Dokument zakłada współpracę w budowie nowej infrastruktury, w tym Kolei Dużych Prędkości. Sygnatariusze zadeklarowali również chęć ułatwienia odbudowy Ukrainy po zakończeniu wojny.
Jednym z najważniejszych celów, jest rozwój nowych połączeń transgranicznych w europejskim rozstawie torów 1435 mm, w szczególności budowy linii Kolei Dużych Prędkości (KDP).
Czytaj więcej
W innych krajach Unii Europejskiej koleje otwierają nowe połączenia, a promocja goni promocję. W Polsce PKP InterCity podnosi ceny o 20 proc.
Dokument zakłada wspólne przygotowanie studium wykonalności dla planowanej nowej linii kolejowej między Polską a Ukrainą. Porozumienie wskazuje potrzebę powstania linii KDP na trasie Warszawa – Lwów – Kijów (przedłużenie „szprychy” nr 5 CPK do Lwowa, a docelowo do Kijowa), o zakładanej maksymalnej prędkości eksploatacyjnej 250 km/h. Spółka CPK zadeklarowała gotowość do wymiany wiedzy i doświadczeń oraz przekazania swoich standardów technicznych KDP i Pasażerskiego Modelu Transportowego.
Ten projekt ma już wsparcie Amerykanów. — W dłuższej perspektywie rozwój infrastruktury transportowej będzie bardzo istotnym elementem odbudowy Ukrainy – mówi Mark Brzeziński, ambasador Stanów Zjednoczonych w Polsce.