Dobre pomysły sposobem na kryzys

Sektor IT, inżynieria materiałowa, biotechnologia i przemysł – to przykłady branż, w których sypnęło nowościami.

Aktualizacja: 22.10.2024 12:39 Publikacja: 20.05.2021 20:30

Dobre pomysły sposobem na kryzys

Foto: AdobeStock

Wprowadzanie nowego asortymentu i produktu" – tak odpowiedziało 48 proc. ankietowanych przez „Rzeczpospolitą" przedsiębiorstw na pytanie o pozytywne zmiany będące skutkiem pandemii. Była to najczęściej wybierana odpowiedź. Na drugim miejscu znalazło się „wprowadzenie rozwiązań e-commerce" – 42 proc.

Dodatek „Rok w pandemii oczami przedsiębiorców"

Technologie na fali

Pandemia przyspieszyła cyfryzację. Beneficjentem jest sektor IT, który w tym roku na świecie urośnie do niemal 4 bln dol. Pandemia zwiększyła popyt na sprzęt, urządzenia do automatyzacji procesów, innowacyjne aplikacje, roboty i narzędzia wykorzystujące rozszerzoną i wirtualną rzeczywistość. Popularność zyskuje technologia druku 3D.

Firmy prześcigają się w oferowaniu nowatorskich rozwiązań, które pomagają zdalnie pracować, uczyć się i komunikować online. Bez nowych technologii trudno sobie wyobrazić telemedycynę, która stała się pierwszą linią frontu w kontaktach pacjenta z lekarzem.

Na nowe technologie warto spojrzeć szerzej, bo coraz częściej są one bazą, na której podmioty z innych branż budują swoje nowe produkty i usługi. Przykładem chmura, bez której trudno sobie dziś wyobrazić funkcjonowanie przedsiębiorstw.

Badanie „Rzeczpospolitej" potwierdza, że po wybuchu pandemii firmy IT ochoczo wprowadzały nowe usługi i produkty. Jeszcze chętniej robiły to przedsiębiorstwa działające w branży e-commerce. Wysoki odsetek odpowiedzi o wprowadzeniu nowych usług i asortymentu znajdziemy też w sektorze budowlanym, przemyśle i branży spożywczej.

Chodzi nie tylko o nowości produktowe, ale też procesowe. Zwiększenie wydajności, wzrost jakości finalnych produktów, optymalizacja zużycia energii, poprawa łańcucha dostaw, automatyzacja – to tylko przykłady korzyści . Paradoksalnie w wielu przedsiębiorstwach wybuch pandemii wymusił te inwestycje.

Są też jednak branże, które nowości wprowadzają już od lat, a pandemia tylko zintensyfikowała ten proces. Mowa m.in. o sektorze finansowym. Zwiększenie nakładów na technologie chmurowe, ewolucja centrów danych, digitalizacja obsługi klienta, wykorzystanie big data i sztucznej inteligencji – to przykłady inwestycji realizowanych przez przedsiębiorstwa z sektora finansowego. Nie bez powodu polskie banki są uważane w Europie za technologicznych prymusów.

Covidowe nowości

Osobną kategorią są produkty ukierunkowane bezpośrednio na walkę z pandemią. Na rynek trafiły nowe preparaty dezynfekujące i biobójcze, nowatorskie testy i „antywirusowe" tkaniny. Trwają badania nad polskim lekiem na Covid-19 bazującym na osoczu. Liderem projektu jest Samodzielny Publiczny Szpital Kliniczny nr 1 w Lublinie SPZOZ. Członkiem konsorcjum i dostawcą immunoglobuliny anty-SARS-CoV-2 jest Biomed Lublin. Projekt jest realizowany i finansowany dzięki konkursowi Agencji Badań Medycznych.

Warto odnotować badania prowadzone nad tzw. Covid detector. To urządzenie firmy ML System służy do wykrywania koronawirusa w oddechu. Niedawno poinformowano o ocenie przydatności urządzenia – wnioski są pozytywne. Dawid Cycoń, prezes ML System, podkreśla, że udało się uzyskać wyniki przydatności klinicznej zgodne z rekomendacjami WHO. Trwają prace nad dopuszczeniem urządzenia do masowego stosowania w trybie profesjonalnym wykonywanym przez diagnostów, jak i do zakładów pracy, urzędów czy szkół.

Dużo do zrobienia

O nowościach i innowacjach produktowych firmy mówią dużo, jednak na hurraoptymizm zdecydowanie za wcześnie. W 2020 r. innowacje produktowe wprowadziło 23,7 proc. mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw, a innowacje procesowe 18,8 proc. – wynika z raportu Pekao. Mogłoby się wydawać, że trudna sytuacja związana z pandemią spowoduje, że firmy w znacznie większym stopniu niż do tej pory będą dostosowywać się do nowych warunków poprzez wprowadzanie innowacji, ale w danych za 2020 r. nie widać przełomu. Czy zobaczymy go w przyszłości? Jest to mało prawdopodobne, bo plany wdrożenia innowacji produktowych i procesowych w trwającym roku ma odpowiednio tylko 28,2 proc. i 24 proc. firm z sektora MŚP.

W raporcie „European Innovation Scoreboard" publikowanym przez Komisję Europejską Polska znajduje się dopiero na 24. miejscu w Unii pod względem innowacyjności. Tylko Rumunia, Bułgaria i Chorwacja sklasyfikowane są na niższych pozycjach.

Optymizmem nie napawają też dane Eurostatu, z których wynika, że sztuczna inteligencja jest wykorzystywana przez zaledwie 4 proc. polskich przedsiębiorstw. Gorzej wypadają tylko cztery państwa: Łotwa, Słowenia, Węgry oraz Cypr.

Wprowadzanie nowego asortymentu i produktu" – tak odpowiedziało 48 proc. ankietowanych przez „Rzeczpospolitą" przedsiębiorstw na pytanie o pozytywne zmiany będące skutkiem pandemii. Była to najczęściej wybierana odpowiedź. Na drugim miejscu znalazło się „wprowadzenie rozwiązań e-commerce" – 42 proc.

Dodatek „Rok w pandemii oczami przedsiębiorców"

Pozostało 93% artykułu
Biznes po pandemii
Technologie pozwoliły wielu firmom przetrwać
Biznes po pandemii
Przez ostatni rok pękały kolejne bariery wykluczenia cyfrowego
Biznes po pandemii
Restauracje nie były bierną ofiarą zamykania gospodarki
Biznes po pandemii
Raty online zwiększają sprzedaż w e-commerce
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biznes po pandemii
Opowiedzieli nam swoje historie