Namalowany w 1884 roku, a wystawiony na Salonie w Paryżu cztery lata później obraz, odniósł wówczas duży sukces. „Murzynka” uważane jest za dojrzałe dzieło 27-letniej malarki, przynależące do modnych pod koniec XIX wieku realistycznych studiów portretowych rozmaitych typów etnicznych.
W latach 20. ubiegłego wieku obraz kupił warszawski kolekcjoner Dominik Witke-Jeżewski, w 1933 roku przekazał go w depozyt Muzeum Narodowemu w Warszawie. „Murzynka” podzieliła losy dużej części zbiorów Muzeum, które zrabowane w czasie II wojny światowej, wywiezione zostały głównie do Niemiec. Kiedy w 2011 roku pojawił się na aukcji w jednym berlińskich Domów Aukcyjnych, powiadomiono odpowiednie instytucje w Polsce. Dotychczasowemu posiadaczowi dzieła została wypłacona rekompensata dzięki finansowemu wsparciu Fundacji Bankowej im. Leopolda Kronenberga. Portret po blisko 70 latach wrócił na swoje miejsce, do Galerii Malarstwa XIX wieku Muzeum Narodowego w Warszawie. Oficjalne przekazanie obrazu do muzeum odbyło się w marcu 2012 roku.
Anna Bilińska-Bohdanowicz (1857, Złotopol na Ukrainie – 1893, Warszawa), autorka „Murzynki”, uważana była za jedną, obok Olgi Boznańskiej, z najbardziej utalentowanych polskich malarek. Należała do pierwszej generacji artystek z wykształceniem akademickim. Studiowała w prywatnej szkole malarstwa Wojciecha Gersona, a potem także paryskiej Académie Julian, prywatnej szkole malarstwa otwartej także dla kobiet. Zyskała tak duże uznanie u profesorów, że po trzech latach sama objęła opiekę nad klasą malarską. W muzeach polskich zachowało się około 50 obrazów tej artystki. Zmarła mając zaledwie 36 lat, w pełni sił twórczych.
Od początku lat 90. XX wieku Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego prowadzi ogólnopolską bazę strat wojennych polskich dóbr kultury. Do dziś w rejestrze zgromadzono przeszło 63 tysiące informacji dotyczących dzieł sztuki utraconych z terytorium Polski w jej granicach po 1945 roku. Część z nich udostępniana jest w tematycznym serwisie internetowym www.dzielautracone.gov.pl
Cykl wystaw Utracone/Odzyskane w warszawskiej Kordegardzie zainaugurowała prezentacja obrazu „Schody Gigantów na dziedzińcu Pałacu Dożów” Francesco Lazzaro Guardiego.