Czytaj więcej
2 sierpnia w Tajpej wylądował samolot ze spikerką Izby Reprezentantów Nancy Pelosi - była to pierwsza amerykańska wizyta tak wysokiego szczebla na Tajwanie od 1997 roku, gdy na wyspie przebywał ówczesny spiker Izby Reprezentantów Newt Gingrich. Przeciwko wizycie zdecydowanie protestowały Chiny.
Wizyta przewodniczącej Izby Reprezentantów USA Nancy Pelosi na Tajwanie ma ogromne znaczenie. Nie tylko demonstruje jej wieloletnie zaangażowanie w obronę wolności i demokracji, ale także podkreśla „niezachwiane zaangażowanie Ameryki we wspieranie tętniącej życiem demokracji Tajwanu”, jak sama stwierdziła w oświadczeniu wydanym po przybyciu. Wizyta przewodniczącej Pelosi została bardzo dobrze przyjęta i doceniona przez społeczeństwo i rząd Tajwanu. Jej gotowość i determinacja, do przeciwdziałania narastającym zagrożeniom przed i po wizycie, są również wysoko cenione. Ponadto jest to również kwestia wolności podróżowania, która jest podstawowym prawem człowieka, z którego korzystają wszyscy, w tym przewodnicząca Pelosi, i która powinna być przestrzegana. Nikt nie powinien dyktować pani przewodniczącej kiedy i gdzie może złożyć wizytę.
W rzeczywistości wizyta przewodniczącej Pelosi na Tajwanie przypomina wiele innych wizyt parlamentarzystów z USA, UE i wielu innych krajów na przestrzeni lat. Jednym z precedensów była wizyta ówczesnego przewodniczącego Izby Reprezentantów, Newta Gingricha, na Tajwanie w 1997 roku. Tak więc wizyta Pelosi nie zmienia status quo Cieśniny Tajwańskiej. Wykorzystanie tego przez ChRL jako pretekst do rozpoczęcia z premedytacją ćwiczeń wojskowych wymierzonych w Tajwan, powodując eskalację napięć w Cieśninie Tajwańskiej, zasługuje na potępienie.
Czytaj więcej
Pekin nie zamierza zakończyć ogromnych manewrów wojskowych, wywołując niepokój o to, co chce osiągnąć.
Najbardziej godne ubolewania jest to, że Chiny przed wizytą i po wizycie zastosowały różne formy nacisku gospodarczego i militarnego wobec Tajwanu. W szczególności Chińska Armia Ludowo-Wyzwoleńcza (PLA) ogłosiła rozpoczęcie ćwiczeń wojskowych z użyciem ostrej amunicji w sześciu strefach (później liczbę tę zwiększono do siedmiu) na wodach w pobliżu i wokół Tajwanu. Do tej pory Chiny jednostronnie podjęły szereg prowokacyjnych działań. 4 sierpnia Chiny wystrzeliły 11 pocisków balistycznych w kierunku wód otaczających Tajwan, z których 5 spadło w wyłącznej strefie ekonomicznej Japonii. 5 sierpnia PLA wysłała 68 samolotów bojowych i 13 okrętów wojennych do działań wokół Cieśniny Tajwańskiej, z których część przekroczyła linię środkową i zagroziła status quo Cieśniny. 6 sierpnia PLA ponownie wysłała 20 samolotów i 14 okrętów aby niepokoić Tajwan. 7 sierpnia wokół Tajwanu wykryto 14 okrętów PLA i 66 samolotów PLA. Działania te groziły wzrostem napięć i destabilizacją regionu oraz miały poważny wpływ na handel międzynarodowy, podróże międzynarodowe i międzynarodowy porządek prawny. W rzeczywistości to prowokacyjne działania Chin mają na celu zmianę lub zmieniły status quo Cieśniny. Kolejne wydarzenia w Cieśninie Tajwańskiej pozostają alarmujące i zasługują na uwagę całego świata.