Koniec boomu na mięso z roślin. Dlaczego klienci się od niego odwracają?

Po kilku latach ogromnego zainteresowania roślinnymi odpowiednikami produktów zwierzęcych kategoria ta kurczy się, także z powodu wyższych cen. A notowania producentów takich wyrobów jak Beyond Meat dołują na giełdzie.

Publikacja: 14.10.2024 16:34

Po kilku latach ogromnego zainteresowania roślinnymi odpowiednikami produktów zwierzęcych kategoria

Po kilku latach ogromnego zainteresowania roślinnymi odpowiednikami produktów zwierzęcych kategoria ta kurczy się

Foto: Bloomberg

Spółka Beyond Meat jest jednym z prekursorów produkcji mięsa z roślin, jednak czasy świetności ma zdecydowanie za sobą. W szczycie zainteresowania inwestorów w 2020 r. płacono po ponad 170 dol. za jedną jej akcję, dzisiaj kurs spadł poniżej 7 dol.

Czytaj więcej

Rzeź wegańskich produktów. Producenci wycofują je z półek

Zamienniki mięsa są za drogie

Konkurencyjne Impossible Foods już tylko mgliście mówi o planach wejścia na giełdę, choć mało kto w nie wierzy. Inwestorzy zdecydowanie odwracają się od tego zjawiska, w ślad za spadającym zainteresowaniem konsumentów. A to widać gołym okiem także w Polsce, gdyż oferta zamienników jest coraz mniejsza. To też efekt obserwowanej od kilku lat strategii Polaków nastawionej na oszczędzanie – zamienniki do najtańszych przecież nie należały.

Czytaj więcej

Kłopoty branży roślinnych imitacji mięsa. Impossible Foods planuje zwolnienia

Ten trend potwierdzają dane CPS GfK po siedmiu miesiącach 2024 r. - Zaobserwowaliśmy spadek liczby zakupów kategorii [zamienników – red.] o prawie 16 proc. i ich wartości o bez mała 14 proc. A to wszystko przy bardzo niewielkiej zmianie wzroście średnich cen, które wzrosły w analizowanym okresie jedynie o nieco ponad 2 proc., a więc zdecydowanie mniej niż wynosiła inflacja – mówi Grzegorz Mech, menedżer z Consumer Panel Services Poland GfK / YouGov. - Wydaje się jednak, że produkty roślinne na dobre zadomowiły się na sklepowych półkach. Można mówić o pewnej korekcie w kontekście zakupów tej kategorii. Wynika ona z kilku przyczyn: trudnej sytuacji makroekonomicznej i zmian w zwyczajach zakupowych (racjonalizacja wydatków, redukcja wielkości zakupów do niezbędnego minimum), poszukiwaniu tańszych alternatyw (a pamiętać należy, że produkty roślinne są nadal droższe od tradycyjnych) - dodaje.

Roślinne mięso nie zniknie ze sklepów

Niemniej handlowcy nie mają zamiaru rezygnować z mięsa roślinnego. - Stale pracujemy nad rozwijaniem oferty, by jak najwięcej klientów mogło znaleźć produkty odpowiednie dla konkretnej diety lub potrzeb zdrowotnych. Dieta roślinna nieustannie cieszy się popularnością wśród naszych klientów, a wraz z nią alternatywy popularnych produktów spożywczych – mówi Agata Maj, dyrektor ds. rozwoju marki w sieci Biedronka. - Zależy nam na tym, by produkty naszych marek własnych stanowiły stały element diety osób niespożywających produktów odzwierzęcych. Potrzeby naszych klientów w tym zakresie zaspokaja marka GoVege, którą stale rozwijamy. W ramach oferty marki własnej proponujemy klientom prawie trzydzieści produktów, z których największą popularnością, w ciągu ostatnich 12 miesięcy, cieszą się hummusy, tofu, napoje roślinne (tzw. mleka roślinne), czy majonez wegański – dodaje.

Czytaj więcej

Polacy odwracają się od mięsa. Na półkach coraz więcej roślinnych zamienników

Analitycy także spodziewają się, że zainteresowanie takimi produktami nie zniknie, ale się ono zdecydowanie zmieni. - Czas bekonu sojowego, tatara z buraków i kurczaka z ciecierzycy odchodzi w przeszłość. Czas na burgery warzywne, placki z boczniaka czy pasztet z soi – mówi Grzegorz Mech. - Trend ograniczania spożycia mięsa będzie się rozwijał, choć jego dynamika nie będzie dwucyfrowa, myślę raczej o 3-5 proc. redukcji wolumenu zakupów. A działo się to będzie pod sztandarami zdrowia i dobrego samopoczucia, co jest bardzo sensownym podejściem – dodaje.

Spółka Beyond Meat jest jednym z prekursorów produkcji mięsa z roślin, jednak czasy świetności ma zdecydowanie za sobą. W szczycie zainteresowania inwestorów w 2020 r. płacono po ponad 170 dol. za jedną jej akcję, dzisiaj kurs spadł poniżej 7 dol.

Zamienniki mięsa są za drogie

Pozostało 92% artykułu
Przemysł spożywczy
Koniak do Chin luzem w kontenerach. Załoga w Cognac strajkuje
Przemysł spożywczy
Rosjanie skopiowali pomysł Donalda Trumpa. Nowa marka wódki na rynku
Przemysł spożywczy
Sposób na drogi nabiał? Nasłać prokuraturę. Takie rzeczy tylko w Rosji
Przemysł spożywczy
Cena masła. Ile może kosztować w święta? „Zbliżamy się do 10 zł”
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Przemysł spożywczy
Polacy szukają oszczędności, także w przypadku żywności