Pracodawcy w Polsce od kilku lat prześcigają się w pomysłach na niestandardowe benefity dla pracowników. Okazuje się, że nie zawsze jest to właściwa strategia, jak bowiem wynika z najnowszego badania „Zdrowy pracownik 2023”, zrealizowanego przez ICAN Institute na zlecenie Centrum Medycznego ENEL-MED, jesteśmy przywiązani do podstawowych dodatków pozapłacowych, z którymi nie chcemy się rozstawać.
I tak pracownicy średnich i dużych firm, zapytani o benefity, z których najtrudniej byłoby im zrezygnować, w pierwszej kolejności wskazali na prywatne pakiety medyczne (62 proc. wskazań). To numer jeden, niezależnie od stanowiska czy wieku respondenta. Warto jednak zwrócić uwagę, że nieco więcej specjalistów niż pracowników fizycznych wskazało na istotność tego dodatku (odpowiednio, 65 i 56 proc.).
Czytaj więcej
Do prawie dwóch miliardów złotych wzrosną w tym roku wydatki na pracownicze benefity żywieniowe w Polsce- dowiedziała się „Rzeczpospolita” Atrakcyjność tych świadczeń zwiększyła inflacja a dodatkowo wspierają nowe regulacje.
W drugiej kolejności pracownikom żal byłoby rezygnować z dofinansowania wypoczynku (42 proc.). Znaczenie tego benefitu rośnie wraz z wiekiem. 33 proc. osób w wieku 18–25 lat wskazuje, że bardzo zależy im na tym elemencie, w grupie osób 36–45 lat – 46 proc., a w grupie 46–55 lat już 49 proc. Ostatnie miejsce na podium zajęło ubezpieczenie na życie, na które wskazało 41 proc. osób. Najbardziej żal tego elementu najstarszym respondentom. Warto dodać, że mężczyznom zdecydowanie trudniej niż kobietom byłoby zrezygnować ze służbowego auta (38 oraz 26 proc.).
Wysoka inflacja, podwyżki cen energii i usług skłaniają nas do jeszcze lepszego zarządzania domowym budżetem. ENEL-MED zapytał pracowników, które benefity pozapłacowe najbardziej odciążają ich budżet domowy. I tu też wyborem numer jeden okazał się prywatny pakiet medyczny. Sześciu na dziesięciu zapytanych uważa, że jest to dodatek pozapłacowy, który najbardziej pomaga im balansować domowe finanse. To najważniejszy benefit, niezależnie od wieku czy stanowiska. Nieco więcej kobiet niż mężczyzn zwróciło największą uwagę na prywatną opiekę medyczną (65 oraz 57 proc.).