Nie jeden, a co najmniej dwa, a może i trzy różne modele samochodów mają być produkowane w fabryce Izery w Jaworznie. Zarządzająca projektem spółka ElectroMobility Poland (EMP) prowadzi zaawansowane rozmowy z chińskim partnerem Geely o podzieleniu zdolności produkcyjnych zakładu. Z jego linii będą równocześnie zjeżdżać samochody marek, których Geely jest właścicielem.
W grę prawdopodobnie wchodziłoby elektryczne Volvo EX30 oraz Smart#1, możliwe, że również chiński Zeekr, którego modele 001 oraz X już są dostępne w Europie. Wszystkie trzy elektryki produkowane są na tej samej platformie, na jakiej budowana będzie Izera. Opracowana przez Geely platforma SEA (Sustainable Experience Architecture) jest podstawą do budowy aut elektrycznych różnej wielkości, z zastosowaniem różnych systemów napędowych. Jak dowiedziała się „Rzeczpospolita”, do produkcji, obok samej Izery, potencjalnie brane są pod uwagę tylko dwa modele należące do Geely.
Racjonalna opcja
Choć proporcje podziału zdolności produkcyjnych na budowę poszczególnych modeli nie zostały jeszcze definitywnie zatwierdzone, to formalne ustalenia, choć niewiążące, miały już zostać podjęte. Należy przypuszczać, że auta marek Geely będą stanowić większość, a ich rozpoznawalność na rynku pozwoliłaby skompletować zamówienia dla wypełnienia możliwości zakładu. EMP dotąd określała je na 100 tys. samochodów rocznie.
Przedstawiciele spółki, pytani o produkcję aut Geely w fabryce Izery, wypowiadają się ogólnikami i z rezerwą. – Taka opcja leży na stole i jest to bardzo racjonalne rozwiązanie, gdyż pomoże nam budować łańcuch wartości – przyznaje Tomasz Kędzierski, dyrektor strategii i rozwoju biznesu ElectroMobility Poland. Jak stwierdził, potencjalna relokacja części samochodów z portfolio Geely do Polski spowoduje, że przyjadą też dostawcy komponentów. – W otoczeniu powstałby cały park przemysłowy – dodał.
Tymczasem ogłoszony blisko siedem lat temu projekt polskiego e-auta, który już zaliczył bardzo duży poślizg – sama procedura wywłaszczenia gruntu pod budowę zakładu ciągnęła się trzy lata – dopiero teraz może przyspieszać. EMP w listopadzie 2023 r. formalnie zakupiła 117-hektarową działkę pod Jaworznem, płacąc miastu 128 mln zł.