Krajowa Grupa Spożywcza wystartowała po agroport w Gdyni. Konkurencja jest silna

Otwarte zostały oferty w przetargu na długoletnią dzierżawę terminala zbożowego w Gdyni. Znamy firmy, które chcą przejąć terminal. Rywalizują ze sobą spółki: Krajowa Grupa Spożywcza, OT Port Gdynia, Mondry oraz dwa konsorcja, w tym spółki Viterry.

Publikacja: 04.07.2024 13:44

Otwarte zostały oferty w przetargu na długoletnią dzierżawę terminala zbożowego w Gdyni

Otwarte zostały oferty w przetargu na długoletnią dzierżawę terminala zbożowego w Gdyni

Foto: Bloomberg

 Zarząd Morskiego Portu Gdynia otworzył oferty, które wpłynęły do 3 lipca do godziny 10. Jak czytamy na stronie Portu w informacji o otwarciu wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu i ofert wstępnych, wpłynęło pięć ofert, ze strony trzech indywidualnych spółek oraz dwa konsorcja.

Dzierżawą jest zainteresowana Krajowa Grupa Spożywcza, która złożyła ofertę samodzielnie, choć wcześniej rynek spodziewał się, że wystartuje wspólnie z jakąś spółką handlującą zbożem. Ofertę złożyły też samodzielnie OT Port Gdynia oraz spółka Mondry, założona niedawno przez Pierre’a Pages’a, długoletniego pracownika spółki Viterra Polska. Dodatkowo, wpłynęły oferty dwóch konsorcjów: w jednym wystartowały wspólnie trzy spółki Speed, Tridente oraz Astar, a w drugim – spółki, które poprzednio wygrały anulowany przetarg, czyli Szczecin Bulk Terminal (za którym stoi duński Copenhagen Merchants), Tapini oraz Ribera, spółka należąca do Viterry.

Czytaj więcej

Agroportów nie będzie. Utracona szansa na sukces Polski

Jakie były wymagania przetargu na terminal zbożowy w Gdyni?

Jak opisywaliśmy w „Rzeczpospolitej”, przetarg zostanie rozstrzygnięty najprawdopodobniej do końca grudnia 2024 r., a do czasu rozstrzygnięcia, na tym terenie działa dotychczasowy operator - spółka Mondry. W punktacji przetargu największą wagę miała oferowana przez dzierżawcę wartość czynszu stałego, który dawał maksymalnie 70 pkt, opis planowanej działalności oferował szanse na 15 pkt, wysokość czynszu zmiennego za przeładunek 1 tony ładunku to kolejne 10 pkt i wreszcie – deklarowany roczny przeładunek 5 pkt.

Wątpliwości branży budziły warunki, które firmy miały spełnić, by w ogóle startować w przetargu. Np. zdolność kredytową lub środki finansowe w wysokości co najmniej 100 mln zł, prowadzenie działalności przeładunkowej lub w branży TSL w zakresie obrotu zbożem, a także zarządzanie infrastrukturą do przeładunku zbóż o zdolności przeładunkowej 400 tys. t w jednej lokalizacji. Oferent w czasie ostatnich dziesięciu lat miał też zainwestować co najmniej 30 mln zł w wyposażenie infrastruktury w jednej lokalizacji.

Czytaj więcej

Nowy przetarg na agroterminal w Gdyni

Dlaczego potrzebny był drugi przetarg na dzierżawę terminala w Gdyni?

Anulowany w tym roku przetarg na dzierżawę nabrzeży po Bałtyckim Terminalu Zbożowym został ogłoszony blisko dwa lata temu, bo w październiku 2022 r. Wynik przetargu ogłoszono w listopadzie 2023 r. – wtedy wygrało go konsorcjum Szczecin Bulk Terminal, Tapini i Ribera. Jednak wynik ten wzbudził ogromne kontrowersje: ze strony izb rolniczych pojawiły się głosy o budowaniu monopolu Viterry na polskim wybrzeżu i ryzyku naruszenia równowagi rynkowej. Sprawa dotarła nawet na komisje sejmowe.

W efekcie, jak informowaliśmy w „Rzeczpospolitej”, w marcu resort infrastruktury nie zgodził się na podpisanie umowy z konsorcjum. Powodów nie podał. Co ciekawe, to samo konsorcjum wystartowało także w aktualnym przetargu. Wyniki przetargu, którego uczestników właśnie poznaliśm mają zostać opublikowane do końca roku. Tak wstępnie informował miesiąc temu zarząd Portu.

 Zarząd Morskiego Portu Gdynia otworzył oferty, które wpłynęły do 3 lipca do godziny 10. Jak czytamy na stronie Portu w informacji o otwarciu wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu i ofert wstępnych, wpłynęło pięć ofert, ze strony trzech indywidualnych spółek oraz dwa konsorcja.

Dzierżawą jest zainteresowana Krajowa Grupa Spożywcza, która złożyła ofertę samodzielnie, choć wcześniej rynek spodziewał się, że wystartuje wspólnie z jakąś spółką handlującą zbożem. Ofertę złożyły też samodzielnie OT Port Gdynia oraz spółka Mondry, założona niedawno przez Pierre’a Pages’a, długoletniego pracownika spółki Viterra Polska. Dodatkowo, wpłynęły oferty dwóch konsorcjów: w jednym wystartowały wspólnie trzy spółki Speed, Tridente oraz Astar, a w drugim – spółki, które poprzednio wygrały anulowany przetarg, czyli Szczecin Bulk Terminal (za którym stoi duński Copenhagen Merchants), Tapini oraz Ribera, spółka należąca do Viterry.

Rolnictwo
Ukraińscy rolnicy zbiorą więcej pszenicy w 2025 roku. Rosyjscy mają problem
Rolnictwo
Komisja Europejska oceniła ukraińskie rolnictwo. Na razie jest „dwója”
Rolnictwo
Saudyjczycy buszują w rosyjskim zboż. Przejmują kontrolę nad rolnictwem
Rolnictwo
Anna Zalewska: Zrównoważone rolnictwo jest bliskie naszej strategii
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Rolnictwo
Wieprzowina wkrótce może drożeć