Wsparcie dla fabryk, autonomicznych aut i lekarzy

Sztuczna inteligencja i potężne moce obliczeniowe stają się nowym napędem technologicznego rozwoju. To wielka szansa dla przedsiębiorstw.

Publikacja: 28.06.2020 21:20

Sztuczna inteligencja ma zastosowanie między innymi w pojazdach autonomicznych

Sztuczna inteligencja ma zastosowanie między innymi w pojazdach autonomicznych

Foto: shutterstock

Materiał powstał we współpracy z Huawei

Technologia AI (sztuczna inteligencja) staje się ważnym motorem cyfrowej transformacji gospodarek – jest w stanie w znaczący sposób poprawiać wydajność procesów i tworzyć wartości dodane. To dlatego po takie innowacyjne rozwiązania coraz chętniej sięgają przedsiębiorcy. Szacuje się, że już 82 proc. firm stofautsuje AI w produkcji, a 40 proc. przedsiębiorców będzie starało się stosować tę technologię w procesach analitycznych związanych z podejmowaniem decyzji. Mimo to wiele z nich napotyka przeszkody w opracowywaniu nowych algorytmów AI. Sztuczna inteligencja – choć generuje wiele korzyści – jest postrzegana jako technologia trudna do adaptacji przez biznes, m.in. z przyczyn technicznych. Pomocną dłoń wyciąga Huawei.

Odpowiedź na wyzwania

Chiński koncern zdecydował, że AI stanie się jednym z filarów strategii spółki i stworzył kompletne rozwiązanie stanowiące bodziec dla rozwoju tej technologii, tak by mogła ona być stosowana w wielu sytuacjach. Tzw. strategia obliczeniowa Huawei opiera się na kilku kluczowych założeniach.

Pierwsze to uruchomienie specjalnej architektury o nazwie Da Vinci, którą zaprojektowano specjalnie w celu wspierania wdrażania AI. Drugie opiera się na pełnej gamie procesorów (procesory Kunpeng do tzw. obliczeń ogólnych, procesory Ascend dla technologii AI, procesory Kirin dla wspierania urządzeń smart i wreszcie procesory Honghu, przeznaczone specjalnie dla inteligentnych ekranów), które nie będą jednak sprzedawane bezpośrednio klientom. Zamiast tego Huawei zapewnia partnerom usługi i komponenty w chmurze oraz otwarty ekosystem. W przypadku tego ostatniego chodzi o program Huawei Developer Program 2.0, w który koncern zainwestuje 1,5 mld dol. w ciągu najbliższych pięciu lat. Ma on przyciągnąć w sumie 5 mln programistów i umożliwić globalnym partnerom tworzenie aplikacji i rozwiązań.

Spółka swoimi działaniami chce rozwiązać jeden w kluczowych problemów w przemyśle AI, jakim jest wąskie gardło w postaci braku dużych i niedrogich mocy obliczeniowych. W branży AI owa moc, obok danych i inteligentnych algorytmów, to podstawowy element. Eksperci wskazują, że rosnący popyt na przetwarzanie w chmurze i stosowanie głębokiego uczenia (tzw. deep learning) co kwartał podwaja zapotrzebowanie na moc obliczeniową.

Od sztucznej inteligencji nie ma jednak odwrotu. Mimo wysokich kosztów i deficytu zasobów potrzebnych AI, rynek ten ma w latach 2017–2025 rosnąć w średnim tempie 30 proc. rocznie. Jak prognozuje Deloitte, za sześć lat globalnie przekroczy on wartość 6 bln dol. Ponadto analitycy Gartnera przewidują, iż moc obliczeniowa zużywana przez AI w ciągu pięciu lat będzie stanowić ponad 80 proc. całkowitej mocy wykorzystywanej przez społeczeństwa.

Kluczem ochrona prywatności

Sztuczna inteligencja coraz częściej gości w naszych biznesach i domach – obecna jest w sprzętach, których używamy na co dzień, takich jak telewizory czy smartfony, choć często nawet nie zdajemy sobie z tego sprawy. Dzięki zastosowanych w nich algorytmom działanie sprzętu jest najbardziej efektywne i dostosowane do naszych potrzeb. Wykorzystanie tej technologii pomaga branży teleinformatycznej, poprawia efektywność wielu procesów, dba o nasze bezpieczeństwo, a nawet pomaga ratować ludzkie życie. Wystarczy wspomnieć, że zaawansowane algorytmy Huawei wykorzystywane są np. do analizowania obrazu wideo, co ma swoje zastosowanie m.in. w pojazdach autonomicznych, zapewnianiu bezpieczeństwa w transporcie czy w fabrykach.

Rozwiązania z obszaru sztucznej inteligencji mogą również wspierać lekarzy w diagnozowaniu chorób, zwiększając tym samym efektywność służby zdrowia. Moduły, karty, stacje brzegowe i serwery z serii Atlas, opartych na procesorach AI Ascend Huawei, zostały wdrożone w kilkudziesięciu branżach smart, takich jak transport, energetyka, finanse, przemysł produkcyjny czy wreszcie inteligentne miasto (smart city). W Polsce Huawei rozpoczyna współpracę i stosowanie rozwiązań AI w handlu detalicznym, opiece zdrowotnej i edukacji.

Ale sztuczna inteligencja to nie tylko wiele szans, ale również liczne wyzwania. Chodzi o związane z AI wyzwania moralne i etyczne. To dlatego Huawei wdraża politykę przestrzegania różnic w standardach etycznych technologii cyfrowych w poszczególnych krajach. Takie podejście pozwala tworzyć dodatkowe wartości, unikając potencjalnego ryzyka. Weźmy np. ochronę prywatności. Huawei podkreśla tę wartość jako podstawowy wymóg już od samego początku, na etapie projektowania cyfrowych rozwiązań. Firma przekonuje, iż takie podejście pomaga spełnić najwyższe standardy w tym zakresie.

- Materiał powstał we współpracy z Huawei

Materiał powstał we współpracy z Huawei

Technologia AI (sztuczna inteligencja) staje się ważnym motorem cyfrowej transformacji gospodarek – jest w stanie w znaczący sposób poprawiać wydajność procesów i tworzyć wartości dodane. To dlatego po takie innowacyjne rozwiązania coraz chętniej sięgają przedsiębiorcy. Szacuje się, że już 82 proc. firm stofautsuje AI w produkcji, a 40 proc. przedsiębiorców będzie starało się stosować tę technologię w procesach analitycznych związanych z podejmowaniem decyzji. Mimo to wiele z nich napotyka przeszkody w opracowywaniu nowych algorytmów AI. Sztuczna inteligencja – choć generuje wiele korzyści – jest postrzegana jako technologia trudna do adaptacji przez biznes, m.in. z przyczyn technicznych. Pomocną dłoń wyciąga Huawei.

Pozostało 84% artykułu
Wydarzenia Gospodarcze
John G. Ruggie: Odpowiedzialne działanie firm przestało być kwestią wyboru
Materiał partnera
Kluczowa jest dostępność naszych usług
Europejski Kongres Finansowy
Tadeusz Białek: Chcemy zmiany podstawy opodatkowania sektora
Europejski Kongres Finansowy
Artur Głembocki: Ze sztuczną inteligencją jesteśmy w komitywie od lat
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Europejski Kongres Finansowy
Obraz gospodarki: różowy czy nie?