Katastrofa łodzi podwodnej Titan. Wiadomo, jak załoga spędziła ostatnie chwile

Osoby, które znajdowały się na pokładzie łodzi podwodnej Titan spędziły ostatnie chwile przed katastrofą słuchają muzyki i obserwując w ciemnościach bioluminescencyjne morskie stworzenia.

Publikacja: 03.07.2023 15:02

Szczątki z łodzi podwodnej Titan wydobyte z dna oceanu w pobliżu wraku Titanica

Szczątki z łodzi podwodnej Titan wydobyte z dna oceanu w pobliżu wraku Titanica

Foto: PAP/Abaca

Pojawiły się szczegóły dotyczące wyprawy z 18 czerwca, która zakończyła się katastrofą w pobliżu wraku Titanica. Dziennik "New York Times" informuje, jak uczestnicy wycieczki przygotowywali się do 12-godzinnej podróży.

Ojciec i syn Shahzada i Suleman Dawood, brytyjski miliarder Hamish Harding, francuski pilot podwodny Paul-Henri Nargeolet i Stockton Rush, dyrektor firmy OceanGate, która była właścicielem łodzi podwodnej, zginęli, gdy łódź uległa implozji.

Dawoodowie prawie nie dotarli na wyprawę po tym, jak ich pierwszy lot z Toronto do St John's w Nowej Fundlandii został odwołany, a kolejny opóźniony.

Czytaj więcej

"Chciał płynąć". Matka nastolatka z Titana mówi, że jej syn chciał pobić rekord

Znana pakistańska rodzina poznała Stocktona Rusha i jego żonę w lutym w kawiarni, gdzie rozmawiali o projekcie i bezpieczeństwie łodzi podwodnej.

W dniach poprzedzających ich śmierć uczesnticy brali udział w spotkaniach dotyczących bezpieczeństwa i prezentacjach na pokładzie statku-matki, Polar Prince, byłego lodołamacza kanadyjskiej straży przybrzeżnej, który został zbudowany w 1959 roku.

Pięciu zabitym osobom powiedziano, aby dzień przed nurkowaniem stosowali dietę niskoresztkową i nie pili kawy tego ranka.

Zostali oni również poproszeni o przesłanie swoich ulubionych piosenek na telefon, aby odtwarzać je na głośniku Bluetooth, ale Rush nalegał, aby nie włączać muzyki country.

Przekazano im również, by mieli założone grube skarpety i czapki, ponieważ wraz ze schodzeniem na dno, temperatura wewnątrz łodzi spadała.

Christine Dawood, żona i matka Shahzady i Sulemana Dawood, powiedziała, że otrzymali kombinezony OceanGate, wodoodporne spodnie, pomarańczową wodoodporną kurtkę, buty ze stalowymi palcami, kamizelki ratunkowe i kaski.

Podczas nurkowania ofiary mogły zobaczyć bioluminescencyjne morskie stworzenia, ponieważ reflektory były wyłączone do momentu, gdy łódź podwodna dotrze do dna oceanu. Powodem było oszczędzanie baterii.

Według "New York Timesa", łódź opadała z prędkością około 25 metrów na minutę, więc osoby na pokładzie nie odczuwały ruchu.

Więcej wypraw Titana przerwanych niż ukończonych

Amerykańska gazeta poinformowała również, że większość zorganizowanych wycieczek Titana nie dotarła do dna oceanu.

Pierwsze cztery tegoroczne nurkowania OceanGate nie dotarły do Titanica.

Istniały poważne obawy dotyczące bezpieczeństwa, a kilku ekspertów sygnalizowało problemy.

Podczas wyprawy w 2021 r. uczestnicy musieli przesuwać się z boku na bok, aby uwolnić obciążniki przymocowane do łodzi.

W sprawie katastrofy prowadzonych jest kilka dochodzeń. Śledczym mogą pomóc wyłowione na brzeg szczątki łodzi.

Czytaj więcej

Katastrofa Titana. Wyłowiono szczątki zniszczonej łodzi podwodnej. Są też szczątki ofiar?

Pojawiły się szczegóły dotyczące wyprawy z 18 czerwca, która zakończyła się katastrofą w pobliżu wraku Titanica. Dziennik "New York Times" informuje, jak uczestnicy wycieczki przygotowywali się do 12-godzinnej podróży.

Ojciec i syn Shahzada i Suleman Dawood, brytyjski miliarder Hamish Harding, francuski pilot podwodny Paul-Henri Nargeolet i Stockton Rush, dyrektor firmy OceanGate, która była właścicielem łodzi podwodnej, zginęli, gdy łódź uległa implozji.

Pozostało 86% artykułu
Wypadki
Po tragedii w Nowym Sadzie prezydent Serbii proponuje referendum w sprawie własnego odwołania
Wypadki
Na dworcu kolejowym w Nowym Sadzie zawalił się dach. Są zabici i wielu rannych
Wypadki
Wypadek autobusu z Warszawy do Odessy. Są ofiary
Wypadki
Ewakuacja pociągu z Parlamentu Europejskiego. „Posłowie i dzieci w pierwszej kolejności”
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Wypadki
Katastrofa hiszpańskiego myśliwca F-18. Nie żyje pilot sił powietrznych