Optima Logistics Group i PKP Cargo – duża skala

Najbliższe lata nie będą należały w branży transportowej do najłatwiejszych i to nie z tylko ze względu na koronawirusa.

Publikacja: 28.06.2020 21:00

Już rok 2019 był bardzo ciężki, przede wszystkim ze względu na rosnące koszty oraz przygotowania do brexitu. W ciągu najbliższych lat firmy transportowe będą musiały się jeszcze dostosować do regulacji związanych z Pakietem Mobilności. To nie koniec wyzwań. Kolejne to ochrona klimatu i ograniczenie emisji dwutlenku węgla. Trudno przewidzieć jak będzie wyglądał branża transportowa za dwa czy trzy lata.

W ramach branży transportowej Kapituła Rankingu Najważniejsze firmy dla Polski przyznała dwa wyróżnienia firmie Optima Logistics Group oraz PKP Cargo.

Optima Logistics Group to dynamicznie rozwijającą się firmą w branży TSL, która swoją działalność koncentruje na aktywnościach w sektorze usług transportowych, logistycznych i spedycyjnych. Głównym przedmiotem działalności są międzynarodowe i krajowe przewozy drogowe całopojazdowe i drobnicowe. Działa na rynku TSL od ponad dziesięciu lat. W stałej dyspozycji ma: 300 samochodów o ładowności do 1,5 t i 310 zestawów 33-paletowych (plandeki i chłodnie).

Kapituła Rankingu Najważniejsze firmy dla Polski wyróżniła firmę Optima Logistics Group za dynamiczny rozwój i kompleksowość oferty. Przychody firmy w ciągu dwóch lat wzrosły o ponad 50 proc. wyniosły w 2019 roku 648 mln zł, a zysk netto 9,2 mln zł, firma zatrudniała 471 osób. Dodatkowym atutem było kompleksowe i indywidualne podejście do klienta.

PKP Cargo to największy w Polsce i przodujący w Unii Europejskiej operator kolejowych przewozów towarowych. Oferuje zintegrowane łańcuchy logistyczne obejmujące różne rodzaje transportu. Sukces firmy opiera się na trzech filarach: know-how zdobytym przez lata działania na dużą skalę, zespole wykwalifikowanych pracowników oraz największym w Polsce, wciąż unowocześnianym taborze kolejowym, liczącym prawie 2500 lokomotyw i ponad 60 tys. wagonów.

Z usług PKP Cargo korzystają największe podmioty gospodarcze. Jest obecny w ośmiu krajach Unii Europejskiej. Przychody Grupy w 2019 roku wyniosły prawie 4,8 mld zł, a firma zatrudniała 23 657 osób.

Kapituła rankingu Najważniejsze firmy dla Polski wyróżniła PKP Cargo za kompleksowość usług i skalę działania. Firma rocznie przewozi ponad 120 mln ton towarów, realizując ponad 40 tys. zleceń spedycyjnych. Oferuje najnowsze rozwiązania logistyczne, wykorzystując strategiczne położenie Polski na skrzyżowaniu głównych szlaków transportowych Europy

W zestawieniu Najważniejszych firm dla Polski w branży transportowej znalazły się dwie firmy lotnicze. Polskie Linie Lotnicze LOT w 2019 zanotowały 19-proc. wzrost przychodów, a Enter AIR 24 proc. wzrost w porównaniu do 2018 roku. Jak będzie wygląda ich sytuacja w tym roku trudno przewidzieć. Już w PLL LOT planowane są zwolnienia. Podobnie jak w całej branży.

Wyjątek stanowią firmy kurierskie, których przychody podczas epidemii wzrosły. Firma DPD Polska w 2019 r. wypracowała przychody ze sprzedaży na poziomie 2,3 mld zł i zatrudniała 3645 osób.

Największą spółka świadczącą usługi transportowe, która znajduje się w zestawieniu wiodących firm jest Grupa Raben. W 2019 roku zatrudniała ona 5377 osób, i wykazała przychody ze sprzedaży na poziomie 2,85 mld zł.

W zestawieniu ujęto jeszcze dwie spółki z sektora morskiego: Grupę Kapitałową Remontowa Holding, która świadczy usługi dla transportu stoczniowego, oraz Polską Żeglugę Morską, świadczącą usługi transportu morskiego.

Już rok 2019 był bardzo ciężki, przede wszystkim ze względu na rosnące koszty oraz przygotowania do brexitu. W ciągu najbliższych lat firmy transportowe będą musiały się jeszcze dostosować do regulacji związanych z Pakietem Mobilności. To nie koniec wyzwań. Kolejne to ochrona klimatu i ograniczenie emisji dwutlenku węgla. Trudno przewidzieć jak będzie wyglądał branża transportowa za dwa czy trzy lata.

W ramach branży transportowej Kapituła Rankingu Najważniejsze firmy dla Polski przyznała dwa wyróżnienia firmie Optima Logistics Group oraz PKP Cargo.

Pozostało 83% artykułu
Wydarzenia Gospodarcze
John G. Ruggie: Odpowiedzialne działanie firm przestało być kwestią wyboru
Materiał partnera
Kluczowa jest dostępność naszych usług
Europejski Kongres Finansowy
Tadeusz Białek: Chcemy zmiany podstawy opodatkowania sektora
Europejski Kongres Finansowy
Artur Głembocki: Ze sztuczną inteligencją jesteśmy w komitywie od lat
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Europejski Kongres Finansowy
Obraz gospodarki: różowy czy nie?