Trzy czwarte Polaków ocenia, że zmiany technologiczne w naszym codziennym życiu są nieuniknione. Ponad 60 proc. uważa, że postęp technologiczny czyni życie łatwiejszym, a ponad połowa z chęcią korzysta z nowych rozwiązań. Ale jedynie trzech na dziesięciu respondentów uznaje nowe technologie wprowadzane przez instytucje finansowe za w pełni bezpieczne – wynika z badania Autopay. Warto również odnotować, że w ciągu dwóch ostatnich lat zaufanie do nowych technologii wprowadzanych przez instytucje finansowe wzrosło.
AI wkracza w usługi
Banki i inne instytucje wykorzystują coraz powszechniej sztuczną inteligencję (AI). Pozwala ona zautomatyzować powtarzalne czynności, obniżyć koszty i zwiększyć efektywność prowadzonego biznesu. Jest też wsparciem przy zarządzaniu ryzykiem. Już teraz większość decyzji kredytowych podejmowanych jest przy wsparciu zaawansowanych algorytmów. Pomagają też w monitorowaniu terminowości spłat zobowiązań. Z kolei na rynkach finansowych są wsparciem przy analizie trendów, ograniczając ryzyko popełnienia błędu.
To sprawia, że systematycznie rośnie zapotrzebowanie na nowe usługi technologiczne dla branży finansowej. – Oczekiwania nieustannie się zmieniają, realizujemy coraz ciekawsze pomysły. Jako przykład możemy przytoczyć rozwiązanie VideoBota, który de facto jest rozwinięciem chatbota, natomiast nadaje mu ludzką twarz w postaci awatara – mówi Michał Walerowski, dyrektor działu AI&Data Solutions w grupie Ailleron. Dodaje, że kolejnym przykładem związanym z AI jest rozwiązanie służące do wyszukiwania danych z dokumentów, które nie są ustrukturyzowane, natomiast posiadają określony zestaw danych. – Coraz więcej instytucji finansowych otwiera się na wprowadzanie sztucznej inteligencji do swojego biznesu. Również nieco mniejsi gracze są gotowi na tego typu rozwiązania i mówimy tutaj zarówno o klientach z Polski, jak i zagranicy – mówi przedstawiciel Ailleronu.
Sztuczna inteligencja jest też pomocna w walce z cyberatakami. Według raportu Acumen Research & Consulting wartość globalnego rynku produktów cyfrowego bezpieczeństwa bazujących na AI do 2030 r. sięgnie 133 mld dolarów. Pokazuje to, że przedsiębiorstwa i instytucje zauważają skuteczność tych rozwiązań i coraz chętniej decydują się na ich wdrażanie.
– Bazujące na sztucznej inteligencji mechanizmy pozwalają na szybsze wykrywanie podejrzanych aktywności i zatrzymywanie ich – podkreśla Wojciech Ciesielski, menedżer ds. branży finansowej z Fortinet w Polsce. – Dzięki temu, nawet jeśli przestępca zdoła zmanipulować ofiarę, nie zawsze otrzyma dostęp do jej środków – dodaje.