Przestrzeń
powietrzną można otworzyć
Teoretycznie
Ukraińcy mogliby samodzielnie podjąć decyzję o otwarciu swojej
przestrzeni powietrznej. Tyle, że nie mają co liczyć na to, że
pojawiłyby się tam zagraniczne linie lotnicze, bo wszystkie
zainteresowane wznowieniem ukraińskich operacji zastrzegają się,
że musieliby na to zezwolić regulatorzy. W przypadku przewoźników
europejskich byłaby to EASA. A wcześniej jeszcze Ukraińcy
musieliby porozumieć się z zachodnimi regulatorami oraz firmami
ubezpieczeniowymi.
A
czy rzeczywiście można polegać na tym, że Rosjanie nie zestrzelą
samolotu pasażerskiego? Wszyscy pamiętamy co zdarzyło się z
boeingiem Malaysian Airlines lecącym z Amsterdamu do Kuala Lumpur
zestrzelonym przez Rosjan nad Donieckiem latem 2014 roku.
Izrael
wie jak to zrobić
Jak
informują ukraińskie media przedstawiciele branży transportowej
spotykają się od jakiegoś czasu z izraelskim regulatorem ruchu
lotniczego CAAI, który wokół lotnisk nakazał zorganizowanie
obrony przeciwlotniczej, budowę
schronów, w których pasażerowie i personel lotnisk mgli ukryć się
w czasie ataków rakietowych,
a liniom lotniczym nakazał tankowanie większej od zwyczajowej
ilości paliwa, gdyby ich samolot nie był w stanie wylądować
zgodnie z planem.
Izraelczycy
z CAAI nie ukrywają, że ryzyko cywilnych operacji lotniczych
oceniają zawsze przy wsparciu wojska. To
obrona przeciwlotnicza
w tym kraju
wzięła na siebie wykrywanie potencjalnych ataków rakietowych ze
strony Hamasu. Cywilni i wojskowi kontrolerzy ruchu lotniczego
pracują wspólne w tym samym pomieszczeniu,
a w pełnej gotowości zawsze czeka straż pożarna i karetki
pogotowia.
Zdaniem
Motiego Szmueli, dyrektora działu infrastruktury
w CAAI w
czasie działań wojennych znacznie
niebezpieczniej jest na ziemi, niż w powietrzu. Izraelski regulator
od
chwili, gdy zagraniczni przewoźnicy wznowili operacje przerwane po
ataku Hamasu 7 października, ograniczył liczbę samolotów, które
jednocześnie mogą znajdować się na lotnisku. A czas na ich
sprzątanie
i tankowanie został skrócony
z 90. do 60. minut.