Atmosfera przywiązuje do firmy mocniej niż pensja

Wraz ze spadkiem inflacji nieco spadło znaczenie wysokości wynagrodzenia jako argumentu, który skłania nas do zmiany pracodawcy albo do pozostania w firmie.

Publikacja: 21.10.2024 05:05

Atmosfera przywiązuje do firmy mocniej niż pensja

Foto: Adobe Stock

Dzisiaj, gdy – jak pokazują dane makroekonomiczne – żyje nam się lepiej, pracownicy chętniej i odważniej zmieniają pracę w poszukiwaniu takich organizacji, które nie tylko zapewnią godziwe wynagrodzenie, lecz również interesujące i ważne zadania oraz wspierającą kulturę pracy – zwraca uwagę Arkadiusz Rochala, dyrektor generalny Pluxee Polska, komentując wyniki udostępnionego „Rzeczpospolitej” raportu z ogólnopolskiego badania pracowników, Benefit Trendbook 2025.

Paweł Krupecki

Wspomniany przez szefa Pluxee trend jest widoczny m.in. w odpowiedziach na pytanie o czynniki, które przywiązują pracowników do firmy. Na drugim miejscu znalazły się (wskazane przez połowę badanych) wynagrodzenia i benefity, które jednak o włos, bo o 1 pkt proc., przegrały z ludźmi. To oni, a konkretnie współpracownicy, z którymi Polacy lubią pracować, powstrzymują ich najczęściej przed szukaniem nowej pracy.

Mniej istotne okazały się ciekawe projekty (które można znaleźć też w innej firmie), kultura organizacyjna firmy, czy poczucie bycia ważnym i docenionym, które przywiązuje do pracodawcy co czwartego z uczestników badania. (Nieco mniej skuteczne okazały się tu możliwości rozwoju i awansu).

Czytaj więcej

Coraz więcej pracujących emerytów. Gdzie najczęściej znajdują zatrudnienie?

Spadek znaczenia argumentu płacowego potwierdza również najnowszy Monitor Rynku Pracy agencji zatrudnienia Randstad. Według niego od początku tego roku na liście przyczyn niedawnej zmiany pracodawcy nie jest już wyższe wynagrodzenie w nowej firmie (wskazywane przez 42 proc. badanych), ale chęć rozwoju zawodowego, która utrzymała się na pierwszym miejscu także w III kwartale (44 proc. wskazań).

Jednym z powodów tegorocznej zamiany jest fakt, że na rynku pracy nie przybywa szybko atrakcyjnych ofert pracy, które zapewniają znaczącą podwyżkę płacy.

Dlaczego Polacy zmieniają pracę?

W tej sytuacji na znaczeniu mogą zyskiwać świadczenia pozapłacowe, tym bardziej że – jak wynika z raportu Pluxee – aż 74 proc. z 1200 badanych pracowników zwraca uwagę na ofertę benefitów podczas poszukiwania pracy. Z kolei 51 proc. deklaruje gotowość do szukania nowej pracy, gdy pracodawca zabierze ważne dla nich świadczenie.

Określając ważne dla siebie benefity, Polacy najczęściej podkreślali, że powinny się one wpisywać w ich aktualne potrzeby (60 proc.), zapewniać możliwość skorzystania z nich przez bliskich (55 proc.), nie ograniczając też miejsca realizacji benefitu. Pytani o konkretne kategorie pożądanych świadczeń pracownicy wskazywali przede wszystkim te, które ułatwiają albo uprzyjemniają życie, wspierając też domowy budżet.

Czytaj więcej

Czas przełamać negatywny stereotyp pokolenia Z

W czołówce znalazły się ważne dla ponad połowy Polaków okazjonalne prezenty (w tym karty przedpłacone), pakiety medyczne, dofinansowanie dojazdów do pracy, ubezpieczenia na życie i zdrowie oraz dofinansowanie posiłków. – Aż 51 proc. badanych uważa, że benefity to doskonały sposób na docenienie i dodatkowe zmotywowanie, tyle samo deklaruje, że benefity są w stanie zrekompensować brak wzrostu wynagrodzenia – zaznacza Arkadiusz Rochala.

Jednak Polakom zależy nie tylko na materialnych świadczeniach; dla większości ankietowanych osób ważnym benefitem jest szeroko rozumiana elastyczność pracy. Najczęściej sprowadza się to do skrócenia czasu pracy; 43 proc. marzy o czterodniowym tygodniu pracy, co dziesiąty – o dodatkowych dniach urlopu, a 7 proc. chciałoby mieć nielimitowany urlop. Taka sama grupa chciałaby mieć możliwość pracy w pełni zdalnej, która ułatwia pożądane przez 6 proc. workation. Jak jednak zaznacza Katarzyna Turska, dyrektor HR w Pluxee, pracodawcy mają wiele opcji zwiększania elastyczności; w tym „widełki” godzinowe rozpoczęcia pracy, większa dowolność w zarządzaniu czasem pracy, krótszy dzień pracy w piątek czy workation.

Dzisiaj, gdy – jak pokazują dane makroekonomiczne – żyje nam się lepiej, pracownicy chętniej i odważniej zmieniają pracę w poszukiwaniu takich organizacji, które nie tylko zapewnią godziwe wynagrodzenie, lecz również interesujące i ważne zadania oraz wspierającą kulturę pracy – zwraca uwagę Arkadiusz Rochala, dyrektor generalny Pluxee Polska, komentując wyniki udostępnionego „Rzeczpospolitej” raportu z ogólnopolskiego badania pracowników, Benefit Trendbook 2025.

Wspomniany przez szefa Pluxee trend jest widoczny m.in. w odpowiedziach na pytanie o czynniki, które przywiązują pracowników do firmy. Na drugim miejscu znalazły się (wskazane przez połowę badanych) wynagrodzenia i benefity, które jednak o włos, bo o 1 pkt proc., przegrały z ludźmi. To oni, a konkretnie współpracownicy, z którymi Polacy lubią pracować, powstrzymują ich najczęściej przed szukaniem nowej pracy.

Pozostało 80% artykułu
Rynek pracy
Brakuje pracowników w Królewcu. Rosja sięga po Hindusów
Rynek pracy
Jakich pracowników potrzebują firmy w Polsce
Rynek pracy
Płace rosną, ale kosztem miejsc pracy
Rynek pracy
Świąteczny sezon w Polsce bez napływu Ukraińców. Kto ich zastąpi?
Materiał Promocyjny
Fotowoltaika naturalnym partnerem auta elektrycznego
Rynek pracy
Celujemy w specjalistę, potrzebujemy robotnika
Materiał Promocyjny
Seat to historia i doświadczenie, Cupra to nowoczesność i emocje