Branża coraz mocniej wsparta technologią

Sztuczna inteligencja, blockchain i biometria – bez tych narzędzi trudno już sobie wyobrazić sektor usług finansowych. Ich znaczenie będzie coraz większe.

Publikacja: 26.07.2024 09:16

Trzy czwarte Polaków ocenia, że zmiany technologiczne w naszym codziennym życiu są nieuniknione. Ponad 60 proc. uważa, że postęp technologiczny czyni życie łatwiejszym, a ponad połowa z chęcią korzysta z nowych rozwiązań. Ale jedynie trzech na dziesięciu respondentów uznaje nowe technologie wprowadzane przez instytucje finansowe za w pełni bezpieczne – wynika z badania Autopay. Warto również odnotować, że w ciągu dwóch ostatnich lat zaufanie do nowych technologii wprowadzanych przez instytucje finansowe wzrosło.

AI wkracza w usługi

Banki i inne instytucje wykorzystują coraz powszechniej sztuczną inteligencję (AI). Pozwala ona zautomatyzować powtarzalne czynności, obniżyć koszty i zwiększyć efektywność prowadzonego biznesu. Jest też wsparciem przy zarządzaniu ryzykiem. Już teraz większość decyzji kredytowych podejmowanych jest przy wsparciu zaawansowanych algorytmów. Pomagają też w monitorowaniu terminowości spłat zobowiązań. Z kolei na rynkach finansowych są wsparciem przy analizie trendów, ograniczając ryzyko popełnienia błędu.

To sprawia, że systematycznie rośnie zapotrzebowanie na nowe usługi technologiczne dla branży finansowej. – Oczekiwania nieustannie się zmieniają, realizujemy coraz ciekawsze pomysły. Jako przykład możemy przytoczyć rozwiązanie VideoBota, który de facto jest rozwinięciem chatbota, natomiast nadaje mu ludzką twarz w postaci awatara – mówi Michał Walerowski, dyrektor działu AI&Data Solutions w grupie Ailleron. Dodaje, że kolejnym przykładem związanym z AI jest rozwiązanie służące do wyszukiwania danych z dokumentów, które nie są ustrukturyzowane, natomiast posiadają określony zestaw danych. – Coraz więcej instytucji finansowych otwiera się na wprowadzanie sztucznej inteligencji do swojego biznesu. Również nieco mniejsi gracze są gotowi na tego typu rozwiązania i mówimy tutaj zarówno o klientach z Polski, jak i zagranicy – mówi przedstawiciel Ailleronu.

Sztuczna inteligencja jest też pomocna w walce z cyberatakami. Według raportu Acumen Research & Consulting wartość globalnego rynku produktów cyfrowego bezpieczeństwa bazujących na AI do 2030 r. sięgnie 133 mld dolarów. Pokazuje to, że przedsiębiorstwa i instytucje zauważają skuteczność tych rozwiązań i coraz chętniej decydują się na ich wdrażanie.

– Bazujące na sztucznej inteligencji mechanizmy pozwalają na szybsze wykrywanie podejrzanych aktywności i zatrzymywanie ich – podkreśla Wojciech Ciesielski, menedżer ds. branży finansowej z Fortinet w Polsce. – Dzięki temu, nawet jeśli przestępca zdoła zmanipulować ofiarę, nie zawsze otrzyma dostęp do jej środków – dodaje.

Więcej zaufania

Z badań wynika, że co piąty Polak byłby skłonny skorzystać z usług finansowych wspieranych przez sztuczną inteligencję. Natomiast zdecydowanie więcej osób korzysta z płatności mobilnych, które stały się już wręcz normą.

Liczba rachunków klientów indywidualnych z dostępem do bankowości elektronicznej wyniosła w I kwartale 2024 r. ponad 43 mln, co stanowi wzrost o 1 proc. w porównaniu z poprzednim kwartałem – wynika z najnowszych danych Związku Banków Polskich. Przybyło też klientów, którzy aktywniej korzystają z bankowości elektronicznej niż w ostatnim kwartale 2023 r. Ponad 96 proc. z tych klientów używa aplikacji mobilnych, a liczba tzw. użytkowników „mobile only” powiększyła się o 2 proc., do prawie 16 mln.

Analogiczne trendy widać w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw. Liczba rachunków bankowych z dostępem do bankowości elektronicznej wzrosła tam o 1 proc., do ponad 3,5 mln na koniec I kwartału 2024 r. Z kolei liczba MSP korzystających z elektronicznego dostępu do rachunków bankowych przekroczyła 2,5 mln. Włodzimierz Kiciński, wiceprezes Związku Banków Polskich, potwierdza, że nad Wisłą widać systematycznie rosnącą liczbę użytkowników aplikacji mobilnych oraz klientów aktywnie korzystających z bankowości elektronicznej.

– To wyraźnie pokazuje, że Polacy coraz bardziej ufają nowoczesnym, bezpiecznym technologiom bankowym, co z kolei świadczy o ich rosnącej świadomości i gotowości do adaptacji nowych rozwiązań w codziennym zarządzaniu finansami – zauważa Kiciński.

Trzy czwarte Polaków ocenia, że zmiany technologiczne w naszym codziennym życiu są nieuniknione. Ponad 60 proc. uważa, że postęp technologiczny czyni życie łatwiejszym, a ponad połowa z chęcią korzysta z nowych rozwiązań. Ale jedynie trzech na dziesięciu respondentów uznaje nowe technologie wprowadzane przez instytucje finansowe za w pełni bezpieczne – wynika z badania Autopay. Warto również odnotować, że w ciągu dwóch ostatnich lat zaufanie do nowych technologii wprowadzanych przez instytucje finansowe wzrosło.

Pozostało 88% artykułu
Analizy Rzeczpospolitej
Na tle kondycji finansowej całego sektora TSL branża logistyczna wypada nieźle
Analizy Rzeczpospolitej
Perspektywy branży mają być lepsze, choć problemów nie ubywa
Analizy Rzeczpospolitej
Koszty na ostatniej mili będą obniżać pojazdy elektryczne
Analizy Rzeczpospolitej
Łańcuchy dostaw zbyt podatne na przerwanie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Analizy Rzeczpospolitej
Online czy gotówką – zapłacić trzeba. Grunt, aby w terminie