorskich kabli internetowych
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biznes
Polska AI podbiła Dolinę Krzemową