Inwestycje Amazon w polską gospodarkę i usługi dla polskich klientów sięgają 2012 r., kiedy to – na dwa lata przed rozpoczęciem operacyjnej działalności – Amazon kupił gdański startup IVONA Software, z którym opracował pierwsze rozwiązania typu Ambient Intelligence.
Na bazie IVONA Software powstała Alexa, Amazon Polly, a technologia jest również wykorzystywana na urządzeniach Amazon przez VoiceView Screen Reader, narzędzie zapewniające dostępność tych urządzeń dla osób niewidomych i niedowidzących. Aktualnie w Amazon Development Center Poland (ADCP) zespoły specjalistów i specjalistek rozwijają także inne produkty i technologie o globalnym zasięgu, wystarczy wymienić urządzenia i usługi Ring, usługi AWS Database Migration i syntezy mowy Polly.
Sukces Alexy był z kolei impulsem do dalszych, już operacyjnych i logistycznych inwestycji Amazon w Polsce, a kluczowym elementem, który wyznacza nam właśnie dekadę obecności w naszym kraju, było uruchomienie w 2014 r. trzech pierwszych centrów logistycznych: w Sadach k. Poznania, Bielanach Wrocławskich oraz we Wrocławiu.
Dla wielu osób pierwszym skojarzeniem z Amazon jest marketplace. Inne pomyślą o rozrywce, czyli filmach i serialach na Prime Video czy grach na Prime Gaming, ale zakres działalności jest dużo większy. Jak to wygląda dzisiaj? Co udało się zrobić Amazonowi w Polsce w ciągu ostatniej dekady?
Dzisiaj, za sprawą Alexy, z osiągnięć Polaków korzystają miliony osób na całym świecie, a od tego czasu, bazując na ogromnych możliwościach rozwoju biznesu w Polsce, skala działalności Amazon nad Wisłą przybrała na sile. Dzisiaj Amazon w Polsce to nie tylko 10, a niebawem 11, nowoczesnych centrów logistycznych, dzięki którym – obsługując zamówienia klientów spośród ofert małych i średnich przedsiębiorców – stworzyliśmy ponad 70 tys. bezpośrednich i pośrednich miejsc pracy. To również Amazon Web Services (AWS) i trzy Centra Rozwoju Technologii (ADCP) w Gdańsku, Krakowie i Warszawie, gdzie zespoły menedżerskie, inżynierskie i naukowe tworzą i rozwijają globalne, najbardziej zaawansowane technologie i urządzenia.
Zatem teraz, po 10 latach obecności nad Wisłą, Amazon to już nie tylko Amazon Prime i szybkie oraz wygodne zakupy w atrakcyjnych cenach w sklepie amazon.pl, oferującym ponad 400 mln produktów w 30 kategoriach, zapewniającym klientom wiele korzyści i doskonałe doświadczenia zakupowe. To też prawdziwe centrum domowej rozrywki dzięki Prime Video, Prime Gaming z popularnym Twichem czy czytnikom Kindle, a – za sprawą Alexy, Echo, Ringa – szereg nowoczesnych rozwiązań typu smart home.