Pokaz przybliży pięć sylwetek postaci, pojawiających się w malowidłach zdobiących niegdyś ściany katedry w Faras, a obecnie znajdujących się Galerii Faras w Muzeum Narodowym w Warszawie i w kolekcji Sudańskiego Muzeum Narodowego w Chartumie. Pokazane zostaną dwa stroje królewskie, dwie szaty matek królewskich i strój biskupa, prezentowane przez współczesnych modeli. W rolę dawnych dostojników wcielili się Sudańczycy, przedstawiciele wspólnoty z Holandii i Niemiec, fotografowani w kościele pastora van Ars w Hadze.
Niecodzienna prezentacja jest efektem interdyscyplinarnego projektu „Kreacje władzy. Obraz rodziny królewskiej i kleru w średniowiecznej Nubii”, kierowanego przez dr. Karela Innemée z Wydziału Archeologii Uniwersytetu Warszawskiego. Badaczy stroje ze średniowiecznego Faras interesowały jako sposób komunikowania się władzy w kulturze nubijskiej i odzwierciedlenie relacji między monarchią a kościołem. W eksperymentalnym projekcie uczestniczyli archeolodzy i projektanci.
Czytaj więcej
– Chodzi o rewitalizację całego gmachu już po wyprowadzce Muzeum Wojska Polskiego i przystosowanie infrastruktury wokół – mówi Agnieszka Rosales-Rodriguez, nowa dyrektorka Muzeum Narodowego w Warszawie.
W części archeologiczno-historycznej projektu dr Magdalena Woźniak-Eusèbe (Centrum Archeologii Śródziemnomorskiej im. Kazimierza Michałowskiego UW) i dr hab. Dobrochna Zielińska (Wydział Archeologii UW) badały, w jaki sposób chrześcijaństwo, nowa wiara, która przyszła do Nubii z Konstantynopola w VI wieku, wpłynęła na formę oficjalnych strojów władców oraz przywódców religijnych.
Wizualizacja hierarchii władzy w Faras
Pracę badaczy archeologów z Uniwersytetu Warszawskiego wsparli projektanci z Uniwersytetu SWPS, pod opieką kuratorską dr Agnieszki Jacobson-Cieleckiej, którzy we współpracy z School of Form poszerzyli analizę materiału archeologicznego o praktyczną wiedzę, opartą na znajomości ergonomii, ruchu, konstrukcji strojów, tkanin oraz metod ich barwienia i zdobienia.