Osoby, które potrzebują pomocy prawnej, także w czasie pandemii mogą liczyć na bezpłatne porady adwokata lub radcy prawnego. Prawnicy udzielają ich w bezpłatnych punktach pomocy prawnej – w każdym powiecie działają co najmniej dwa. Najwięcej punktów jest w dużych miastach, nawet kilkanaście, np. w Lublinie – 14 , w Warszawie – 35.
Zasady tego rodzaju wsparcia reguluje ustawa z 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej (dalej: ustawa).
Telefon lub e-mail
Z powodu pandemii punkty zmieniły zasady funkcjonowania. Po poradę nie przychodzi się już osobiście, tylko można zadzwonić lub wysyłać e-mail razem z kopiami dokumentów. Dzwonić można w godzinach funkcjonowania punktu.
Ich adresy z niezbędnymi danymi kontaktowymi oraz zasadami korzystania z nich obecnie można znaleźć na stronach internetowych urzędów miast na prawach powiatu oraz starostw w zakładce „Bezpłatna pomoc prawna".
W niektórych wypadkach prawnik może przyjechać do osoby potrzebującej wsparcia (np. gdy jest niepełnosprawna). W czasie pandemii nie jest to jednak praktykowane.