Koniec z biznesowymi lotami rosyjskich oligarchów w UE. Bruksela rozszerzyła sankcje

Dopiero w 14. pakiecie sankcji UE znalazł się zakaz lotów Rosjan prywatnymi samolotami w przestrzeni powietrznej państw członkowskich. Dotąd luksusowe odrzutowce rosyjskich bogaczy z unijnymi paszportami bez przeszkód lądowały w krajach Wspólnoty.

Publikacja: 22.06.2024 13:48

Koniec z biznesowymi lotami rosyjskich oligarchów w UE. Bruksela rozszerzyła sankcje

Foto: Bloomberg

Władze UE rozszerzyły sankcje lotnicze wobec Rosji, w ramach których od lutego 2022 r. niebo krajów Wspólnoty jest zamknięte dla rosyjskich i białoruskich linii lotniczych. W 14. pakiecie sankcji Unia zakazała rosyjskim osobom fizycznym, firmom i strukturom prywatnych lotów w przestrzeni powietrznej państw członkowskich – podaje EUobserver, powołując się na dokument uzgodniony 19 czerwca przez ambasadorów Wspólnoty. Chodzi tu o odrzutowce biznesowe, którymi zamożni Rosjanie latają do Unii – wynika z wyjaśnień UE.

Biznesowe loty do Unii Europejskiej nie dla Rosjan

Nowy zakaz obejmuje wszystkie loty, podczas których emigranci z Rosji, a także obywatele i firmy rosyjskie mogą „określić miejsce i godzinę startu i lądowania”. Jako przykład unijny dokument podaje loty mające na celu przewóz Rosjan „do określonych miejsc wakacyjnych” (ulubione przez bogaczy kierunki to Hiszpania, Włochy i Francja), a także loty, którymi firmy „przewożą swoich pracowników na spotkania biznesowe” w UE.

Czytaj więcej

Pierwsze sankcje UE na flotę cieni Putina. Gdzie Kreml ukrywa stare tankowce

Czternasty pakiet sankcji obejmie 69 obywateli, 47 firm i 27 tankowców, które według europejskich danych należą do floty cieni Kremla i przewożą rosyjską ropę łamiąc sankcje. Ponadto ponad 60 kolejnych podmiotów prawnych, w tym z Chin, Turcji, Indii i Hongkongu, zostało umieszczonych na tzw. szarych listach. To wykaz podmiotów, które wymagają wzmożonych kontroli i bardziej rygorystycznych procedur zgodności. Firmy te są podejrzane o dostarczanie Rosji technologii objętych sankcjami.

Rosyjskie odrzutowce bez tankowania w Unii Europejskiej

Sankcjom osobistym obejmującymi zamrożenie wszystkich aktywów i zakaz wydawania wiz objęto dwóch kolejnych rosyjskich miliarderów – założyciela Rosyjskiego Koncernu Miedziowego Igor Altuszkina (według „Forbesa” majątek netto wynoszący 3,8 miliarda dolarów) i twórcę holdingu „Aeon” Romana Trocenko (wartość netto 2,8 miliarda dolarów).

Większość rosyjskich tłustych kotów od napaści Putina na Ukrainę nie korzysta już ze swoich odrzutowców w lotach do Unii, bowiem albo sami są objęcia sankcjami, albo ich maszyny nie są serwisowane i tankowane na unijnych lotniskach. Skarżył się na to jeden z najbliższych ludzi Putina — Gennadij Timczenko — numer jeden na czarnej liście Zachodu od zagarnięcia ukraińskiego Krymu przez Kreml w 2014 r.  

Timczenko, bliski znajomy Putina z KGB, obywatel Rosji i Finlandii, ze spokojnej przystani w Genewie przeniósł się pod Moskwę, gdzie narzekał w mediach na niemożliwość latania swoim odrzutowcem Gulfstream. Lotniska Unii odmawiają serwisowania i tankowania maszyny oligarchy, nawet jeżeli jego samego nie ma na pokładzie.

Władze UE rozszerzyły sankcje lotnicze wobec Rosji, w ramach których od lutego 2022 r. niebo krajów Wspólnoty jest zamknięte dla rosyjskich i białoruskich linii lotniczych. W 14. pakiecie sankcji Unia zakazała rosyjskim osobom fizycznym, firmom i strukturom prywatnych lotów w przestrzeni powietrznej państw członkowskich – podaje EUobserver, powołując się na dokument uzgodniony 19 czerwca przez ambasadorów Wspólnoty. Chodzi tu o odrzutowce biznesowe, którymi zamożni Rosjanie latają do Unii – wynika z wyjaśnień UE.

Pozostało 82% artykułu
Transport
Zdesperowani Rosjanie szukają samolotów. Proszą o pomoc Kuwejt i Katar
Transport
Będzie co przenosić do CPK. Rekordy na Lotnisku Chopina
Transport
Wielkie cięcia w Boeingu. Na początek do zwolnienia ci, którzy strajkowali
Transport
Są plany rozbudowy Lotniska Chopina, ale bez wielkiego rozmachu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Transport
Jedwabny Szlak w Ameryce Południowej. Chiński megaport w Peru