Reklamowe wpadki Air France, Lufthansy i Etihadu

Brytyjski urząd ds. standardów reklamowych (ASA) uznał, że trzy linie lotnicze opublikowały reklamy zawierające „wprowadzające w błąd” przesłanie ekologiczne.

Publikacja: 07.12.2023 14:30

Reklamowe wpadki Air France, Lufthansy i Etihadu

Foto: Materiały prasowe

To już drugi raz w tym roku, kiedy Lufthansa i Etihad naruszyły brytyjskie zasady marketingowe. Air France zdarzyło się to po raz pierwszy.

Lufthansa przekonywała w swojej reklamie, że konsumenci korzystając z jej usług „latają w sposób bardziej zrównoważony”. Linie Air France zapewniają, że są „zdeterminowane by chronić środowisko”. Z kolei Etihad przekonuje swoich potencjalnych pasażerów, że wybierając tę linię „będą mieli totalny święty spokój”. Wszystkie trzy linie muszą wycofać te reklamy z rynku brytyjskiego. Organ regulacyjny brytyjskiego rynku reklamowego (ASA) zakazał ponownej publikacji ogłoszeń, uznając, że wywoływały u konsumentów mylące wrażenia dotyczące działań tych trzech przewoźników na rzecz ochrony środowiska.

Mętne tłumaczenie

ASA informuje jednocześnie, że Air France odmówiły pełnego zaangażowania w dochodzenie. I utrzymuje że wszelkie przekonywania o ekologii w reklamach muszą być poparte konkretnymi dowodami.

Czytaj więcej

Linie lotnicze. Będzie lepiej, ale nie dla pasażerów

Zdaniem urzędu w reklamie Lutfhansy należało jasno określić podstawę wyliczania „zielonych taryf”, a tego zabrakło. Natomiast Etihad nie przedstawił dowodów na wspieranie ochrony środowiska, ograniczając się do prostego komunikatu, „że to robi”.

Lufthansa, która obiecała, że ​​przestanie używać hasła „lataj w sposób bardziej zrównoważony”, stwierdziła w ostatnią środę, że w reklamie w Google nie było wystarczającego miejsca na pełne wyjaśnienie „ekologicznych taryf”, ale konsumenci zawsze mogą kliknąć link, aby uzyskać więcej informacji potwierdzających jej przesłanie reklamowe. „Przyjęliśmy do wiadomości decyzję brytyjskiego urzędu ASA” - zapewnia jednak przewoźnik.

Lufthansa ubolewa, że istotnie  ​​w reklamie Google, o której mowa, zabrakło wyjaśnienia podstawy stwierdzenia: lataj w sposób bardziej zrównoważony. "W celu skutecznej ochrony klimatu Grupa Lufthansa koncentruje się na przyspieszonej modernizacji floty, wykorzystaniu zrównoważonego paliwa lotniczego, ciągłej optymalizacji operacji lotniczych i oferuje swoim podróżującym prywatnym i klientom korporacyjnym uczynienie lotu lub transportu ładunku bardziej zrównoważonym”czytamy w oświadczeniu niemieckiego przewoźnika.

Wyjaśnienia Etihadu

Z kolei rzecznik Etihad przekonywał, że "zrównoważony rozwój jest kluczowym priorytetem dla Etihad, który prowadzi kompleksowy program mający na celu rozwiązanie problemu dekarbonizacji lotnictwa, pracując nad zmniejszeniem wpływu lotnictwa na środowisko poprzez inwestowanie miliardów w flotę nowoczesnych, oszczędnych samolotów, badania nad zrównoważonym paliwem lotniczym, a także kompensowanie emisji dwutlenku węgla oraz zalesianie namorzynowe".

„Linia lotnicza będzie w dalszym ciągu podejmować odważne i innowacyjne kroki, w tym współpracować z producentami samolotów i silników, dostawcami zrównoważonego paliwa, środowiskiem akademickim i innowatorami, aby latanie było bardziej zrównoważone niż byłoby bez takich kroków” — czytamy w oświadczeniu przewoźnika z Abu Zabi.

Rzecznik Etihad dodał jeszcze, że firma jest dumna z nagrody ekologicznej linii lotniczej roku w latach 2022 i 2023 w konkursie Airline Excellence i „będzie w dalszym ciągu podejmować odważne i innowacyjne kroki, aby loty były bardziej zrównoważone.”

Robią, ale za mało

Wcześniej ASA dwukrotnie ukarała Ryanaira. W 2020 roku także za wprowadzanie w błąd w przekonywaniu, że linia jest liderem w branży, jeśli chodzi o ekologię. I potem w 2021 roku za kampanię „Zaszczep się i leć” - również za wprowadzanie konsumentów w błąd. Irlandczycy odwołali się od obu decyzji ASA, ale przegrali i musieli reklamy wycofać.

Branża lotnicza odpowiada za około 2,5 proc. światowych emisji CO2, wpływających na globalne ocieplenie. Pomimo wysiłków na rzecz stosowania kompensacji emisji dwutlenku węgla, czystszych paliw i bardziej wydajnych samolotów w celu łagodzenia skutków latania, lotnictwo nadal pozostaje znaczącym źródłem gazów cieplarnianych.

To już drugi raz w tym roku, kiedy Lufthansa i Etihad naruszyły brytyjskie zasady marketingowe. Air France zdarzyło się to po raz pierwszy.

Lufthansa przekonywała w swojej reklamie, że konsumenci korzystając z jej usług „latają w sposób bardziej zrównoważony”. Linie Air France zapewniają, że są „zdeterminowane by chronić środowisko”. Z kolei Etihad przekonuje swoich potencjalnych pasażerów, że wybierając tę linię „będą mieli totalny święty spokój”. Wszystkie trzy linie muszą wycofać te reklamy z rynku brytyjskiego. Organ regulacyjny brytyjskiego rynku reklamowego (ASA) zakazał ponownej publikacji ogłoszeń, uznając, że wywoływały u konsumentów mylące wrażenia dotyczące działań tych trzech przewoźników na rzecz ochrony środowiska.

Pozostało 82% artykułu
Transport
Zdesperowani Rosjanie szukają samolotów. Proszą o pomoc Kuwejt i Katar
Transport
Będzie co przenosić do CPK. Rekordy na Lotnisku Chopina
Transport
Wielkie cięcia w Boeingu. Na początek do zwolnienia ci, którzy strajkowali
Transport
Są plany rozbudowy Lotniska Chopina, ale bez wielkiego rozmachu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Transport
Jedwabny Szlak w Ameryce Południowej. Chiński megaport w Peru