Na stronie internetowej, która zostanie uruchomiona w piątek, znajdzie się poradnik, jak unikać i postępować w przypadku zdarzenia. Autorzy opiszą m.in. zagrożenia CBRNE (chemiczne, biologiczne, radiacyjne nuklearne oraz związane z eksplozją), które mogą stanowić realne niebezpieczeństwo. – Warto wiedzieć, jak się zachować w danej sytuacji i jak postępować, aby zminimalizować ryzyko tych zagrożeń. Edukacja ma kluczowe znaczenie w unikaniu i minimalizowaniu skutków zagrożeń, a także budowaniu odporności państwa – uważa Piotr Błaszczyk, rzecznik Rządowego Centrum Bezpieczeństwa.
Scenariusze lekcji dla najmłodszych
Część informacji będzie skierowane specjalnie do najmłodszych, czyli uczniów klas 4–8. Znajdą się tam m.in. gry edukacyjne, poradniki, infografiki i animacje, a także gotowe scenariusze lekcji dla nauczycieli edukacji dla bezpieczeństwa.
Część informacji będzie skierowane specjalnie do najmłodszych, czyli uczniów klas 4–8
Na stronie znajdzie się też księga komunikacji kryzysowej CBRNE. Ma ona stanowić wsparcie dla rzeczników prasowych różnych instytucji, np. jak zarządzać informacją w kryzysie. Jeden z jej rozdziałów został poświęcony komunikacji ryzyka – komunikowaniu o możliwości wystąpienia zagrożenia. Kolejnym będzie zakładka „Bądź gotowy”, która zawiera informacje, co powinno znaleźć się w plecaku ewakuacyjnym.
Kto brał udział w opracowaniu portalu
– Przy opracowaniu tej strony brali udział eksperci i funkcjonariusze różnych służb np. straży pożarnej – dodaje Piotr Błaszczyk. Wśród nich byli pracownicy Państwowej Agencji Atomistyki, Głównego Inspektoratu Weterynarii, sanepidu oraz funkcjonariusze Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Uruchomienie strony ma miejsce w momencie eskalacji sytuacji na Wschodzie, ale Piotr Błaszczyk mówi nam, że prace trwały od wielu miesięcy. Portal ten został przygotowany przy wykorzystaniu środków z Funduszu Norweskiego (dofinansowanie wyniosło 6,1 mln zł, a cały koszt 7,2 mln zł).