Polska to dla Amazon doskonałe miejsce do inwestycji

Ponad 20 mld zł inwestycji w Polsce od 2012 r. Obecnie 10, a niebawem 11 nowoczesnych centrów logistycznych, 70 tys. bezpośrednich i pośrednich miejsc pracy oraz rozwój polskich MŚP. To fakty dotyczące ponad 10-letniej działalności Amazon w Polsce – niezwykle ważnym biznesowo regionie położonym w centrum Europy, co sprzyja logistyce, szczególnie w segmencie e-commerce – mówi Sławomir Płonka, dyrektor regionalny ds. operacji Amazon w CEE.

Publikacja: 30.05.2024 21:00

Polska to dla Amazon doskonałe miejsce do inwestycji

Foto: Amazon

Materiał powstał we współpracy z Amazon

Amazon to jedna z najbardziej rozpoznawalnych i wartościowych marek w skali globu. Co sprawiło, że międzynarodowa firma z amerykańskim „rodowodem” zdecydowała się ulokować Polskę na mapie swoich inwestycji?

Sławomir Płonka: Polska jest szczególnym miejscem inwestycji Amazon w regionie CEE. Składa się na to wiele czynników. Przede wszystkim nasz kraj jest zdecydowanie hubem ambitnych, niezwykle utalentowanych i pracowitych ludzi. Nie bylibyśmy w stanie rozwijać się też bez przyjaznych społeczności i profesjonalnego wsparcia władz centralnych, regionalnych i lokalnych oraz zaangażowania naszych pracowników. To wysokiej klasy specjaliści w swoich dziedzinach, jak też osoby wspierające naszą działalność operacyjną w centrach dystrybucji.

Nie bez znaczenia jest również szczególne otoczenie makroekonomiczne, jak też położenie Polski w centrum Europy, co zdecydowanie sprzyja naszej logistyce, a w szczególnie działalności w segmencie e-commerce.

Jaki był początek Amazon w Polsce. Od czego zaczęło się to biznesowe wyzwanie?

Inwestycje Amazon w polską gospodarkę i usługi dla polskich klientów sięgają 2012 r., kiedy to – na dwa lata przed rozpoczęciem operacyjnej działalności – Amazon kupił gdański startup IVONA Software, z którym opracował pierwsze rozwiązania typu Ambient Intelligence.

Na bazie IVONA Software powstała Alexa, Amazon Polly, a technologia jest również wykorzystywana na urządzeniach Amazon przez VoiceView Screen Reader, narzędzie zapewniające dostępność tych urządzeń dla osób niewidomych i niedowidzących. Aktualnie w Amazon Development Center Poland (ADCP) zespoły specjalistów i specjalistek rozwijają także inne produkty i technologie o globalnym zasięgu, wystarczy wymienić urządzenia i usługi Ring, usługi AWS Database Migration i syntezy mowy Polly.

Sukces Alexy był z kolei impulsem do dalszych, już operacyjnych i logistycznych inwestycji Amazon w Polsce, a kluczowym elementem, który wyznacza nam właśnie dekadę obecności w naszym kraju, było uruchomienie w 2014 r. trzech pierwszych centrów logistycznych: w Sadach k. Poznania, Bielanach Wrocławskich oraz we Wrocławiu.

Dla wielu osób pierwszym skojarzeniem z Amazon jest marketplace. Inne pomyślą o rozrywce, czyli filmach i serialach na Prime Video czy grach na Prime Gaming, ale zakres działalności jest dużo większy. Jak to wygląda dzisiaj? Co udało się zrobić Amazonowi w Polsce w ciągu ostatniej dekady?

Dzisiaj, za sprawą Alexy, z osiągnięć Polaków korzystają miliony osób na całym świecie, a od tego czasu, bazując na ogromnych możliwościach rozwoju biznesu w Polsce, skala działalności Amazon nad Wisłą przybrała na sile. Dzisiaj Amazon w Polsce to nie tylko 10, a niebawem 11, nowoczesnych centrów logistycznych, dzięki którym – obsługując zamówienia klientów spośród ofert małych i średnich przedsiębiorców – stworzyliśmy ponad 70 tys. bezpośrednich i pośrednich miejsc pracy. To również Amazon Web Services (AWS) i trzy Centra Rozwoju Technologii (ADCP) w Gdańsku, Krakowie i Warszawie, gdzie zespoły menedżerskie, inżynierskie i naukowe tworzą i rozwijają globalne, najbardziej zaawansowane technologie i urządzenia.

