Tradycyjne wartości i podstawowe zasady działania nadawców publicznych – w szczególności obejmujące usługi, które wspierają demokrację, pielęgnują i promują kulturę i edukację oraz zapewniają powszechny do nich dostęp – okazały się niezwykle trwałe. Przez wiele lat zasady polityki medialnej w Europie gwarantowały krajowym nadawcom publicznym dostatecznie dużo zasobów potrzebnych do wypełniania ich zadań. Jednakże kontynuacja dotychczasowych wzorów działania mediów publicznych staje się coraz bardziej wątpliwa ze względu na rosnącą intensywność ruchu w sieci i presję ekonomiczną na rozwój sieci telefonii komórkowej, a także liczbę i zakres nowych usług medialnych. Dzisiaj, nie jest wcale pewne, czy zasady świadczenia usług publicznych zostaną utrzymane w obecnej formie w gwałtownie zmieniającym się środowisku medialnym zdominowanym przez komunikację sieciową.
Dlaczego media publiczne tracą widzów, słuchaczy i tożsamość. Przetrwają tylko tak długo, jak zechcą politycy?
Radiofonia i telewizja już straciły pozycję hegemoniczną, którą cieszyły się przez dziesięciolecia. Coraz więcej rządów ogranicza finansowanie nadawców publicznych, jednocześnie nadawcy publiczni przenoszą swoje kurczące się zasoby z tradycyjnego nadawania radiowo-telewizyjnego do usług online, które – jak uważają – preferują młodsi odbiorcy, odrzucając wysokiej jakości treści na platformach „starych” mediów jako niedostatecznie atrakcyjne i niepotrzebne. Robią tak, bojąc się, że mogą ostatecznie utracić kontakt z młodymi użytkownikami, których świat zawiera się przede wszystkim w mediach społecznościowych. Gdyby tak się stało, nie byliby już w stanie zachować powszechności i uniwersalności przekazywanych treści i realizować swoich zadań skierowanych do jak najszerszego, choć zróżnicowanego audytorium.
Zrozumiałe więc, że nadawcy publiczni są zaniepokojeni konsekwencjami różnego rodzaju barier i zaniechań w procesie przechodzenia do mediów spersonalizowanych, mobilnych i sieciowych i rosnącą zależnością od platform innych niż nadawcze. Jednakże, przeniesienie usług publicznych do domeny sieciowej nie polega wyłącznie na zastąpieniu poprzedniej technologii nową lub adaptacją do nowych technologii. Ogólnie biorąc, oznacza gruntowną zmianę koncepcji usług publicznych mediów, rezygnując z modelu paternalistycznego i oświeceniowego, który kazał „narzucać” treści uznane za korzystne i potrzebne widzom i słuchaczom.
Czytaj więcej
Wpływ polityki na media publiczne jest wpisany w proces legislacyjny.
Obecnie świat mediów wkracza wyraźnie w erę posttelewizyjną, której wyznacznikiem są z jednej strony algorytmy jako podstawy regulacji przepływu informacji, z drugiej zaś platformy streamingowe – filmowe i muzyczne. Są one czymś więcej niż media. Z jednej bowiem strony dostarczają treść i są odpowiedzialne za praktyki kulturalne użytkowników, z drugiej zaś nadają znaczenie i interpretują dostarczane użytkownikom treści, ergo: konstruują otaczającą ich rzeczywistość