Aż 81 proc. firm praktykuje składanie kontrofert w niektórych przypadkach – wynika z badania Hays Poland na temat trendów na rynku pracy w II półroczu 2022 r. Nie oznacza to, że 81 proc. pracowników, którzy chcą odejść do innej firmy, rzeczywiście może liczyć na nową propozycję od swojego dotychczasowego pracodawcy. Ale prawdopodobieństwo takiej sytuacji rośnie.
Z badań Hays Poland wynika bowiem, że co czwarta firma decyduje się na takie rozwiązanie znacznie częściej niż jeszcze pół roku temu.
– Wynika to z wysokiego zapotrzebowania na specjalistów, dużych trudności rekrutacyjnych, ale również z faktu, iż pozyskanie odpowiedniego zastępstwa dla odchodzącego pracownika niejednokrotnie wymaga zwiększenia budżetu rekrutacyjnego – wyjaśnia Agnieszka Kolenda, dyrektor wykonawcza w Hays Poland. – Pracodawcy doświadczają skutków luki kompetencyjnej, co powoduje, że utrata doświadczonych członków zespołu bardzo często oceniana jest jako wysoko ryzykowna. W konsekwencji rośnie gotowość firm do składania kontrofert – dodaje.
– Kontroferty na rynku FMCG (czyli produktów szybko zbywalnych) nie są niczym nowym, jednak teraz jest ich zdecydowanie więcej niż jeszcze rok temu – komentuje Jacek Olejarz, partner w agencji rekrutacyjnej HRK, odpowiedzialny za rozwój obszaru HRK Consumer Goods. – Zapotrzebowanie na pracowników do firm branży FMCG jest spore, dlatego prowadzone są liczne rekrutacje, a kandydaci często uczestniczą w kilku procesach rekrutacyjnych jednocześnie. Zdarza się więc tak, że otrzymują więcej niż jedną kontrofertę – od obecnego i potencjalnych pracodawców.