Rozbudowa dwóch lotnisk warszawskich zapewnia ich funkcjonowanie jako systemu o koordynowanej strategii handlowej przez co najmniej dziesięć lat. Otwiera to możliwość rzetelnej analizy wariantów alternatywnych dla projektu „wielkiego lotniska w szczerym polu” – stwierdza grupa 11 naukowców i ekspertów rynku lotniczego w opublikowanym w czwartek liście otwartym w sprawie CPK.
Eksperci: Dotychczas praktycznie nie kontrolowano kosztów CPK
Zakładają oni, że łączna przepustowość obu portów lotniczych zbliży się, a może nawet przekroczy 40 mln pasażerów. W ich ocenie, możliwości te przez wiele lat były blokowane przez poprzednich decydentów, aby sztucznie wymusić szybką, jak to określono – pożarową - budowę zupełnie nowego lotniska. Obecnie pewna ma być rezygnacja z jednego z filarów projektu CPK: rozbudowanego systemu szprych Kolei Dużych Prędkości. „A był to element systemu całkowicie oderwany od realiów rynkowych i finansowych – komentują autorzy listu.
Czytaj więcej
Nie możemy otworzyć nowego lotniska za wcześnie, gdy Okęcie i Modlin wciąż będą miały niewykorzystaną, a uzyskaną dzięki nowym inwestycjom przepustowość – mówi Filip Czernicki, prezes Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Ich zdaniem, nowe rozwiązanie musi dawać jak największą szansę na pozytywny wynik finansowy – w dotychczasowym kosztów praktycznie nie kontrolowano. Wariant optymalny musiałby uwzględniać potrzeby wszystkich istotnych kategorii ruchu, w tym segmentu tanich linii. „Wariant z wielkim, bardzo drogim hubem w szczerym polu oraz mała infrastruktura dla taniego ruchu nie spełnia tego warunku i nie zabezpiecza przyszłych potrzeb rozwijającego się lotnictwa w Polsce” – podkreślono w liście.
Przedstawiono w nim zagrożenia oraz wyzwania, które ignorowano przy tworzeniu dotychczasowego projektu CPK, m.in. trendy rynkowe, niepewność przychodów gdy znaczną część ruchu maja stanowić pasażerowie w tranzycie, kwestie geopolityczne związane z wojną w Ukrainie i relacjami z Rosją, a także możliwości ekspansji LOT-u czy niekorzystnych trendów demograficznych.