Zatem teraz, po 10 latach obecności nad Wisłą, Amazon to już nie tylko Amazon Prime i szybkie oraz wygodne zakupy w atrakcyjnych cenach w sklepie amazon.pl, oferującym ponad 400 mln produktów w 30 kategoriach, zapewniającym klientom wiele korzyści i doskonałe doświadczenia zakupowe. To też prawdziwe centrum domowej rozrywki dzięki Prime Video, Prime Gaming z popularnym Twichem czy czytnikom Kindle, a – za sprawą Alexy, Echo, Ringa – szereg nowoczesnych rozwiązań typu smart home.

Według raportu Keystone skala inwestycji poczyniona przez Amazon w Polsce w latach 2012–2022 była ogromna.

Od 2012 do 2022 r. Amazon zainwestował w rozwój w Polsce ponad 20 mld zł (4,5 mld euro). Warto podkreślić, że inwestycje te wpłynęły bezpośrednio korzystnie na krajową gospodarkę, przyczyniając się w tym okresie do wzrostu polskiego PKB o ponad 24 mld zł i generując jednocześnie ponad 15 mld zł wynagrodzeń, stymulując tym samym rozwój gospodarczy kraju, wspierając projekty społeczne, infrastrukturalne i zdrowotne, które poprawiły warunki życia lokalnych społeczności.

Amazon to ponad 70 tys. bezpośrednich i pośrednich miejsc pracy, ale też znaczący udział MŚP w segmencie e-commerce. W jaki sposób pomagacie im w rozwoju biznesu w kraju i za granicą? Jak wygląda łańcuch wartości w Amazon?

Znaczenie Polski na mapie globalnego handlu rośnie, a wraz z nim skala działalności Amazon w Polsce i wartość naszych inwestycji. Mimo dynamicznej sytuacji makroekonomicznej od ponad 10 lat podejmujemy w Polsce miliardowe przedsięwzięcia. To – poza finansowym zaangażowaniem – również rosnąca liczba pośrednich miejsc pracy tworzonych nie tylko w samej firmie, ale też w całym łańcuchu wartości i dostaw. Trzeba pamiętać bowiem o firmach współpracujących z nami, by produkty zamawiane online w sklepach Amazon docierały do klientów. Nie byłoby to możliwe m.in. bez udziału tysięcy małych i średnich przedsiębiorców rozwijających swój e-commerce’owy biznes razem z Amazon. Nasze ciągłe inwestycje w rozwój usług i narzędzi sprzedażowych sprawiają, że polskie MŚP mogą docierać do setek milionów klientów Amazon na całym świecie. To razem z nimi budujemy marki o globalnym zasięgu, przy jednocześnie unikalnym, bo lokalnym charakterze. Wspólnie z nimi tworzymy społeczność biznesową zorientowaną na zapewnianie klientom wielu korzyści i doskonałych doświadczeń zakupowych. Wszystko to dokonuje się przy jednoczesnym tworzeniu kolejnych miejsc pracy w strukturach naszych partnerów handlowych, wspierających sprzedaż internetową. Dlatego Amazon nieustannie poszukuje innowacyjnych rozwiązań z myślą o MŚP i będzie je nadal wspierać, działając na rzecz rozwoju tych firm, całego segmentu e-commerce oraz polskiej gospodarki.

Biznes z jednej strony, ale równolegle Amazon angażuje się w działalność prośrodowiskową i społeczną. Co robi firma na rzecz lokalnych społeczności i ekologii?

Nasze wsparcie dla lokalnych społeczności skupia się obecnie na pięciu filarach: wolontariacie, edukacji, zwłaszcza w obszarze STEM i czytelnictwa, bezpieczeństwie żywnościowym, pomocy w sytuacjach kryzysowych i zdrowiu psychicznym. Amazon przeznacza 2000 dni rocznie na wolontariat pracowniczy. Program Amazon Gives Volunteers realizowany jest we współpracy z 30 organizacjami pozarządowymi z 5 polskich województw.

