Dekret podpisany przez Putina wprowadzane zmiany do Kodeksu Lotniczego Federacji Rosyjskiej. Zgodnie z prawem certyfikacja statków powietrznych będzie prowadzona przy udziale rosyjskich ośrodków certyfikacji i laboratoriów badawczych. Wymagania dla nich określi ministerstwo transportu.
Terminy certyfikacji zostaną przesunięte z 1 stycznia 2022 r. na 31 grudnia 2023 r. Dzięki temu możliwa będzie „redystrybucja środków finansowych niezbędnych do przeprowadzenia procedury certyfikacji” – czytamy w uzasadnieniu.
Problemy z samolotami zaczęły się w rosyjskich liniach lotniczych z powodu zachodnich sankcji nałożonych po rosyjskiej agresji na Ukrainę. Unia Europejska i Stany Zjednoczone zamknęły niebo przed rosyjskimi samolotami, a UE zabroniła również europejskim firmom dostarczania, leasingu, konserwacji i ubezpieczenia samolotów do Rosji.
W nocy 8 marca większość rosyjskich linii lotniczych otrzymała powiadomienie od europejskich leasingodawców o rozwiązaniu umów reasekuracyjnych, dowiedział się Kommersant. Linie lotnicze interpretują to jako niezdolność do wykonywania lotów.
Czytaj więcej
Kolejne rozczarowanie Kremla w stosunkach z Chinami. Pekin odmówił Moskwie dostaw części do uziemionych sankcjami samolotów. Port lotniczy Szeremietiewo zamyka opustoszałe terminale, a władze zapowiadają, że rosyjskie linie zwrócą leasingodawcom część samolotów.