Rosyjski narodowy przewoźnik opublikował wyniki finansowe za drugi kwartał i pierwszą połowę 2023 roku. Spółka po raz pierwszy od marca 2022 roku, czyli rosyjskiej agresji na Ukrainę, opublikowała wyniki finansowe po „przymusowej rocznej przerwie”.
Drogie paliwo lotnicze w Rosji
W drugim kwartale przychody wzrosły o 72,2 proc. i wyniosły 139,7 mld rubli. Jednocześnie spółka poniosła stratę netto w wysokości 55,5 mld rubli w porównaniu z zyskiem netto w wysokości 201,7 mld rubli rok wcześniej, informuje gazeta "RBK". Z raportu spółki wynika, że presję na wyniki wywarł istotny wzrost kosztów.
Czytaj więcej
Antonow An-124 Volga-Dnepr Airlines został skonfiskowany przez rząd Kanady 27 lutego 2022 r. Rosjanie wszczęli postępowanie prawne w celu odzyskania maszyny.
W ciągu roku całkowite koszty operacyjne firmy niemal się podwoiły, z 70,65 mld rubli do 137,34 mld rubli. Władze Aerofłotu tłumaczą to głównie wzrostem kosztów utrzymania samolotów i pasażerów oraz rosnącymi w tym roku stale w Rosji cenami paliwa, w tym paliwa lotniczego.
Spółka zwróciła także uwagę na brak przychodów ze wsparcia branżowego, które w drugim kwartale 2022 roku wyniosły 21 mld rubli. Chodzi o pieniądze z budżetu, którymi Kreml dotował rosyjskie linie lotnicze, po tym jak kraje Unii i wiele innych zamknęły przed nimi swoje niebo. Ponad 90 proc. budżetowych dotacji skierowanych do 14 linii lotniczych trafiło do Aerofłotu.