Co więcej – nasze działania ESG obejmują również aspekty prośrodowiskowe. Aktywności z zakresu zrównoważonego rozwoju w Polsce, a szczególnie te w  obszarze energii odnawialnej, przyczyniają się do realizacji naszego globalnego celu, jakim jest osiągnięcie zerowej emisji dwutlenku węgla netto do 2040 r. oraz zasilanie do 2025 r. całej naszej globalnej działalności w 100 proc. energią odnawialną. Na szczególną uwagę zasługują takie krajowe projekty, jak umowa z farmą fotowoltaiczną w Miłkowicach oraz z farmami wiatrowymi w Jastrowiu i Okonku na zakup energii ze źródeł odnawialnych; panele PV na dachu centrum logistycznego w Świebodzinie; GOZ w centrach logistycznych; ładowarki do samochodów elektrycznych na parkingach wybranych centrów logistycznych; uczenie maszynowe i algorytmy wykorzystywane na rzecz efektywnego wykorzystywania materiałów opakowaniowych oraz programu SIPP (The Ships in Product Packaging), pozwalającego na wysyłkę produktów bez dodatkowych opakowań Amazon.

Podsumowując: Amazon w Polsce to za chwilę 11 nowoczesnych centrów logistycznych, ponad 20 mld zł inwestycji i 70 tys. bezpośrednich i pośrednich miejsc pracy. Dla przedsiębiorców szansa na rozwój krajowy, ale też międzynarodową sprzedaż bez konieczności prowadzenia działalności za granicą. Z kolei dla konsumentów to zarówno rozrywka, jak i opcja na udane zakupy w sieci. Co jeszcze planuje Amazon w Polsce?

Nie zwalniamy tempa. W tym roku jeszcze dużo przed nami. Pod kątem inwestycji – uruchomienie centrum logistycznego w Gorzyczkach, w tym rekrutacja pracowników poziomu początkowego oraz na stanowiska kierownicze i specjalistyczne. W kontekście edukacyjnym, integracyjnym i wyrównującym społeczne nierówności planujemy otworzenie nowej STEM Kindloteki Amazon w Warszawie, czyli multimedialnej przestrzeni edukacyjnej otwartej dla mieszkańców, w tym przede wszystkim dzieci i młodzieży. Rozwijamy jednocześnie nasz pilotażowy program „Homer” zakładający zatrudnianie w naszych centrach logistycznych osób z wadami wzroku. To, obok projektu „MigaMY” – skierowanego do osób głuchych i słabosłyszących – kolejny program Amazon umożliwiający osobom z niepełnosprawnościami znalezienie zatrudnienia, a tym samym zabezpieczenie ich społecznych i życiowych potrzeb.

W zakresie zrównoważonego rozwoju będziemy kontynuować projekty energetyczne, w tym umowy z farmą fotowoltaiczną w Miłkowicach, która rozpocznie produkcję energii już w 2024 r. oraz z farmami wiatrowymi, które mają zostać uruchomione w II połowie 2025 r.

Nadal będziemy też rozwijać nasze usługi dla naszych partnerów handlowych. Wszystko po to, by klienci z Polski mogli kupić na amazon.pl wszystko, czego potrzebują w przystępnych cenach i z szybką dostawą.

Materiał powstał we współpracy z Amazon

Amazon to jedna z najbardziej rozpoznawalnych i wartościowych marek w skali globu. Co sprawiło, że międzynarodowa firma z amerykańskim „rodowodem” zdecydowała się ulokować Polskę na mapie swoich inwestycji?

Pozostało 97% artykułu
Analizy Rzeczpospolitej
Chińskie platformy zakupowe mocną konkurencją
Analizy Rzeczpospolitej
Polacy wydają ostrożnie, ale wraca optymizm
Analizy Rzeczpospolitej
Dojrzałość rynku handlu internetowego nie uwalnia go jeszcze od długów
Analizy Rzeczpospolitej
Klienci chcą sami odbierać paczki, maszyny szybko podbijają rynek
Materiał Promocyjny
Mazda CX-5 – wszystko, co dobre, ma swój koniec
Materiał partnera
Zróżnicowane płatności wspierają e-handel
Materiał Promocyjny
Jak Lidl Polska wspiera polskich producentów i eksport ich produktów?