Materiał powstał we współpracy z Autopay
Dobra renoma sklepu jest istotna dla 63 proc. badanych, czyli o 16 pkt proc. więcej niż dwa lata temu. Z kolei wiarygodność operatora płatności jest brana pod uwagę przez jedną trzecią Polek i Polaków. Badani dostrzegają wpływ technologii na życie codzienne, w tym zakupy i finanse – wynika z badania „Finanse w czasach niepewności” zrealizowanego przez Autopay.
Autopay realizuje swoje badania dotyczące podejścia Polek i Polaków do finansów nieprzerwanie od 2016 r. Po gwałtownym skoku zainteresowania zakupami online w 2021 r. statystyki e-commerce nieco spadły. Nadal jednak aż 93 proc. badanych deklaruje, że robi zakupy online.
– Podejście Polaków do e-commerce i płatności online przyjęło jednoznaczny kurs od czasu pandemii – mówi Wojciech Murawski, członek zarządu Autopay. – Zakupy online stały się codziennością, nie widzimy już statystycznych różnic w podziale na płeć, grupy wiekowe czy miejsce zamieszkania. Owszem, odsetek kupujących wrócił do poziomu sprzed pandemii, jakbyśmy zatęsknili za tradycyjnymi zakupami, a na ograniczenie zakupów online w poprzednim roku wpływ miała również inflacja – wyjaśnia.
Co decyduje o wyborze sklepu online?
Cena od zawsze jest głównym kryterium wyboru przy zakupach online, co było dobitnie widać w apogeum inflacji w 2023 r. Sposób i koszt dostawy polscy konsumenci wskazują na drugim miejscu.